Sledovat dění na čínském automobilovém trhu, který ještě před deseti lety žádného evropského fanouška nezajímal, je čím dál důležitější. Začínají se tam totiž dít věci, které už zdaleka nejsou jen odezvou evropského dění. Čína začíná určovat trendy. A nejlépe o tom svědčí teprve roční, uměle vytvořená prémiová značka Č'-ťi (Zhiji), zbytku světa známá jako IM Motors. Ta už před rokem způsobila parádní rozruch, když z čistého nebe uvedla sedan L7 s plánovaným dojezdem 1 000 km, indukčním dobíjením, maticovým světelným pásem na zádi a gigantickým interiérovým displejem. Ten se, i přes vysokou cenu, okamžitě rozprodal a článek o něm mimochodem patřil mezi vůbec nejčtenější na našem serveru. Stojí za tím koncern SAIC, který mj. začne v půlce roku do Česka dovážet elektromobily MG, včetně elektrického kombi MG 5.
Značka IM Motors již před časem zadala renomovanému britskému architektonickému studiu Heatherwick návrh elektromobilu nové generace přizpůsobeného životnímu stylu s autonomní jízdou a pohybu v přeplněných, znečištěných aglomeracích. Vzniklo velmi netradičně tvarované vozidlo, které se nechalo svazovat dosavadními automobilovými konvencemi jen v míře nezbytně nutné. Zřejmě proto, že jediná zkušenost Heatherwicků se silničními vozidly spočívala v návrhu městského dvoupatrového autobusu pro Londýn, byla problematika pojízdného prostoru sloužícího kromě cestování mnohem více než dříve i k relaxaci a odpočinku řešena zcela neotřelými způsoby. Marně byste hledali klasické automobilové linie, vlastně se na první pohled jen těžko pozná, kde to má začátek a kde konec.
Když studio před rokem zveřejnilo rendery budoucího vozidla, jen málokdo mimo Čínu věřil, že se něco podobného někdy dočká fyzické realizace, natož výroby. Jenže to podcenil sílu čínského kapitálu a vůle převzít vůdčí úlohu v elektromobilním světě. Už v létě 2021 se totiž v Goodwoodu představila fyzická studie vozidla, na jehož popis jsou obvyklá adjektiva typu „netradiční, nekonvenční, inovativní“ pohříchu slabá. Při pohledu z dálky to sice auto pořád připomíná, když ničím jiným, tak čtyřmi koly v rozích karoserie, avšak čím více zblízka, tím zdviženější obočí.
Začíná to už samotnou, extrémně prosklenou kabinou, připomínající nejspíš cosi, co vystupuje z rozbouřeného moře bílé hmoty. Ta se základnou bohatě členěnou vlisy organicky splývá, ale zároveň s ní dostatečně kontrastuje. Z rozvlněných křivek na obou koncích spíš jakoby mimochodem vystupují přední i zadní světlomety. Dále tu máme dveře otevírající se po způsobu městských autobusů předsunutím směrem ven. Pohodlnému přístupu pak nebrání středový sloupek, žádný tu totiž není. A uvnitř pak čeká prostor vyplněný čtyřmi už od pohledu neuvěřitelně pohodlnými křesly a pořádným stolem. Ta křesla lze všelijak nastavovat a lze z nich udělat nejen konferenční prostor (což není nic převratného), ale třeba i pohodlnou a diskrétní ložnici pro dva, nebo parádní domácí kino či hernu. Tvary palubky, volantu a podobných detailů jsou zde podružné. Toto auto by totiž mělo jezdit autonomně.
Tím to ale nekončí; konstrukce počítá s gigantickým HEPA filtrem, který má čistit nejen vzduch vstupující do interiéru (což se v neuvěřitelně znečištěných čínských gigapolích bude velice hodit), ale i vystupující ven. Bublinovitý vůz příznačně pojmenovaný Airo tedy zároveň bude jakousi pojízdnou venkovní pračku vzduchu. Protože novináři rádi hmatatelná přirovnání, zástupci automobilky mají jedno opravdu názorné. Filtr prý totiž za rok zachytí tolik nečistot, že by se z nich dala uplácat koule velikosti tenisového míčku. Jen si nejsme jistí, že by někdo něco takového s prudce jedovatou substancí chtěl dělat.Futuristický vůz, který sice ještě umožní klasické cestování, ale spíš jako nutné zlo než primární účel, by se měl dostat v roce 2023 do výroby. K zákazníkům by měl putovat rovněž inovativními cestami; například prostřednictvím on-line prodejů s pomocí Alibaba Group.