BYD nedávno porazil Teslu v souboji o pozici největšího výrobce elektromobilů na světě, aktuálně s ní soupeří také o to, kolik Evropanů, shánějících sedmimístný elektromobil, si koupí Teslu Model Y a kolik BYD Tang. V současné době vypadá mezistav nevyhlášeného utkání naprosto jednoznačně; Tesla Model Y totiž byla vloni nejprodávanějším autem světa. Kromě jiného je totiž při srovnatelné velikosti výrazně levnější, aspoň tedy na evropském trhu. Zatímco na nejbližším trhu, kde se BYD oficiálně prodává, tedy v Německu, zaplatíte za startovní verzi Tang 69 615 eur (1,733 milionu korun), zatímco Tesla Model Y aktuálně začíná na částce 1 044 900 Kč. Jenže je také nutné dodat, že Model Y si zatím v sedmimístné verzi nekoupíte, protože není homologován. A také že zmíněná cena je za verzi RWD, zatímco nejlevnější čtyřkolka Long Range stojí už 1 234 900 Kč. I to je ale o půl milionu méně proti Tangu a navíc Tesla nabízí výrazně lepší základní parametry, především dojezd 533 km proti 400 km konkurenta a také nepoměrně rychlejší nabíjení 250 oproti 120 kW.
To je šance pro BYD, protože Tang nabízí sedm postů naopak standardně, a k tomu navíc opulentní standardní výbavu, v níž nechybí řada prvků, které Tesla nenabízí ani za příplatek. A aby smazal další konkurenční výhodu Tesly, zanedlouho do Evropy uvede vylepšenou verzi s přepracovanou elektrovýzbrojí a větší baterií. Ta nabídne místo současných 86 využitelných kilowatthodin rovnou 108 a nabíjecí rychlost poskočila na 190 kW (zároveň s tím přibyla i třífázová AC nabíječka, takže v tomto režimu nabídne 11 místo 7,2 kW). Dojezd by si měl polepšit podle Automobilwoche až na 530 km, tedy prakticky stejnou hodnotu, jakou nabízí Tesla.
BYD je ovšem aktuálně ve velké cenové nevýhodě, kterou příliš neumenšilo ani nedávné, plošné zlevnění v Evropě o 15 %. Zjevně se ale chystá na další kroky podobným směrem, protože místo upřesnění chystané ceny aktualizovaného Tangu uvedla, že se prý máme připravit na překvapení. Cenová válka se tedy zjevně rozhořívá i na dalším bojišti a je otázkou, jak dlouho ji Elon Musk zvládne financovat tváří v tvář nepoměrně silnějšímu soupeři, který navíc podle všeho zřejmě využívá státní subvence.
Technické parametry BYD Tang
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 870 × 1 950 × 1 725 mm, 2 564 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 380 kW, 517 koní, točivý moment: 660 Nm |
Baterie | 88 kWh (86,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 7,2 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 400 km |
Cena od | 1 733 000 Kč |