Za zapůjčení vozu děkujeme Auto Anex v Děčíně, kde si můžete auto vyzkoušet i objednat
Značka s prezidentským rodokmenem
Hongqi, v překladu „Rudá vlajka“, je nejstarší čínská automobilka a po desítky let symbol státní reprezentace. Její historie sahá až do roku 1958, kdy vznikl vůbec první čínský osobní automobil určený pro stranické špičky. Značka od té doby zůstává symbolem národní hrdosti i kontinuity. Patří pod státní koncern FAW – First Automotive Works založený v roce 1953, který dodnes působí pod svým původním názvem i vlastnickou strukturou. Dnes je to druhý největší čínský výrobce automobilů s produkcí přes 2,7 milionu vozů ročně.
Už jezdí v Česku! Projeli jsme luxusní rudou vlajku Hongqi E-HS9 v Děčíně
Dlouhá léta byla Hongqi oficiální automobilkou čínských prezidentů a státních představitelů. Postupně se však proměnila ve značku, která své luxusní know-how nabídla i běžným zákazníkům. Do Česka ji dováží od letošního roku oficiálně slovenský importér Plastonic a Hongqi doplnilo další značky v jejich portfoliu v podobě Voyahu nebo Dongfengu. My jsme Hongqi dostali na test od dealera Auto Anex Děčín. Kromě vlajkového E-HS0 nabízí Hongqi také elektrické SUV E-HS5, E-HS7 a luxusní sedan EH7.







Pro český trh jde o zajímavý okamžik – na scénu přichází značka s bohatým dědictvím, která se nikdy netajila ambicí konkurovat evropské špičce. E-HS9 přitom dává od prvního pohledu jasně najevo, že chce hrát v té nejvyšší lize. A už při prvních kilometrech po českých silnicích ukazuje, že má co nabídnout i v zemi, kde dominuje německý luxus.
Design a rozměry: monument na kolech
Hongqi E-HS9 vypadá přesně tak, jak byste od vlajkového SUV čekali. Dlouhá kapota, mohutné boky a dvoupatrová světla s tenkou linkou denního svícení nahoře a hlavními světlomety dole vytvářejí výraz, který nelze přehlédnout. Luxusní, opulentní, výrazné. Takové je E-HS9. Toto auto rozhodně není pro někoho, kdo chce splynout s davem.
Dominantní chromovaná maska chladiče působí jako kovový štít a u dvoubarevných laků vynikne kontrast mezi světlým vrškem a tmavším spodkem. Na kapotě zůstává decentní červený akcent – symbol „rudé vlajky“. Profil auta doplní chromové linky a vyjíždějící kliky, zatímco zadní část uzavírá světelný pás a velký nápis HONGQI.
Naživo působí E-HS9 ještě větším dojmem, než by naznačovaly fotografie. Rozměry 5 209 × 2 010 × 1 731 mm a rozvor 3 110 mm řadí vůz mezi největší elektrická SUV na trhu. Aerodynamika s horší hodnotou součinitele odporu Cd 0,34 vzhledem k obří přídi nepřekvapí, ale v případě takového monumentu nejde o odpor vzduchu.




Za designem stojí bývalý šéfdesignér Rolls-Royce Giles Taylor, autor modelu Cullinan. Jeho rukopis je znát – v proporcích, v práci s chromem i v celkové opulentnosti. Není náhodou, že se E-HS9 přezdívá „čínský Rolls-Royce“. A je to přezdívka, která mu více než náleží.
Technické specifikace: velká baterie a pohon 4×4
E-HS9 se v Česku nabízí v jediné konfiguraci, a to té nejlepší Long Range s baterií o kapacitě 120 kWh (hrubá kapacita, 112 kWh využitelných). Dva synchronní motory s permanentními magnety poskytují celkový výkon 405 kW a točivý moment 750 Nm. Dojezd dle WLTP činí 515 km, což vzhledem k takto obří baterii není nijak zázračná hodnota, obří příď si vybírá svoji daň a motory také nejsou nejefektivnější. V reálném kombinovaném provozu nám ukazoval vůz při 97 % nabití dojezd 499 km, tedy hodnotu velmi blízkou oficiálnímu údaji.
Hongqi E-HS9 Long Range 120 kWh
| Rozměry | 5 209 × 2 010 × 1 713 mm, 2 702 kg |
|---|---|
| Výkon | 405 kW |
| Baterie | 120 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 515 km (WLTP) |
E-HS9 stojí, na rozdíl od některých novějších vozů značky, ještě na původní 400V architektuře, DC nabíjení tak dosahuje výkonu jen 140 kW. Má ale poměrně plochou křivku, i tak to ale znamená nabití z 10 na 80 % zhruba za 45 minut. Faktem tedy je, že na dlouhé dálniční cesty se E-HS9 nehodí a mnohem komfortněji se s ním bude fungovat při klasickém nabíjení doma nebo v práci, kde může vůz využít 11kW palubní nabíječku.
E-HS9 umí také napájet spotřebiče přes V2L (výkon cca 3,5 kW) a skrze některé wallboxy dokonce umí dodat i energii do domu (V2H).
Jako Mercedes, jen o třetinu levnější
Oficiální česká cena modelu Hongqi E-HS9 začíná na baťovské částce 2 990 000 Kč včetně DPH. Ano, je to o dost více, než byste asi od čínského auta čekali, tohle Hongqi je totiž všechno, jen ne dostupné. Cena ale zahrnuje úplně vše, za co byste si u evropské konkurence museli hodně připlácet – vzduchový podvozek, šest plnohodnotných sedadel, panoramatickou střechu, vyhřívání i odvětrávání sedadel, trojici displejů a kompletní sadu asistentů. Ve srovnání s BMW X7, Mercedesem-Benz GLS nebo EQS SUV působí cena E-HS9 nakonec velmi konkurenceschopně. Zatímco němečtí rivalové začínají nad třemi miliony korun a při dovybavení snadno překročí čtyři miliony korun, Hongqi nabízí plnou výbavu už v základu.
Kdo hledá reprezentativní vzhled, techniku a komfort na úrovni evropských prémiových značek, ale nechce řešit dlouhé seznamy příplatků a nemá problém s ryze čínským, a ještě k tomu „papalášským“ původem, najde v E-HS9 reálnou alternativu. Cena je vysoká, ale v kontextu toho, co auto nabízí, působí až překvapivě férově.
Interiér a prostornost: salon pro čtyři a pohodlí pro šest
Interiér E-HS9 ohromí na první pohled. Tohle je luxus a pohodlí na úrovni Němců, bez kompromisů. Materiály jsou měkčené, všude najdeme kůži s prošíváním a punc luxusu pak zajišťuje dekorativní dřevo v jachtařském stylu. Na opěrkách sedadel pak milovníci luxus najdou měkoučké hlavové polštářky, které známe z vlajkových Mercedesů. Na druhou stranu, přirovnávat auto k Rolls-Roycu by bylo skutečně velmi troufalé, ikonická britská značka je přeci jen minimálně o dvě úrovně jinde. Zdánlivě kovové části jsou ve skutečnosti plastové, spodní část dveří nebo některé výplně jsou také z klasického plastu, na který u vozů z Goodwoodu opravdu nenarazíte. Dveře také nejsou elektrické, ale otevírat si je musíte klasicky sami. Rolls-Royce tedy ne, ale na úrovni Mercedesu nebo BMW zcela určitě ano.
Tři široké displeje přes celou palubní desku a čtvrtý panel pro klimatizaci a zároveň minimum tlačítek vytvářejí moderní a vzdušný dojem. Co naopak u auta této kategorie překvapí, to je úplná absence head-up displeje, což by pro někoho mohlo být zásadní.






Šestimístné uspořádání (2+2+2) přináší i ve druhé řadě dvojici velkých křesel s elektrickým nastavením, vyhříváním i odvětráváním. Místa je všude nadbytek a panoramatická střecha dodává kabinu lehkou a světlou atmosféru. E-HS9 se dá sehnat také v „loungové“ čtyřmístné konfiguraci, případně v pětimístné verzi, nicméně tyto varianty se do Česka, alespoň, prozatím, nedováží. Pochválit musím dvoupatrový střední tunel a hodně odkládacích prostor.






Druhá řada je doslova salonem na kolech, přesto zde chybí tlačítko pro „lounge“ úpravu sedadla spolujezdce, které známe z některých jiných luxusních, zejména tedy čínských, SUV. Klimatizace je čtyřzónová, ve třetí řadě navíc najdete ještě samostatné omezené ovládání ventilace – detaily, které běžně v této třídě nejsou samozřejmostí.
Třetí řada nabízí překvapivě pohodlné sezení i pro dospělé na kratší trasy. I já se svými 185 centimetry jsem se úplně dozadu vměstnal a díky uličce mezi dvěma sedadly v druhé řadě jsem si mohl krásně i natáhnout doprostřed nohy. Úplně vzadu je i USB-A pro nabíjení.
Kufr má v šestimístné konfiguraci objem 255 litrů, při sklopení třetí řady 655 litrů po zástěnku a při naložení až ke stropu přesahuje 1 000 litrů. Ložná plocha je zcela rovná, takže auto je praktické i pro větší náklady. I přes obří příď se do ní ale překvapivě nevešel přední kufr, který by při důmyslnějším konstrukčním zpracování mohl mít určitě minimálně 100 litrů a pro nabíjecí kabely i menší kufr by jej bylo určitě možné použít.
Infotainment působí z výroby jednoduše, ale například Auto Anex přidává modul s Androidem, který rozšiřují možnosti o aplikace typu Netflix, YouTube, Disney+. Ale co je nejdůležitější, tak i Google Mapy. Apple CarPlay a Android Auto jsou samozřejmostí.
Když nastoupíte, auto se samo zapne, případně pokud chcete ručně vypnout/zapnout, můžete to provést dedikovaným tlačítkem.
Jízdní dojmy: královský klid, nikoli sport
Zpoza volantu působí Hongqi E-HS9 majestátně. Pohled přes dlouhou chromem zdobenou kapotu s červeným pruhem působí opulentně a dodává pocit, že řídíte něco opravdu výjimečného. S výhledem vpřed je to ale logicky horší.
Vzduchový podvozek je naladěn na komfort a české silnice žehlí s přehledem. Není to „magický koberec“ ála Rolls-Royce, to v žádném případě, ale E-HS9 pluje s klidem a jistotou. Komfort bych srovnal s Volvem EX90, což je mezi elektromobily jeden z nejpohodlnějších vozů. A projev E-HS9 je podobný. Interiér je tichý a dobře izolovaný od okolí.




Jízda je spíše houpavá, vše je podřízeno komfortu. I proto je i maximální zrychlení plynulé a důstojné, spíše mohutné, ale rozhodně bez prudkých kopanců, kterých bychom se u některých elektromobilů s výkonem 405 kW dočkali. V zatáčkách se hmotnost auta projevuje, ale podvozek ji zvládá s elegancí. Řízení je lehké, komfortní, ale zpětnou vazbu moc nečekejte, ostatně od opulentního velkého SUV bych to ani nečekal. S tím souvisí totální absence sportovního charakteru auta, které prostě nechce jezdit svižně. Ale pravdou je, že na to při jeho řízení ani nepomyslíte a chcete spíše jen tiše a houpavě plout městem či krajinou.
Rekuperace je spíše mírná, dokonce chybí i jednopedálové ovládání, ale při použití brzdového pedálu samozřejmě auto rekuperuje, a to poměrně dost. Hongqi ale efektivně vrací energii při brzdění. Do interiéru proniká jen mírně vcelku netypické slabé kvílení motorů a měniče, ale není to nic rušivého.
Reálný dojezd při nabití na 97 % byl 499 kilometrů, po našem testovacím okruhu, jenž zahrnuje město a mimo město, pak auto ukazovalo spotřebu 25 kWh/100 km, která odpovídá reálnému dojezdu mezi 400 a 500 kilometry. Na dálnici se pak spotřeba šplhá ke 30 kWh/100 km, na ní tak počítejte s reálným dojezdem zhruba 330 kilometrů.
Závěr: od vládní limuzíny k moderní elektrické vlajkové lodi
Hongqi má za sebou fascinující proměnu. Z automobilky, která po desetiletí vyráběla luxusní limuzíny pro čínské představitele, se stala značka, která s odvahou vstoupila do éry elektromobility. Model E-HS9 je důkazem této proměny – spojuje tradici s moderní technikou a doslova opulentním designem, zároveň za cenu výrazně nižší, než za kterou srovnatelná obrovská elektrická SUV dokážou nabídnout německé prémiové značky.
Pro ty, kteří hledají výjimečný komfort, dostatek prostoru a odlišnost od zavedených značek, je E-HS9 skvělou volbou. Samozřejmě až poté, co se srovnáte s jeho původem. Pokud byste hledali auto, které dokáže ohromit, nabídnout opravdový klid a přitom se odlišit od davu, Hongqi E-HS9 si zaslouží vaši pozornost. Rudá vlajka zkrátka stále vlaje – jen už dávno ne na kapotě limuzíny pro státníka, ale na elektromobilu, který míří i do českých garáží.
Foto: fdrive.cz
