Vzhledem mi Omoda 5 EV některými tvary docela připomíná Nissan Ariya, a to rozhodně v dobrém slova smyslu, i když bych řekl, že design působí možná trošku genericky a vzhled novinky není něco, co by vám utkvělo v paměti. V každém případě se s rozměry 4 424 mm na délku a 1 830 mm na šířku jedná o středně velké SUV, které je o něco menší než třeba Elroq. Vůz je nabízen v provedení Comfort a Premium v několika různých barevných variantách, kdy jsem měl na test spíše obyčejnější bílou, a také výhradně s 61kWh baterií. Ta je typu LiFePo a s přihlédnutím ke startovací ceně, která aktuálně činí cca 830 tisíc Kč, samozřejmě vyvstává otázka, zda je kapacita tak docela adekvátní.
Technické parametry Omoda E5 61 kWh
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 424 × 1 830 × 1 588 mm, 1 785 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 340 Nm |
| Baterie | 64 kWh (61 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 80 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 430 km |
| Cena od | 929 000 Kč |
Nejprve se však pojďme podívat do interiéru, neboť má testovaná verze Premium víceméně vše, co vás napadne. Tak například si v tomto čínském autě můžete vychutnat zvuk od Sony a musím říct, že audiosystém hraje skutečně velmi pěkně. Stejně tak jsou samozřejmostí kožená sedadla a měkčené materiály. Omoda 5 EV vás navíc nebude uvnitř trápit nijak výrazným nepříjemným syntetickým zápachem, jako to některá čínská auta umí, a to přestože jsem přebíral vůz téměř nový, což osobně považuji za velké plus.
Head-up displej i odvětrávaná sedadla
Celkově vzato mě interiér dost příjemně překvapil. Najdete zde velké množství praktických odkládacích ploch, nechybí zde dokonce ani povedený head-up displej či bezdrátová nabíječka, ale také rychlé ovládání jasu obrazovky. Dvojice displejů je pěkně čitelná za všech světelných podmínek, avšak automatická regulace jasu je podle mého názoru trochu moc agresivní, respektive má tendenci displeje nechat až příliš jasně svítit, což napraví rychlá manuální úprava.







Také rychlost infotainmentu je bezproblémová a na nic jsem nečekal, ovšem s čím je třeba počítat, je fakt, že alespoň v době testu neměl systém kompletní lokalizaci, a tak na vás občas promluví třeba anglicky nebo najdete text, který není přeložený do češtiny. Podporováno je pak Android Auto i Apple CarPlay, ale musím říct, že Omoda je, co se týče kabelů, poměrně vybíravá a kabely, které mi bez problémů fungovaly v jiných autech, zde pro používání zmíněných platforem nebylo možné.
Z různých komfortních se lze těšit na elektrické střešní okno, vyhřívaná i odvětrávaná sedadla vpředu, pochopitelně i vyhřívaný volant a pěkné, poměrně prémiově působící materiály okolo vás. V zimě pak oceníte i vyhřívané čelní sklo a také vyhřívaná sedadla vzadu. Výrobce myslí i na USB-C a ve dveřích vpředu i vzadu máte dost místa na odložení lahve.
Komfortní posed vzadu i pro dlouhány?
Rovněž nakládání a vykládání dětí je poměrně komfortní a Isofx chrání praktické záslepky, které stačí pouze nadzvednout a nemusíte je kompletně oddělat, tudíž se neztratí. Vzadu neschází ani loketní opěrka, ale s otvorem na lyže nepočítejte. Samotný zavazadelník si lze elegantně otevřít pomocí tlačítka a objem činí 380 litrů. To je spíše méně, ale musím říct, že prostor je poměrně dobře koncipovaný a neschází ani přihrádka pod podlahou, kam si můžete odložit kabeláž. Se složenými sedadly získáte 1 075 l.







Co se týče posedu vzadu, počítejte s tím, že sedíte docela vzpřímeně. Pokud jste vyššího vzrůstu, nemusíte mít dostatek místa nad hlavou. S průměrnou výškou zhruba 180 centimetrů si za sebe sednu poměrně komfortně. V relativně pohodlném, řekněme mírně sesunutém (uvolněnějším), posedu, kdy mám kolena na sedačce, mám nad hlavou přibližně sedm centimetrů. Když se napřímím, abych se opíral celou plochou zad, zůstanou mi nad hlavou zhruba dva centimetry. Prostoru na ramena je zde nicméně dost a podlaha je takřka kompletně plochá, takže i kratší přejezd ve třech pasažérech na zadní lavici by neměl být problém.






Vpředu výrobce ponechal několik fyzických tlačítek, ale většinu budete ovládat přes displej. Chválím ale rozhodně, že tlačítko pro výstražná světla je po ruce a není nahoře u zpětného zrcátka, kterému by mimochodem určitě slušelo víc s ohledem na zbytek některých prvků v interiéru, kdyby bylo bezrámové.









Volant, ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, spoléhá na fyzická tlačítka, která klasicky mačkáte a dostáváte běžnou odezvu. Volant jako takový má rovněž příjemnou velikost i tvar. V systému můžeme najít velké množství nastavení a různých asistentů a třeba si i naplánovat nabíjení nebo omezit maximální úroveň nabití na nižší desítky procent.
Nabíjení a spotřeba
Ohledně nabíjení vše začíná zmáčknutím dedikovaného tlačítka, protože nabíjecí konektor se nachází vpředu v masce. Maximální nabíjecí výkon činí 80 kW, což stejně jako velikost baterie není kdovíjak oslňující hodnota, ale nabíjení probíhá naštěstí relativně rychle. Plné nabití mi konkrétně trvalo 74 minut, během něhož jsem doplnil téměř 64 kWh s průměrným výkonem 51,41 kWh. Nabíjecí výkon „ACčkem“ je pak 11 kW.
Pokud jde o spotřebu, Omoda mě překvapila. Naměřený průměr se pohyboval kolem 15 kWh/100 km, a to při kombinaci provozu: 60 % město, 30 % příměstský provoz a 10 % dálnice. Tuto hodnotu jsem navíc vypočítal přímo na základě údajů z odometru a nabíjecích cyklů, protože infotainment vozu není z hlediska zobrazování spotřeby příliš uživatelsky přívětivý. Dojezd 400 kilometrů je tak reálný, navzdory ne příliš velké kapacitě baterie.
Omoda 5 EV nabízí rovněž několik jízdních režimů – Eco, Normal a Sport. I režim Eco přitom poskytuje naprosto dostačující dynamiku a nevnímal jsem ani příliš velký rozdíl mezi ostatními režimy. Výkon 150 kW je dostačující, stejně jako maximální rychlost necelých 180 km/h, která je solidní a možná i mírně nadprůměrná ve srovnání s konkurencí. Co se týče rekuperace, pádla pod volantem chybí, ale na volantu si lze nastavit tlačítko hvězdičky jako zkratku pro úpravu rekuperace. I první ze tří úrovní rekuperace je poměrně výrazná, ale funkci One Pedal, tedy úplné zastavení, Omoda nenabízí.
Zhodnocení
Omoda příjemně překvapila spotřebou a dojezdem – reálně se lze pohybovat kolem 400 kilometrů na plné nabití. Co se týče zpracování, potěší hodnotně působící interiér. Na druhou stranu prostornost vzadu, ať už v kufru, nebo na zadních sedadlech, má své mezery. Omoda 5 EV ale rozhodně boduje tím, že na českých silnicích nepůjde o žádnou „tuctovku“, avšak poměr ceny a výkonu vyloženě neohromí a konkurence, jako je například zmiňovaný Elroq, by měla Omodě dělat vrásky na čele. Pozitivní je 7letá záruka (nebo na ujetí 150 tisíc km).
Foto: Ioannis Papadopoulos, Petr Vojtěch, fdrive.cz

... ale jinak za pozornost nestojí.