Čína zítra ovládne svět. Přinejmenším ten elektromobilní

Supersedan Zhiji L7 míří na absolutní špičku
3
Čína zítra ovládne svět. Přinejmenším ten elektromobilní
Fotografie: SAIC Motor
  • Koncern SAIC uvedl novou, prémiovou značku elektromobilů Zhiji
  • Zbytku světa je prezentována jako IM Motors
  • První model se právě začal prodávat a ohromuje parametry i výbavou

Historie se opakuje již podruhé. V šedesátých letech euroamerický svět shovívavě sledoval snažení Japonců, aby se o dvacet let později před technicky vyspělými automobily ze Země vycházejícího slunce uctivě uklonil. O dvě dekády později se podobný příběh odehrál v Koreji a teď je na řadě Čína. S jedním podstatným rozdílem; země s největší surovinovou, vývojovou i výrobní základnou na světě se nemíní Evropě a Spojeným státům vyrovnat, ona se je chystá zašlapat do země. Tedy přinejmenším technologicky. A první krok byl právě učiněn. Během letošního šanghajského autosalonu byl podle insideevs.com zahájen prodej sériové verze sedanu Zhiji L7. Toto téměř nevyslovitelné jméno, přepsané pinyinem, je nově vytvořenou prémiovou značkou koncernu SAIC, který už vlastní značky MG, Roewe, Maxus a Yuejin. Bez půvabu není ani česká transkripce „č'-ťi“. Prvních 200 kusů se mimochodem prodalo za 2 minuty a 12 sekund, i když jeden stál 880 000 jüanů (2 900 000 Kč), tedy téměř čtyřikrát tolik, než Škoda Superb Laurin a Klement. A to i přesto, že první kusy dorazí k zákazníkům až příští rok.

Není vůbec divu. Už autoritativní design naznačuje, že doby pitoreskních čínských krabiček se smradlavými interiéry, kterým se na autosalonech smály i uklízečky, jsou dávno pryč. Tohle je sebevědomý stroj, který si může vyšlápnout i na Teslu či Mercedes. A jistě to udělá, protože má co nabídnout. Především vskutku nevšední výbavu, v níž nechybějí prvky, jaké známe zatím jen z konceptů. Zejména bezdrátové 11kW nabíjení, o němž výrobce tvrdí, že je první na světě, ovšem čínští marketéři jsou ještě mnohem bezskrupulóznější, než ti západní. Pravdou ale je, že nikdo jiný zatím tuto technologii do sériového auta nenabídl. Dále uživatelsky dotaženou autonomii; vystoupíte z auta, které poté samo odjede na své parkovací místo a pak se z něj na povel zase vrátí. Mimochodem, s autonomním řízením se pochopitelně počítá také. Multimédia používají displej, který je, na rozdíl od Mercedesu EQS, opravdu jednolitý z jednoho konce palubky na druhý. A také externí kameru, která umožňuje, kromě jiného, točit jízdní videa a přes 5G síť je v reálném čase sdílet. Vnější osvětlení dává rovněž nové možnosti. Záď například zdobí průběžný maticový pás, umožňující kromě koncových světel promítat i různé obrazce, ať už zábavné, nebo informativní. Na propagačních fotkách šlo spíše o první případ, avšak možnost předávat okolí touto cestou důležité informace se jeví jako zajímavá.

Ještě zajímavější věci ale čekají uvnitř. Motor o výkonu 540 koní (nevíme, podle jaké normy, proto zatím nepřepočítáváme na kW) a 700 Nm už dnes ohromí málokoho, podobně jako zrychlení 0–96 km/h za 3,9 s. Jenže pozornost budí baterie. Už ta základní o kapacitě 93 kWh (neupřesněno, zda brutto či netto) zní hodně zajímavě, protože umožňuje dojezd podle ekvivalentního NEDC až 615 km, WLTP by tedy nemuselo být moc pod 500 km. Jenže se chystá větší překvapení; po čase výrobce nabídne i 118 kWh, a s nimi už se lze dostat na plných 1000 km, byť rovněž podle NEDC. Tak jako tak to ale znamená, že za určitých okolností už tu magickou tisícovku opravdu můžete ujet. Chorvatsko je ostatně vzdušnou čarou blíž. A Elon Musk se bude muset hodně vynasnažit, aby na tenhle parametr našel odpověď. Ani to ale není konec; vůz, pro zbytek světa prezentovaný jako IM Inteligent Electric Sedan, aniž by bylo specifikováno, co z toho je značka, co z toho jméno modelu a co reklamní slogan, zřejmě jako vůbec první nabídl bezdrátové indukční dobíjení z vozovky, a to rovnou slušným výkonem 11 kW. Pokud se rozšíří, podaří se celosvětově sjednotit standard i billing a vyladí se spolehlivost, právě tohle by mohl být ten hlavní klíč k srdcím zarytých fanoušků spalovacích automobilů. Jen si to představte – zaparkujete před restaurací či v práci a posléze odjíždíte s dobitým autem, aniž byste museli na cokoliv sáhnout, nebo dokonce někam něco zapojovat.

Smích už nás přešel. Budeme za pár let psát články o tom, zda se nám ještě někdy podaří Čínu dohnat?

Zhiji L7
Diskuze ke článku
Jan Michajlík
Jan Michajlík
Pane Čermáku, pravda je že na čínské křižovatce slyšíte jen bzučení el.skútrů a el.mobilů kromě občas naklaďáku, ale pravda taky je, že když v noci přistáváte, je vidět že v domech se nesvítí, nemají totiž dostatek proudu na bydlení a to třeba i v Kantonu. Čínský automobilový trh je úplně jiný než náš, 90% lidí do práce jezdi do 10km a to hlavně na těch skútrech, aut je minimálně. Třeba taxi vás nesveze dál než 10 nebo 20km. V USA jezdí běžně autem do práce i 100km, Evropě 50.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze