Maxus Euniq 5 je opravdové MPV, které není dodávkou se sedačkami. Taková MPV se na trhu už moc nevidí, zvláště pak mezi elektromobily. Všechna elektrická MPV na našem trhu totiž mají svůj základ v dodávce. Pouze Volkswagen T7 Multivan, který nedávno vstoupil na český trh, je čistokrevným MPV, ovšem ten má plug-in hybridní pohon.
TEST: Maxus Euniq 5 - plnohodnotné MPV a zároveň elektromobil z Číny
Technické parametry Maxus Euniq 5 (2021) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 825 × 1 825 × 1 800 mm, 1 885 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 130 kW, 172 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 52,5 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 60 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 260 km |
Cena od | 1 199 990 Kč |
Když se na Maxus Euniq 5 podíváme, zepředu zaujme dynamický design, který se podle mě trefí do vkusu evropských zákazníků. Navíc má na rozdíl od dodávek přestavěných na MPV aerodynamičtější i pohlednější siluetu. A důkazem, že nejde o dodávku, jsou i klasické zadní dveře na rozdíl od výsuvných, které mívají dodávky. Zezadu podle mě nenadchne, na druhou stranu ale ani neurazí a spíše než evropské rysy vidím nějakou „Ameriku“. Ostatně, opravdových MPV z Evropy v současné době moc není, tak není úplně s čím porovnávat.
Má velký zavazadlový prostor, ale bez „frunku“
Když jde o MPV, je samozřejmě nejdůležitější vlastností prostornost. Pokud vám stačí 5 sedaček, můžete využít obří zavazadlový prostor, jehož objem Maxus neudává. Nicméně vychází přibližně na 600 litrů a při naložení až po střechu to je téměř 1 100 litrů. V sedmimístném uspořádání je samozřejmě objem menší, ale zase Maxus pojme 7 cestujících. Jen je škoda, že má Euniq 5 klasickou koncepci s motorem vpředu, protože tím pádem pod kapotou nemá přední kufr, takzvaný „frunk“, a kabely tudíž musíte mít vzadu. Faktem ale je, že nějakou plastovou kapsou z druhovýroby by se to vyřešit dalo, protože pod kapotou je vpředu dost místa.
Interiér je také designově povedený a ani ten nepřipomíná dodávku. Není ale pro někoho, kdo si potrpí na luxusní materiály. Na první pohled vypadá jako kožený, ale kůží je pravděpodobně jen perforovaný pruh na palubní desce. Zbytek je plastová imitace, ve které prošívání budí dojem, že jde o kůži. Jsou to ale kvalitní a na dotek příjemné měkčené plasty. Tedy až na věnec volantu, který má také „prošívání“, ale na dotek je to obyčejný plast. Zrovna tam si mohli dát na kvalitě materiálu záležet. Překvapí klasická řadicí páka, protože v elektromobilech jsou většinou jen tlačítka nebo kruhové ovladače. Na kůži vypadají i sedačky, ale možná je to jen povedená imitace.
Když mám přední sedačku nastavenou na svoji postavu o výšce přes 1,9 metru, sedám si „za sebe“. Nemůžu sice říci, že bych měl místa nadbytek, ale nedotýkám se koleny sedačky před sebou a když vyklopím stolík před sebou, mám ještě o nějaký ten centimetr víc místa na kolena. Pokud potřebujete auto pro více osob, Maxus Euniq 5 pojme až 7 cestujících. Do třetí řady se ale už nevejdu, respektive musím mít kolena hodně od sebe, abych se vešel. Nicméně pro děti to bude dostačující a oceňuji, že i tam je alespoň jeden Isofix. Takže i pro pětičlenné rodiny, které do běžných aut nemohou dát 3 dětské sedačky na Isofix, se může Maxus Euniq 5 hodit. Dva Isofixy jsou ve druhé řadě a jeden ve třetí.
Technologie uvnitř
Když se vrátím za volant, mám k dispozici všechny technologie, které já osobně potřebuji. Je tu Apple CarPlay, byť ne bezdrátový, musím tedy použít kabel. Stejně ale nerad používám bezdrátové nabíječky, protože přehřívají telefon, a zpravidla připojuji telefon přes kabel. I bezdrátová indukční nabíječka tu ale je k dispozici. Trochu komplikovanější to asi budou mít majitelé telefonů s Androidem, kteří musí použít aplikaci QD link. Jelikož mám ale iPhone, tak jsem toto řešení nezkoušel. Jinak je zde automatická klimatizace, která má nejen plynulou regulaci teploty, ale i automatiku, takže mi opravdu nic nechybělo.
Jízda je příjemná
Jízda je příjemná, byť z podvozku je přece jen trochu cítit pozůstatek z dodávek. Přestože je karoserie trochu houpavější, což je poznat zejména při častějších změnách směru jízdy, nějakou tu větší nerovnost dovnitř podvozek přenese, ale není to nic hrozného. Dynamika je díky výkonu 130 kW dostačující a srovnatelná s běžnými spalovacími MPV. V nižších rychlostech, zejména po městě, pak je dynamika díky vlastnostem elektromotoru nadprůměrná. Zrychlování se pak nezastaví ani na dálničních 130 km/h. Oficiální maximálka je 160 km/h, takže ani v Německu teoreticky nebudete brzdou provozu, ale otázka je, zda to za navýšení spotřeby, a tím pádem zkrácení dojezdu stojí?
Jak je to se spotřebou?
Spotřeba má totiž poměrně strmý nárůst s rychlostí, což je obecně u vozů s vyšší stavbou karoserie běžné. Při devadesátce mimo město si vůz vezme okolo 22,5 kWh/100 km, na rychlostní silnici to je přibližně 26 kWh na každých 100 kilometrů a na dálnici už pravděpodobně přes 30 kWh na 100 km. Přesněji vyčíslené to ale nemám, protože palubní počítač Maxusu umí ukázat nejvíce 29,9 kWh/100 km. Při maximální rychlosti 160 km/h tedy lze předpokládat, že by dojezd klesl pod 150 km. Spotřeba po kombinovaném okruhu pak byla podle palubního počítače 24,7 kWh/100 km.
Pokud jde o efektivní využití energie, jsou v Maxusu tři úrovně rekuperace, ale musí se přepínat tlačítkem u řadicí páky a navíc nejde navolit nulová rekuperace. Mně osobně stačí základní stupeň a v mnoha případech bych raději nechal auto plachtit bez rekuperace. Když občas potřebuju brzdit víc, použiju brzdový pedál, který nejprve zvýší rekuperaci na maximum a až poté se více zapojují brzdy. Volbu rekuperace bych tedy využil pouze tehdy, kdyby byla pomocí pádel pod volantem.
Zbývá se tedy podívat na rychlost nabíjení a nabíjecí křivku. Tu se nám ale nepodařilo zjistit, protože testované auto se odmítalo nabíjet na rychlonabíjecích stanicích. Máme ale již zprávu od dovozce, firmy TOP DRIVE CLUB, která nám auto zapůjčila, že se to podařilo vyřešit aktualizací softwaru. Ostatně, něco takového jsme předpokládali, zkrátka auto původně nedokázalo komunikovat s evropskými nabíjecími stanicemi. Budeme se tedy snažit získat auto na test nabíjení a samostatně otestovat i nabíjecí křivku a třeba i reálný dálniční dojezd.
Maxus Euniq 5 rozhodně dává smysl
Celkově je Maxus Euniq 5 povedené auto, které mě velmi příjemně překvapilo. Dojezd bohatě stačí pro běžné používání drtivé většiny lidí a v rámci Česka se s jednou kratší zastávkou dá podniknout i delší cesta. Naopak běžné cesty většiny lidí zvládá mnohem lépe než benzínový a zvláště pak naftový motor, které při krátkých cestách jezdí drtivou většinu času studené, což výrazně zvyšuje opotřebení a snižuje životnost. Takže pokud z jakéhokoli důvodu potřebujete i na běžné každodenní trasy prostorné auto, už nejste odkázáni jen na MPV se spalovacím motorem, ale je tu opravdové MPV i jako elektromobil.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
To musí být ohromná zábava s dětmi, které se už za Prahou ptají, kdy už tam budem 😀
Od Maxus dávají smysl jiná auta. Dodávky určené k městské distribuci, ale to je jiná písnička.
Na podobne auto netepelive cekam. Pro zenu i do prace pro zamestnance. Ovsem za ty penize je to jako druhe auto do rodiny i jako pracovni nesmysl a na jine pouziti jsou zase ty parametry jako dojezd a rychlost nabijeni nepouzitelne…
Zatim nam ten trh s baterkaci teda ta Cina nijak nevalcuje. Vsechno s mizernymi parametry za velmi sebevedome ceny.