Když Alfa Romeo loni představila model Junior, nikdo zprvu nečekal, že dorazí i ostrá varianta Veloce 280. Ta přináší pohon přední nápravy, výkon 280 koní, sportovní podvozek a slibné řidičské zážitky. Jak si ale takové auto bude vést v případě, že jej podrobíme testu spotřeby? Největší nevýhodou testované verze by měla být malá baterie, která nabízí využitelnou kapacitu 51 kWh, což je stejně jako v případě mnoha dalších modelů z koncernu Stellantis. Sportovní edice Veloce 280 standardně obouvá 20" disky se sportovními pneumatikami o rozměru 225/40, což by nemělo příliš pomáhat příznivé spotřebě. Jaká je ale realita?
Technické parametry Alfa Romeo Junior Veloce 281
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 173 × 1 781 × 1 505 mm, 1 590 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 207 kW, 280 koní, točivý moment: 345 Nm |
Baterie | 54 kWh (51 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,6 kWh / 100 km, dojezd: 322 km |
Cena od | 1 219 000 Kč |
Cena testovaného vozu činí aktuálně 1 219 000 Kč a ani v tomto případě nebyly vynechány příplatky. Ty se ale objevily hlavně v kabině, takže za skořepinová sedadla a volant potažený alcantarou dáte dalších 74 tisíc Kč. Prosklená panoramatická střecha pak stojí dalších 42 tisíc Kč a přidává nějaké to kilo navíc. Alfa Romeo Junior Veloce 280 pak je čistou předokolkou a není u ní možnost volit jinak. Pohotovostní hmotnost této verze činí 1,6 tuny.
Palubní počítač u Alfy Romeo Junior Veloce 280 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 18,7 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 26 °C a navzdory vysokému výkonu je naměřená spotřeba velkým překvapením.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 17,8 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 19,5 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na stále únosných 21,4 kWh/100 km. Teplota při tomto druhu testu činila 24 °C.
Reálná spotřeba u vozu Alfa Romeo Junior Veloce 280 vyšla na 19,59 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 99 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 25 kilometrů a spotřeba činila 16,5 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 18,8 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 19,4 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 19,59 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 25 km) | 16,5 kWh/100 km | 309 km |
Mimo město (90 km/h) | 17,8 kWh/100 km | 286 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 19,5 kWh/100 km | 261 km |
Dálnice (130 km/h) | 21,4 kWh/100 km | 238 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,7 kWh/100 km | 272 km |
Celý test (99 km) podle nabíjení | 19,5 kWh/100 km |

Venkovní teplota během okruhu činila 26 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 24 až 26 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 51 kWh.
Komentář autora:
Jak ukazuje měření, největší nevýhodou sportovní Alfy Romeo je opravdu malá kapacita baterie. Už při představení této verze se spekulovalo o tom, že 51 kWh je zkrátka málo. Bavíme se přitom o běžné jízdě, nikoliv o ždímání veškerého potenciálu vozu jako takového. V tomto případě je dobré zmínit, že Veloce 280 umí jet rychlostí až 200 km/h, což je sice skvělé, ale při takovém tempu baterie vozu nabídne dojezd kolem 140 km. Nejlépe si auto vedlo ve městě a při dodržování rychlostních limitů na dálnici je možné ujet 238 km, což cca odpovídá klasickým standardům modelů z koncernu Stellantis, jež mají totožnou baterii.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Co mě překvapilo, jak malý je zájem o vozy s danou technologií, protože lze tyhle vozy (nesportovní, ty okoko 100 kWh) najít na bazaru od dealerů po dvou letech defakto s nájezdem 10 km, jen popojíždění po autosalonu za dva roky. Pěkné je, že takové vozy lze koupit za 500 tis. Kč. Mohu uvést jako příklad EV Mokku, když se podívate na Sauto.
To mi přijde jako pěkná nabídka za 500 tis. Kč s možným odpočtem DPH.