Příchod nové značky na český trh, to byla ještě relativně nedávno událost roku. V současné době ovšem prakticky neuplyne měsíc, aby se tu neobjevil nový výrobce s bizarním a těžko zapamatovatelným názvem. Čínskou komunistickou stranou dotovaná invaze tamějších značek na evropský trh je v plném proudu. A nyní se u nás objevila i jedna, která má přeci jen výjimečné postavení. Hongqi, což v překladu znamená Rudá vlajka, vznikla rozhodnutím nejvyšších stranických orgánů a od roku 1958 se pustila do vývoje a následně výroby luxusních limuzín, které s oblibou používal i samotný Mao Ce-tung. Slavná revoluční historie hladomorů, koncentračních táborů, etnických čistek a třídní nenávisti je ostatně s hrdostí dodnes připomínána rudým ozdobným prvkem na masce.
Nejstarší čínská automobilka oficiálně v Česku! Jaké elektromobily nabídne Hongqi?
Už jsme vám krátce zprostředkovali první dojmy z nečekaného osobního setkání s obřím elektrickým SUV Hongqi E-HS9, které na prezentaci dorazilo jako překvapení. Dnes přinášíme podrobnější hodnocení, které se bude týkat i zbylých dvou elektrických modelů EH7 a EHS7. Ty jsou prezentovány jako prémiová konkurence značek kalibru Mercedes-Benz či BMW, v případě vrcholného modelu E-HS9 už výrobce hovoří přímo o srovnání s vozy Rolls-Royce a Bentley, které patří už do superprémie. A to Hongqi nabízí ještě podznačku Golden Sunflower, obdobu mercedesovského Maybachu. Pokud se vám kupříkladu Hongqi E-HS9 ve své gigantické majestátnosti zdá příliš všední, je tu Golden Sunflower. A s ním i spousta chromu a cingrlátek navíc. Možná je dobře, že není součástí evropského balíčku, protože podobné zacházení s lidským vkusem už by možná naráželo na ženevské konvence.

Hongqi na vlastní oči, aneb Rudá vlajka vstupuje do Evropy – Pařížský autosalon 2024
Hongqi už je nějakou dobu k dostání například v Nizozemsku, nyní se díky slovenské firmě Plastonic, která už vloni do Česka přivedla značky Dongfeng, Voyah a MHero, dostává i k nám. Český debut podporují dealerství a servisy v Děčíně, Plzni a Hradci Králové, před podpisem jsou další tři lokality včetně dvou pražských. Do konce roku by jich podle plánu mělo být 20 tak, aby žádný Čech neměl do servisu dál než 100 km. Hongqi chce konkurovat mj. značkám Bentley, Rolls-Royce a Mercedes-Maybach a jeho koncept a design má vyjadřovat „novou šlechtu“, „novou exkluzivitu“ a „nové pocity“. Na vozy je poskytována záruka 2+1 rok nebo 100 000 km podle toho, co nastane dříve.






Bez zajímavosti není pohled do ceníků obou prezentovaných elektromobilů. Pětimetrový sedan Hongqi EH7 je vybaven stylem all included, připlácí se pouze 19 990 Kč za jednu z pěti exteriérových barev. V nabídce jsou pouze dvě verze, základní RWD o výkonu 344 k a s baterií LFP 85 kWh brutto stojí 1 349 900 Kč, přičemž výbava je i zde kompletní, až na několik nezvyklých výjimek. Musí si totiž vystačit bez samočinné regulace výšky a maticového provedení světlometů a především s koženkovým interiérem. To se vrcholného 4WD Pro netýká; tam už dostanete pravou kůži, a nádavkem NCM baterii 111 kWh, druhý elektromotor o výkonu 275 k a citelně lepší dynamiku. To vše za 1 729 900 Kč.
O technicky příbuzném SUV Hongqi EHS7 platí vlastně totéž s tím, že mezi vylepšení silnější verze oproti té slabší patří ještě natáčecí náprava. Ceny se oproti sedanu liší o 130 až 160 tisíc korun, za verze se standardní výbavou tedy zaplatíte 1 479 900 a 1 899 900 Kč. Zda jsou tyto sebevědomé částky přiměřené u debutující čínské značky, necháme na vašem ctěném posouzení. My budeme každopádně moudřejší poté, co si novinky osaháme i jinak, než staticky. Už teď si ale můžeme říct, že ani tady se nepotvrdily báje o nedostižném technologickém náskoku Číny, protože vzhledem ke kapacitě baterií jsou udávané WLTP dojezdy spíš podprůměrné. Konkrétně 479 km pro menší a 530 km pro větší baterii.
Hongqi EHS7 zblízka
Nabídku ve střední třídě uzavírá bezmála pětimetrové elektrické SUV, které se vydá do boje s konkurenty kalibru Audi Q6 e-tron, BMW iX či Mercedes-Benz EQE SUV, které deklaruje, že nabídne prémiové kvality za mainstreamové ceny. A skutečně, proti zmíněným konkurentům jsou zhruba o milion nižší. Samozřejmostí tu je nová, 800V platforma s nijak závratným nabíjecím příkonem až 250 kW a také nový designový jazyk, který vypadá stravitelněji, než arogantní tvary o generaci starší vlajkové lodi E-HS9. Hladká příď bez klasické masky se dívá na svět téměř přátelsky, i když rudý proužek dává jasně najevo, jak se věci ve skutečnosti mají. Ještě že aspoň v noci nesvítí.




Nutno ale dodat, že nebýt daných okolností, autu by podélná lišta uprostřed přídě docela slušela a zájemci, nezatížení antikomunistickým sentimentem, v ní snadno najdou zalíbení. Není divu, pod designem je totiž podepsán ostřílený anglický borec Giles Taylor, který získal ostruhy už v devadesátých letech jako autor vzhledu Citroënu Xsara, poté přešel do Jaguaru, kde od základu překopal styl vlajkového modelu XJ a dosud velmi konzervativně střižený sedan proměnil na klínovitý, dynamický objekt s kódovým jménem X351. Jeho ambice ale žádný skleněný strop nebrzdil, takže se nedlouho poté octl přímo v Rolls-Roycu. Tam se podepsal pod současnými modely Phantom VIII, Dawn a Cullinan. A nyní pracuje, jako řada jeho kolegů včetně Jozefa Kabaně, pro štědře platící Číňany.
Zezadu však evropský vliv ustupuje a záď EHS7 už pojala asijštější nádech, ať už mluvíme o světelném podpisu, či průběžném světelném pruhu přes celou záď. Základní tvary však zůstaly na čínské poměry nezvykle uměřené a navazující na zbytek auta. Ani boky se nenechaly zlákat k divokým hrám konvexních a konkávních ploch, jaké občas vídáme u tamější konkurence, a zachovaly střízlivý přístup k celkovým tvarům i detailům. Nezapomnělo se ani na vyjížděcí kliky, takže čisté linie ani obtékání vzduchu nejsou narušeny více, než je nezbytně nutné.
Uvnitř pak vládne čirý luxus, který si s tím evropským nezadá. Co do kvality materiálů a zpracování určitě ne, co do provedení dřevěných dekorů rovněž ne. Design si místy neodpustil nějakou tu kudrlinku, jakou z evropské prémie neznáme a řešení některých záhybů je poněkud přezdobené, avšak celkový dojem je velmi uměřený. Bohužel ani zde konstruktéři neodolali čínské posedlosti po náhradě veškerých mechanických ovladačů dotykovými, takže stejným způsobem se zde zapínají i bezpečnostně kritické prvky typu hlavních světlometů, což nemusí být vždy optimální.







Čínské pojetí je znát i v topologii interiéru, což je ovšem tentokrát dobře. Obyvatelé říše středu totiž tolik neprahnou po gigantických kufrech a daleko raději mají obří prostor v zadní řadě sedadel. A to se tu splnilo v míře královské. Zadní místa nešetřila na čalounění, rozměrech sedadel, obložení ani výbavě, škoda jen velkého panoramatického okna bez jakékoliv možnosti zastínění.
Hongqi EH7 zblízka
Technicky i designově spřízněný sedan EH7 se vyššímu a o chlup kratšímu SUV EHS7 podobá tak, jak moc je to jen možné. Spojují je shodné linie, designérské markanty i extravagantní tvar zadních svítilen. Rozměry i proporce se hodně blíží Volkswagenu ID.7, ambice však míří opět do prémiového segmentu, tedy proti Mercedesu EQE, Audi A6 e-tron nebo BMW i5. Technika se shoduje až na absenci natáčecí zadní nápravy, logicky si dost polepšil dojezd, i když normované hodnoty 510/640 km za evropskými standardy stále pokulhávají. Jen pro srovnání, mainstreamový Volkswagen ID.7 bez 800V technologie zvládne 700 km s baterií o zhruba 20 kWh menší.

I interiér maximálně odpovídá, včetně gigantického prostoru pro cestující vzadu. I zde se myslelo hlavně na to, aby si tam sedící vysoký manažer mohl snadno dát nohu přes nohu a užívat si téměř ploché podlahy. Na drahé kožené kufry ovšem v zavazadelníku místa zbývá dost a prémiovým detailem, na který Evropa občas zapomíná, jsou pečlivě zakrytované vzpěry jeho víka. Totéž platí i pro frunk, který sice není obří, ale na veškeré kabely a povinnou výbavu stačí bohatě. Ano, mluvíme k vám, BMW a Mercedesi.
A šok na závěr
S vozem, jako je E-HS9 (sama automobilka někdy název uvádí s pomlčkou, někdy bez ní, ale první verzi prezentovala dříve, proto se jí držíme) se na evropských silnicích asi nesetkáte často. Čistě kupeckými počty se jedná o velmi výhodnou nabídku, ovšem jeho styl, ač podle výrobce doslova ověnčený cenami, zatím s našimi zvyklostmi příliš kompatibilní není. Importér do našeho regionu také zvažoval, zda ho vůbec uvést a v původních propozicích ani nebyl, ovšem zástupci Plastonicu tvrdí, že je o něj mezi zákazníky zájem. Takže je možné, že se jich tu pár přeci jen objeví. Ostatně v Evropě už údajně jezdí několik tisíc kusů.
Tady jsou karty jasně rozloženy. Do gigantické, 5,2 m dlouhé karoserie se snadno vešly tři řady plnohodnotných sedadel, technologie je ovšem, díky vyššímu modelovému věku, ještě straší, 400V a tak ani s obří baterií 120 kWh není dojezd nijak oslnivý. My jsme Hongqi E-HS9 už prolezli a podrobně si prohlédli na loňském pařížském autosalonu, takže tentokrát jen několik fotografií a také video z mnohem bližších míst.