Uvedení první velkosériové, plně elektrické Alfy Romeo vzbudilo vášně úplně jiného druhu, než si vedení automobilky i celého koncernu Stellantis představovalo. Kromě nekonečných diskuzí nad jejím neortodoxním designem se totiž ozvala italská vláda. A rovnou pěkně zostra. Ministr průmyslu Adolfo Urso, zvolený za nacionalistickou stranu Bratři Itálie, spolu s aktuální premiérkou Meloniovou, totiž podle Automotive News Europe veřejně zkritizoval Stellantis za výrobu Alfy Romeo Milano v Polsku. A nejde prý kupodivu jen o uražené vlastenecké cítění, protože se historicky žádná Alfa Romeo nikdy výhradně v zahraničí nevyráběla. Urso vytáhl těžší kalibr; Stellantis tím údajně porušil zákon.
Na Apeninském poloostrově totiž ve veřejném prostoru vyvěrá národní hrdost často, takže si tam v roce 2003 schválili legislativu, kterou cizinci ze severnějších zemí jen těžko pochopí. Ta totiž řeší „italsky znějící“ názvy produktů, vyvolávající falešný dojem italského původu. A přesto, že byla ušita především pro potravinářský průmysl, přišla nyní vhod jako příslovečná hůl na bití psa, který, jen tak mimochodem, Alfu Romeo údajně přebíral ve stavu naprostého modelového i ekonomického rozvratu a nyní zjevně podniká kroky k její ekonomické stabilizaci. Výroba v Tychách totiž, podle slov Carlose Tavarese, který se do problému osobně vložil, snížila prodejní cenu každé vyrobené Alfy Milano o 10 000 eur, tedy zhruba čtvrt milionu korun. V samotnému Polsku si z italské vlády dělají legraci. Podle tamějších komentátorů by se nová Alfa mohla přejmenovat, a bylo by po problému.
"W Polsce nie można produkować samochodu o nazwie Milano" - powiedział włoski minister ds. firm i Made in Italy Adolfo Urso"
— Tomasz Wyłuda (@tomaszwyluda) April 11, 2024
Alfa Romeo Milano, która ma być produkowana w fabryce Stellantis w Tychach nie może posługiwania się włoskimi nazwami - zabrania tego ustawa z 2003.…
Vztahy mezi italským kabinetem a Stellantisem jsou napjaté od doby převzetí koncernu FCA, který byl řízen z Itálie. Nyní se o většině italských automobilek rozhoduje z Francie, s čímž se italští národovci nehodlají smířit. Mezi oběma stranami tedy občas přelétnou ostrá slova, skutečným jablkem sváru se ale stalo, když italská vláda dala najevo, že svůj záměr, vyrábět v zemi milion aut ročně, chce vyřešit tím, že do země pozve čínskou automobilku.