V EU se v prvním čtvrtletí roku 2024 registrovalo 2 768 639 nových osobních vozidel (meziročně o 4,4 % více), z nich 322 999 bylo bateriových elektrických (meziročně o 3,8 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (28,9 %) a dieselovými (12,8 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,4 %. Podíl paliv v jednotlivých zemích během prvního kvartálu pak ilustruje uvedený graf, ze kterého je zřejmé, že nejvyšší podíl bateriových elektromobilů byl evidován v Dánsku, Švédsku a Nizozemsku.
„Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu Elektromobilita. I přes nelichotivé srovnání se zeměmi EU bylo v Česku k 31. 3. 2024 registrováno 24 239 bateriových elektromobilů kategorie M1, kterých je již v součtu více než vozidel CNG (23 089). Čtvrtina elektrických vozidel je v Česku ojetá, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 75 % registrací je pak firemních. Nejčetněji jsou zastoupeny značky Tesla (4 536), Škoda (4 346), Volkswagen (2 719), BMW (2 332) a Hyundai (1 811). Z pohledu krajských registrací je nejvíce kusů registrováno v hl. m. Praze (9 681), ve Středočeském (4 205), Jihomoravském (2 266), Moravskoslezském (1 409) a Ústeckém kraji (969),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
V období od 18. března do 17. dubna letošního roku realizovalo Centrum dopravního výzkumu průzkum „Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů“. Do průzkumu se zapojilo 780 respondentů, z nichž 746 vlastní nebo používá bateriový elektromobil. Základní informace budou zmíněny na konci května při vystoupení CDV na 10. ročníku konference čisté mobility v Senohrabech, bližší pak po detailnějším vyhodnocení v průběhu letošního roku na webových stránkách cistadoprava.cz. 95 % respondentů v průzkumu uvedlo, že na základě svých dosavadních zkušeností s bateriovým elektromobilem si myslí, že je to nejlepší varianta.
Viděl bych to tak, že diesel bude někde okolo těch 10%, benzín+hybrid někde okolo 60% a zbytek bude mít EV s nárůstem někde okolo 30%
Znamená to tedy, že BEV prodeje rostly v 1Q/2024 pomaleji než celý trh a tudíž jejích celkový tržní podíl se nepatrně snížil?