Zahájení prodeje čínského elektromobilu v Evropě se zpozdilo, ovšem blíží se

2
Zahájení prodeje čínského elektromobilu v Evropě se zpozdilo, ovšem blíží se
Fotografie: BYD
  • BYD Tang usiluje o pozici prvního oficiálně prodávaného čínského osobního elektromobilu v Evropě
  • Prodávat se měl od ledna 2021, ovšem termín se odkládá, zatím neznámo na kdy
  • O totéž usiluje levnější Aiways U5, kterému se rovněž dosud nepodařilo proniknout do autosalonů

O záměru čínské automobilky BYD (zkratka Build Your Dreams), oficiálně protlačit na evropský trh vůbec první čínský elektromobil BYD Tang, víme od loňského léta. Stejně jako o strategii začít s prodeji v Norsku, které sice není členem EU, ovšem jinak jde o elektromobilní ráj, navíc se silnými hospodářskými vazbami na země evropské osmadvacítky. Zatím se jí však houštinami evropské legislativy, navíc zostřenými aktuální pandemickou situací, protlačit nepodařilo. Souboj o evropské prvenství a následné otevření Pandořiny skříňky levné čínské konkurence pro zavedené domácí značky tak zůstává otevřený. Menší, levnější a slabší Aiways U5 s pohonem předních kol, který to zkouší pro změnu na nejprestižnějších evropských trzích včetně německého, se totiž podle dostupných informací do prodeje zatím rovněž nedostal. Obě automobilky tvrdí, že mají vyřízena všechna potřebná povolení, BYD aktuálně zveřejnil konečné specifikace a ceny, jak zjistil insideevs.com.

Velké sedmimístné SUV s pohonem všech kol se chlubí systémovým výkonem 380 kW (517 k) a točivým momentem 660 Nm. Maximálku má omezenou na tradičních 180 km/h, zrychlení 0–100 km/h za 4,6 s rovněž patří mezi silnými velkými SUV k průměru třídy. To platí i pro ostatní parametry – dojezd 505 km podle NEDC (data WLTP dosud nebyla zveřejněna) a kapacitu baterie 86,4 kWh (bez upřesnění, zda jde o brutto/netto kapacitu). Rychlost dobíjení pak za konkurencí zaostává, a to jak jednofázového AC (až 7 kW), tak DC s hodnotou až 110 kW. Zaujmou naopak inovativní LiFePO4 baterie se zcela novou strukturou CTP (cell to pack). Ta vynechává moduly a skládá se rovnou ze sériově zapojených článků. To snižuje hmotnost i výrobní náklady a údajně usnadňuje výměny článků. Výsledkem je energetická hustota 166 Wh/kg, srovnatelná s klasickými kobaltovými LiCoO2 bateriemi, při zachování výhod chemie LiFePO4 (pomalejší ztráta kapacity v čase, mnohem vyšší bezpečnost a tepelná stabilita, odbourání drahého a nebezpečného kobaltu).

Úrovní techniky tedy BYD Tang s vesměs prémiovou konkurencí bojovat nebude, zkusí to však tradičnějšími prostředky. Za sedmimístnou verzi s vyčerpávající výbavou totiž v Norsku zaplatíte 599 900 NOK (zhruba 1 545 500 Kč), tedy zhruba o čtvrtinu méně než za srovnatelné Audi e-tron S, které je však pouze pětimístné, hůře vybavené a zaostává ve většině měřitelných provozních parametrů. Výrobce navíc hovoří v superlativech jak o úrovni techniky, tak výbavy. Na výsledek souboje, z něhož budou mít evropské firmy zřejmě těžkou hlavu, si počkáme.

Diskuze ke článku
Dusan Holub
Všimli jste si té věty
zhruba o čtvrtinu méně než za srovnatelné Audi e-tron S, které je však pouze pětimístné, hůře vybavené a zaostává ve většině měřitelných provozních parametrů
? A neříkejte, že Číňan je určitě méně kvalitní. Myslim že tuším, proč uvedeni na trh v Evropě vázne.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze