Nové čínské značky, které se na nás řítí

Velký přehled aneb rudá revoluce se rozhořívá
Nové čínské značky, které se na nás řítí
Fotografie: GWM
  • Počet čínských značek na českém trhu se brzy bude počítat na desítky
  • Oficiální příchod oznámila řada důležitých hráčů, další lze očekávat vzápětí
  • Sestavili jsme pro vás velký přehled těch, kteří už míří do Česka, nebo se k tomu chystají

Evropský automobilový trh se po desetiletích stagnace, kdy přežil jak nájezd nejdříve japonských, později i korejských značek, dostává opět do varu. Čínské automobilky, trpící nadprodukcí a extrémně konkurenčním prostředí na domácím trhu by nutně potřebovaly co nejdříve a co nejvíce exportovat. Bohatý evropský trh se zdá být ideálním cílem, proto na něm v aktuálním desetiletí přibývají nové značky tempem, jaké tu už nějakých 100 let nebylo. Naprostá většina z nich vznikla v Číně na pomyslném bílém papíře, malá část jsou někdejší evropské značky, nyní patřící čínských automobilkám a prožívající nový život v roli pouhých nálepek na východní technice.

Po prvním dílu, v němž jsme sepsali aktuální značky, v Česku působícím, vám nyní přinášíme druhý, mapující brandy, které se k nám v nejbližších týdnech či letech chystají. Ne všechny tuto informaci potvrdily a nelze vyloučit, že část jmen, často roztodivných, zmizí stejně rychle, jako se objevila, a to možná ještě dříve, než k nám dorazí. Nicméně většinu z nich dejme tomu do tří let na našem trhu uvítáme, k pramalé radosti domácích automobilek..

Aiways

Čistě elektromobilní značka vznikla v roce 2017, sídlí v Šanghaji a má za sebou zajímavý příběh. Už totiž stačila v roce 2023 zbankrotovat a po reorganizaci se v roce 2024 stáhla z čínského trhu kvůli příliš silné konkurenci. Založila pobočku Aiways v Mnichově a nyní se soustředí na evropský trh a Izrael, kam dováží z Číny. Kromě něj se prodává v Belgii, Dánsku, Francii včetně ostrova La Reunion, Itálii, Německu, Nizozemsku a Švýcarsku. O expanzi do Česka zatím nejsou oficiální informace, avšak lze ji očekávat v další vlně. Aiways nabízí dva elektrické, roztodivně tvarované SUV crossovery střední třídy U5 a U6, s pohonem předních kol, výkonem 204 k a baterií 63 kWh.

Aiways U5
Aiways U5

BAIC

Nejstarší čínská automobilka, státem vlastněná BAIC, vznikla v roce 1958, a je silně propojená s Evropou. Intenzivně spolupracuje s Mercedesem a využívá některé jeho technologie a vlastní práva na značku SAAB. Na českém trhu už oficiálně prodává spalovací modely. Elektromobily sem zatím nedováží, avšak v jejím portfoliu nechybějí a jejich příchod je jen otázkou času. BAIC aktuálně nabízí pouze zastaralé elektromobily EU 5 a EU 5 Plus.

BAIC EU5 Plus
BAIC EU5 Plus

Denza

Prémiová podznačka největší čínské automobilky BYD má těsně před vstupem na evropský trh. Ten se měl odehrát právě v těchto dnech, avšak byl odložen na jaro 2026. Denza se chce uvést vysokovýkonným shooting brake modelem Z9 GT o výkonu 965 koní a délce 5,2 m. Ten by se měl pustit do zdejších prémiových značek, proti nimž vytáhne startovní cenu zhruba 100 000 eur (2,43 milionu korun). Následovat by mělo o něco levnější, luxusní minivan D9 s velmi expresivním designem. Zároveň by mohlo jít o symbolický konec epochy, v níž čínské automobilky do Evropy dovážejí zatím jen druhořadé či starší elektromobily. Právě model Z9 GT by se měl blýsknout megawattovým nabíjením, pro které už v Evropě vznikají první stojany.

Denza Z9 GT
Denza Z9 GT

Firefly

Podznačka automobilky NIO vznikla přesně před rokem pro zatím jediný model v podobě technicky vyspělého, eponymního subkompaktu, ne nepodobného Hondě-e. Stejně jako samotné NIO by se měl napřesrok oficiálně představit na českém trhu. Zadní kola pohání elektromotor o výkonu 143 k, LFP baterie Sunwoda má kapacitu 42,1 kWh. Ta stačí na normovaný dojezd 330 km podle WLTP, připravena je na systém rychlé výměny ve speciálních stanicích.

Firefly
Firefly

GAC

U nás téměř neznámý výrobce je čínskou čtyřkou ve výrobě elektromobilů a donedávna byl dokonce bronzový. Vznikl v roce 2017, zaměřuje se na dostupné modely s moderní technikou. Jeho evropský debut probíhá poněkud netypicky, protože začal finském, polském, portugalském a řeckém trhu, napřesrok se chystá do Velké Británie. Plné evropské pokrytí plánuje na rok 2028, kdy se zřejmě dočkáme i my. Nejnověji zahájil maloobjemovou produkci ve flexibilní továrně Steyr ve Štýrském Hradci (Graz). Patří mu podznačky Aion a Hyptec, které se snaží odlišit o něco výraznějším designem, než jsme u čínských modelů zvyklí. Startovní nabídku elektromobilů tvoří modely Aion V, kompaktní SUV na pomezí segmentů C a D, Aion Y, což je obtížně zařaditelný kompaktní model, kterému výrobce říká SUV crossover, avšak připomíná spíše MPV a dále bezmála pětimetrový Hyptec HT, což je další z dlouhé řady čínských kopií Tesly, tentokrát Modelu X, a to včetně zadních, vzhůru výklopných dveří.

GAC Aion V
GAC Aion V

Geely

Čínská trojka zatím ve většině Evropy s výjimkou Velké Británie přímo svá auta neprodává, avšak nákupem automobilek Volvo a Lotus a značky Smart si tu zajistila velmi silné postavení, zejména poté, co vytvořila novou, umělou podznačku Polestar. Zároveň tu už uvedla svou prémiovou značku Zeekr, která je představována jako švédská a ve Švédsku má část vývoje, avšak jde samozřejmě rovněž o čínský byznys. První evropskou elektrickou vlaštovkou, prodávanou ve Velké Británii, je středně velké elektrické SUV EX5 s předním pohonem.

Geely EX5
Geely EX5

GWM

Jedna z nejstarších čínských automobilek Great Wall Motor začala vyrábět vozidla už v roce 1984. Její raná produkce byla často nepokrytými kopiemi produktů evropských automobilek, které však s GWM začaly od roku 2018 spolupracovat. Ve stejném roce pak odštěpením vznikl nezávislý výrobce baterií SVolt. První elektromobil GWM vyjel ještě o dva roky dříve. V roce 2019 odstartovala produkce v první evropské továrně v Rusku, ve stejném roce se poprvé představila v Evropě na autosalonu. V roce 2021 vznikla pobočka v Mnichově, v roce 2024 kvůli nízkým prodejům zase zanikla. Pronikání na evropský trh však pokračuje, jen je řízeno přímo z Číny. Aktuálně působí v Evropě několik podznaček, přičemž Ora nabízí elektromobily. Ora 03 je okatý, oblý kompakt s předním pohonem a baterií LFP, který nabízí i výkonnou verzi GT. Ora 07 je oblý sedan střední třídy s pohonem předních (!) nebo všech kol. Nově se objevila i verze kombi, avšak zatím jen v Číně.

Ora 03
Ora 03

Changan Deepal

Čistě elektrická podznačka státní automobilky Changan vznikla v roce 2018 a od roku 2023 je prodávána jako samostatný brand. Sídlí ve městě Čchung-čching a v Evropě už pronikla na sedm nejdůležitějších trhů včetně Německa, nejnověji do Itálie a Španělska. Česká premiéra zatím oznámena nebyla, ale očekáváme ji v řádu měsíců. Aktuálně vyrábí osm elektrických modelů, z nichž některé jsou nápadně podobné Teslám a jiné jsou zase určené jen pro export. V Evropě jsou pod značkou Changan Deepal nabízeny zatím dva elektrické modely, SUV crossovery S05 a S07, přičemž první patří do nižší střední a druhý do střední třídy. Cenově ani svými parametry nijak zvlášť nevybočují.

Changan Deepal S07
Changan Deepal S07

IM

Další čínská variace na Teslu vyrábí IM, nová dceřinná značka státního koncernu SAIC. Ta na podzim aktuálně startuje ve Velké Británii, v hledáčku má i zbytek Evropy, avšak oficiální informace zatím chybějí. Značka IM vznikla teprve v prosinci 2020, v roce 2024 se přestavila na ženevském autosalonu. Aktuálně nabízí v Evropě dva technicky pokročilé modely střední třídy, vybavené bateriemi s polotuhým elektrolytem a nabíjením rychlostí až 396 kW. Inspirace Teslou šla tak daleko, že místo klasického volantu nabízejí půlvolant. Model L6 je sedan, LS6 SUV crossover.

IM L6
IM L6

Jetour

Nová podznačka koncernu Chery vstoupila na polský trh na podzim 2025, lze očekávat rychlé šíření směrem na jih i západ. Nabízí off-roady a SUV, čistě bateriový elektromobil v nabídce zatím chybí, ovšem dva modely, konkrétně velké luxusní SUV G700 a středně velké SUV T2, jsou k mání s plug-in hybridním pohonem.

Jetour G700
Jetour G700

Lotus

V Británii sídlící Lotus sice není žádnou novinkou, ovšem poté, co jej v roce 2017 koupilo Geely, začal s rozsáhlou elektrizací. V Česku se Lotusy prodávají zatím jen spalovací, nicméně prodejní kanály jsou vytvořeny a nic nebrání tomu, aby se tuzemská nabídka rozšířila i o elektrické modely. Je ostatně nejvyšší čas. Dříve deklarovaný záměr, změnit Lotus na čistě elektrickou značku do roku 2028, se sice už vloni změnil na cestu k tzv. superhybridům, ovšem čistě bateriové elektromobily už v nabídce nějakou dobu figurují a jistě budou přibývat. Z čistě bateriových elektromobilů aktuálně Lotus nabízí velký reprezentativní, více než pětimetrový fastback Emeya, který dokáže ve vrcholné verzi nabídnout dvoustupňovou převodovku a výkon 918 k a velký SUV crossover Eletre s výkonem až 970 k a rovněž dvoustupňovou skříní. Oba modely se však vyrábějí ve Wu-chanu.

Lotus Emeya
Lotus Emeya

NIO

Prémiová automobilka vznikla v roce 2014, o dva roky později získala své dnešní jméno, za covidu málem zkrachovala, ale po podání záchranné ruky od bank naopak v roce 2020 spustila program BaaS a buduje po tisících výměnné stanice baterií v Číně a po desítkách v Evropě (jejích přesný počet nelze snadno zjistit). V roce 2021 přes Norsko vstoupila do Evropy a nyní působí na sedmi elektromobilně nejvyspějších evropských trzích. Mezitím založila dvě nové značky; Firefly pro menší, technologicky vyspělé elektromobily a v roce 2024 také mainstreamové Onvo. První jmenovaná by se měla, spolu se samotným NIO, v roce 2026 podívat oficiálně do Česka. Aktuálně nabízí sedany ET5 a ET7, kombi ET5 Touring, SUV EL6, EL7 a EL8 a limitovaný hypersport EP9.

NIO ET9
NIO ET9

Skywell

Menší výrobce, sídlící v Nan-ťingu, vznikl v roce 2017 a do Evropy dorazil vloni. Mateřská společnost se jmenuje Skyworth a její jméno také nesou automobily na některých trzích. Aktuálně působí v Belgii, Francii, Lucembursku, Portugalsku, Švýcarsku a Velké Británii. Rozšiřovat se bude do Polska a Rumunska, lze předpokládat, že brzy dojde i na další trhy střední a východní Evropy. Aktuálně je v nabídce jediný osobní elektromobil Skywell BE11, kompaktní SUV s předním pohonem a průměrnými parametry. Firma ale nabízí i lehká nebo těžká užitková vozidla a autobusy. Velká elektrická dodávka Skywell D11 jako by z oka vypadla minulé generaci Mercedesu Sprinter.

Skywell BE11
Skywell BE11

Xiaomi

Přední světový výrobce mobilních telefonů založil automobilovou divizi teprve v roce 2021, přesto se mu na domácím, extrémně konkurenčním trhu daří rychle zvyšovat prodeje, zejména díky vynikajícímu poměru ceny a výkonů. Značka už zároveň získala sérii světových rekordů, když se vysokovýkonný sedan SU7 Ultra s výkonem 1 500 koní projel rychlostí 350 km/h, stovku z klidu pokořil za 1,98 sekundy a jedno kolo na severní smyčce Nürburgringu zajel za 7:04,957. Do Evropy se chystá až v roce 2027, přičemž příští rok by rád dostal do černých čísel svůj byznys v Číně. Kromě zmíněného sedanu SU7 uvedl i nové SUV YU7, které ve vrcholné verzi rovněž nabídne nevšední jízdní výkony a 900V architekturu.

Xiaomi  YU7
Xiaomi YU7

Yangwang

Druhá prémiová podznačka koncernu BYD dorazí do Evropy v roce 2026 a podle slov jejích zástupců do deseti přetáhne zákazníky superprémiovým značkám Bentley, Roll-Royce a Ferrari. Aktuálně nabízí dva modely, nabité moderní technikou. Obojživelné SUV U8 s výkonem 1 000 koní a pokročilými terénními schopnostmi typu otočení na místě, následovat bude elektrický supersport U9 se čtyřmi motory a aktivním hydraulickým pérováním, díky němuž bude moci auto poskakovat, nebo jezdit po třech kolech. Jako třetí dorazí s odstupem prémiový sedan U7 s designem od Wolfganga Eggera, bývalého šéfdesignéra Audi a ještě předtím Alfy Romeo.

Yangwang U9
Yangwang U9
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze