Designově Box navzdory označení rozhodně není jen pouhá „krabice“. Naopak, jedná se o esteticky povedený vůz s rozměry 4 020 mm na délku, 1 810 mm na šířku a 1 570 mm na výšku. Jinými slovy, zaparkujete ve městě téměř kdekoliv a projedete i úzkými cestami v podzemních garážích. Zároveň s hmotností 1 430 kg nabízí velmi příznivou spotřebu.
Technické parametry Dongfeng Box 42,3 kWh E3
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 020 × 1 810 × 1 570 mm, 1 430 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 70 kW, 95 koní, točivý moment: 160 Nm |
Baterie | 42,3 kWh (40 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 88 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 337 km |
Cena od | 679 000 Kč |
Design je poměrně uhlazený a oproti BYDu Seagull, který připomíná miniaturní Lamborghini, je Dongfeng Box relativně nenápadný, což ovšem neplatí o testované zelenožluté barvě. S ní se Box promění v obří reflexní vestu a zaručeně vás na silnici nikdo nepřehlédne. Dvojbarevná, respektive trojbarevná, kombinace vypadá hezky a povedený je i design světlometů. Vzadu se výrobce držel trochu při zemi a zadní část se světlomety působí konvenčněji. Všimnout si můžeme třetího brzdového světla, ale také chybějícího stěrače, což je s ohledem na to, že se nejedná o fastback, docela škoda.
Ohledně kvality zpracování vypadá vše na první i druhý pohled v pořádku a části karoserie pěkně lícují. Při zavírání dveří se občas ozve mírně plechovější zvuk, i když nejde o nic zásadního. Vpředu pod kapotou nepřekvapivě schází zvuková izolace a „frunk“. Vzhledem k volnému prostoru pod kapotou je velká škoda, že schází, protože by se sem vměstnal i relativně velký úložný box.
Co je naopak u takto levného vozu poměrně nevídané, to jsou bezrámové dveře a zajíždějící kliky, které zlepšují aerodynamiku. S klikami souvisí i automatické odemykání/zamykání při rozpoznání klíče v blízkost. Nicméně bych ocenil lepší rozpoznávání klíče v kapse při příchodu z pravé strany vozu, když chcete například naložit dítě do sedačky. V takovém případě je klíč skutečně nutné přiložit ke klice, zatímco ze strany řidiče dojde k odemknutí již na vzdálenost zhruba jednoho metru. Design klíčku je jednoduchý a připomíná bílou „kapsli“ s integrovanými tlačítky.

Pozitivní rozhodně je, že oproti zmiňovanému BYDu Seagull u Boxu odpadá nutnost externích adaptérů pro nabíjení. Konektorová výbava je totiž pro náš trh naprosto standardní, tj. CCS/Typ 2. Menší zajímavostí je chybějící zámek u víka konektorů, takže jsou konektory přístupné i při zamčeném voze. Ano, nikdo vám nádrž nevyčerpá, ale stejně je škoda, že zámek chybí. Nastupování do vozu má také prostor pro zlepšení, situaci konkrétně mírně komplikuje omezený úhel otevření dveří, což ztěžuje manipulaci s dětskými sedačkami, nastupování starších osob a obecně znamená horší přístup, zejména na zadní sedadla.
Mnoho prostoru pro hlavu i nohy
Po usazení dozadu vás nicméně určitě překvapí špičková prostornost. S výškou kolem 180 cm budete mít více než dostatek místa před koleny i nad hlavou. Plochá podlaha a prostor pod sedadlem před vámi navíc umožňuje pohodlné umístění nohou, což přispívá k lepšímu posezení, tj. hýždě a minimálně také část stehen budete mít pohodlně opřená o sedák. Hyundai Inster nabízí sice o něco pohodlnější sezení, nicméně Dongfeng Box pojme až pět osob, což může být pro někoho velká výhoda. Posezení uprostřed je přitom na kratší vzdálenosti přijatelné. Vzadu také nechybí Isofix a kapsy na obou sedadlech, kam si lze odložit například notebook. Opěrky hlavy jsou integrovaná do sedadel a dostatečně komfortní, avšak na opěrku prostředního sedadla se již nedostalo. Do dveří se vměstná cca půllitrová láhev a i ze zadní lavice působí interiér prostorně. Zavazadlový prostor má rozumný objem 326 litrů, avšak postrádá háčky a pod podlahou je pouze místo pro sadu na opravu pneumatiky. Nabíjecí kabely tak budete vozit přímo v zavazadlovém prostoru.
Z praktického hlediska také zamrzí, že zadní lavice není dělená. Pokud tedy máte vzadu dětskou sedačku a zároveň potřebujete převézt něco většího/delšího, a tudíž byste chtěli složit jen jedno ze zadních sedadel, máte smůlu. Při sklopení sedadel se objem zavazadlového prostoru sice rozšíří na 945 litrů, ale vznikne také docela vysoký schod.
A jak je na tom Box na místě řidiče a spolujezdce? Posed vpředu je velmi příjemný a bílé prošívání interiéru působí zajímavě, s přihlédnutím k ceně až prémiově. Na rozdíl od BYDu Seagull mě v Boxu netrápil ani nepříjemný syntetický zápach z lepidel a použitých materiálů. Z pohledu řidiče oceníte také pěkně tvarovaný volant s fyzickými tlačítky, praktickou páčku pro volbu jízdního směru po pravé straně, která je vždy po ruce, a středovou konzoli pro odložení telefonu. Bezdrátové nabíjení je překvapivě nutné aktivovat, což na druhou stranu umožňuje jej nepoužívat, pokud nechcete. Samotná bezdrátová nabíjecí podložka si zaslouží velkou pochvalu za tvar, umístění a aktivní chlazení. To naprostá většina vozidel, která jsou i řádově dražší, stále postrádá. Chlazení je přitom v letních měsících velmi užitečné a jeho intenzita je u Boxu více než dostačující.
Do dveří se však vejde pouze půllitrová láhev, větší musíte umístit do středu, kde je i prostor pro další drobnosti. Situace je v tomto ohledu nicméně pořád lepší než u Insteru, kde si do dveří odložíte snad jen peněženku či telefon. Pod loketní opěrkou se pak nachází další „odkladiště“. Zajímavý je i vysouvací prostor před spolujezdcem. Škoda, že výrobce nedoplnil možnost zvýšení dna pro vytvoření rovné plochy a aretaci proti pohybu/zajíždění. Pak by se jednalo o ideální pracovní stolek. Výrobce také zvolil umístění tlačítka výstražných světel nahoře, jako u vozů Tesla, což nepovažuji za příliš praktické, neboť jej zpravidla poslepu, když nechcete spouštět oči z vozovky, hned tak nenahmatáte. Mnohem lepší by bylo umístění na obvyklém místě pod displejem infotainmentu.
Svižný infotainment, který má svá specifika
Veškeré ovládání klimatizace a infotainmentu probíhá prostřednictvím velké dotykové obrazovky, tudíž Box klasická tlačítka víceméně kompletně vypustil (na volantu je však naštěstí najdeme). Infotainment je příkladně svižný, avšak čeština alespoň prozatím zatím není k dispozici. Používat můžete angličtinu, němčinu, španělštinu, francouzštinu a některé další světové jazyky.
Kromě chybějící češtiny je nevýhodou také absence Android Auto nebo Apple CarPlay. Prodejce, například Auto Velvex, který mi vůz zapůjčil, vám tuto funkci rád doinstaluje (formou „krabičky“ schopné zprostředkovat AA a AC) za 4 až 5 tisíc korun. Kromě propojení přes Bluetooth je k dispozici i zrcadlení telefonu, které ale není příliš praktické. Zrcadlený obsah, například navigaci Waze, logicky nelze ovládat přes dotykový displej infotainmentu. Musíte tak vždy sáhnout po telefonu, jedná se tedy spíše o nouzové řešení. Vůz navíc nemá integrovanou navigaci, takže se dříve či později budete muset spolehnout na telefon.
Absence češtiny naštěstí není nijak zásadním problémem, neboť je infotainment jednoduchý a intuitivní. Kromě úpravy virtuálního pokoje a přidávání sloganů zde můžete aktivovat například 360stupňovou kameru. Kvalita kamer bohužel není nijak vysoká, zvláště za zhoršených světelných podmínek, ale na takto levný vůz je stále přijatelná. Zřejmě nejdůležitější sekcí infotainmentu je pak nastavení, v tomto ohledu Dongfeng chválím za to, že si vůz zapamatuje, kde jste se v menu nacházeli naposledy. Při opětovné aktivaci vozidla, což provedete jednoduše nastoupením a sešlápnutím brzdy, protože žádné tlačítko „start“ zde není, se tak načte stejná obrazovka.
To se přímo váže na bezpečnost. Box je pochopitelně vybaven systémem bezpečnostních asistentů, kteří jsou poměrně rušiví a kromě pípání vás upozorňují i ženským hlasem. Naštěstí je lze díky zmíněnému prvku snadno deaktivovat. Kromě asistenta kolize tak vypínám i všechny ostatní, i když například vedení v pruzích funguje docela dobře a neustále se s vámi „nepere“ o volant, za což dávám palec nahoru. Oproti jiným moderním vozům, kde se k deaktivaci asistenta dostanete až po třech nebo i více krocích, je toto skutečně velká změna, Dongfeng za to zaslouží pochvalu. Box má i překvapivě kvalitní audio, které hraje velmi slušně i na vyšší hlasitost.
Ach, ty displeje...
Musím ale zmínit i jednu slabinu – displeje. Kromě obrazovky infotainmentu je k dispozici i digitální kokpit se základními informacemi. Potud je vše v pořádku, ale problém nastává při jízdě v noci. Displeje, i když nastavíte jas na nulu, jsou totiž extrémně jasné a obrazovka před volantem vás nepříjemně oslňuje, což přinejmenším zvyšuje únavu z jízdy. Během testování jsem tak v noci musel řídit stylem, kdy jsem si rukou na volantu na pozici 12 hodin alespoň trochu zakrýval obličej. Během návštěvy showroomu, typicky ve dne, si tohoto pochopitelně nevšimnete, ale v noci je to opravdu nepříjemné. Jednoduchým a levným řešením by mohly být stmívací fólie, případně by snad výrobce mohl upravit software tak, aby bylo možné nastavit nižší jas. Takový upgrade by však pochopitelně bylo možné provést pouze návštěvou servisu, OTA aktualizace totiž Box nepodporuje.
Z komfortních prvků nechybí klimatizace, topení s rychlým nástupem a třístupňové vyhřívání i chlazení sedadel. Zmíněná obrazovka před volantem pak zobrazuje důležité informace o asistentech (mimochodem IR kamerka pro snímání vaší bdělosti/pozornosti je trochu netradičně na sloupku vlevo, namísto v oblasti volantu), rychlosti a dalších základních informacích. Tlačítkem na volantu pak můžete vyvolat menu se spotřebou (včetně té aktuální), tlakem pneumatik nebo informací o příštím servisu. Právě spotřeba je přitom v případě Boxu velmi slušná a byla navzdory vyšší porci dálničních kilometrů nižší než u Insteru, tedy minimálně podle palubního počítače.
Box nenabízí tepelné čerpadlo.
Za necelých 600 km počítač ukazoval spotřebu 12,8 kWh na 100 km. S takovouto spotřebou by měl dojezd na nabití činit zhruba 330 kilometrů, avšak během série různých pojížděk po městě při klidném stylu jízdy jsem se mnohokrát dostal i pod 10 kWh/100 km, tudíž lze teoreticky dosáhnout dojezdu až 400 kilometrů. Na dálnici se pak spotřeba při jízdě 130 km/h vyšplhá zhruba na 22 kWh/100 km. Nutno rovněž zmínit, že Box nenabízí tepelné čerpadlo (v žádné výbavě), tudíž bude dojezd o něco více závislý na teplotních podmínkách.
Na dálnici s rozvahou
Nízké spotřebě pak může napomáhat i slabší dynamika vozu a výkon 70 kW. Spolu se 160 Nm točivého momentu je Box předurčen spíše pro provoz v nižších rychlostech. Ostatně můj první dojem při převzetí auta byl, že při napojování na dálnici akceleruje skutečně velmi pozvolně, i když stojíte pedálem „na podlaze“. Následně jsem přepnul pohon do režimu „Sport“, s nímž jsem měl o něco lepší zkušenost, ale stále je potřeba dbát na dálnici zvýšené obezřetnosti, abyste někoho neohrozili, neboť výkon Boxu ve vyšších rychlostech schází. Pokud se naopak spokojíte s tím, že zůstanete v pravém pruhu, můžete klidně upalovat i standardní dálniční rychlostí bez problémů, pouze je potřeba předjíždět s rozmyslem.

Výkon na pojíždění po městě či okresních cestách je však rozhodně dostačující a například zrychlení z 0 na 50 km/h je relativně svižné. Box nabízí možnost upravit rekuperaci pouze skrze infotainment, schází jakýkoliv fyzický ovládací prvek, ať už ve formě pádel či třeba separátního tlačítka „B“. Osobně jsem tak ponechal rekuperaci nastavenou na nejnižší možnou úroveň, s níž však Box stále nedokáže plachtit. Při nastavení nejvyšší úrovně zase nepočítejte s tím, že by se jednalo o náhradu i-Pedalu, tedy kompletně Box po sundání nohy z plynu nezastaví, ale dostane se na zhruba 7 km/h.
42,3kWh baterie je typu LFP.
42,3kWh baterie je typu LFP, tudíž je Box ideálním vozidlem pro někoho, kdo jej může přes noc pohodlně nabít do 100 % bez nutnosti řešit zdraví baterie. Výrobce uvádí nabíjecí výkon až necelých 90 kW, avšak maximum se obvykle pohybuje okolo 60 kW, nabíjení a z 0 na 80 % nabití trvá přibližně 40 minut. Důležité je zmínit, že max. výkon AC nabíjení činí 6,6 kW a Box zvládá rovněž V2L.
Zhodnocení
Ačkoliv jsem byl k Dongfengu Box zpočátku mírně skeptický, nakonec si mě získal slušnou spotřebou, komfortním interiérem i prvky, které u takto levného automobilu nečekáte. Vady lze s ohledem na cenu odpustit, případně snadno vyřešit (vysoký jas displeje nebo absence Apple CarPlay/Android Auto). Proto je škoda, že čínská cla zvýšila cenu Boxu na cca 600 tisíc Kč, neboť původní cena pod 500 tisíc Kč by mu slušela mnohem víc. Nicméně se stále jedná o zajímavý elektromobil, který stojí za pozornost, i když mu konkurence v podobě Insteru rozhodně nic nedaruje.
Foto: Ioannis Papadopoulos, Petr Vojtěch, fdrive.cz