😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Alfa Romeo Junior Elettrica 156 Speciale
test

Alfa Romeo Junior Elettrica 156 Speciale

První pohled a jízdní dojmy
14

První elektromobil tradiční italské značky, Alfa Romeo Junior, se původně představil pod názvem Milano. Musel být ale rychle přejmenován. My jsme jej vyzkoušeli už samozřejmě pod novým názvem. Jak tato sportovně střižená stylovka na známé platformě jezdí?

Italská automobilka Alfa Romeo nedávno představila svůj první elektromobil, kterým je zcela nový model Junior. Při představení byl uveden pod názvem Milano, ale musel být přejmenován, protože podle italských zákonů nesmí nést název italského města, když se nevyrábí v Itálii. Vzniká totiž v polském závodě koncernu Stellantis spolu s koncernovými sourozenci Fiat 600 nebo Jeep Avenger.

Prolezli jsme Alfa Romeo Junior. Je to stále Alfa?

Vůz spoléhá na technický základ, který již známe z dalších modelů koncernu. Přesto Alfa Romeo Junior přináší jedinečný styl a obměněnou techniku, což ji odlišuje od ostatních modelů na stejné platformě. Stejně jako tyto modely ale vychází Alfa Romeo Junior z kombinované platformy, takže nabízí i spalovací pohon. My se ale zaměříme hlavně na elektrickou verzi.

Technické parametry Alfa Romeo Junior Elettrica

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 173 × 1 781 × 1 532 mm, 1 620 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie54 kWh (51 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 410 km
Cena od729 000 Kč

Co se týče designu, Junior se podle mě opravdu povedl. Exteriér jasně říká, že je to Alfa Romeo, a skrývá fakt, že je postavena na platformě STLA Small, kterou sdílí například s Peugeotem e-208, Opelem Corsa a dalšími vozy z koncernu Stellantis. Junior vyzařuje svůj vlastní charakter a italskou sportovní eleganci, která ho odlišuje. Zejména v červené barvě auto vyniká klasickými designovými prvky, které známe z historie značky. Například kliky zadních dveří schované v rohu okna dávají vozu iluzivní vzhled třídveřového modelu. Aerodynamická zadní část karoserie, která také nese tradiční prvky Alfy včetně tvaru zádi „coda tronca“, také připomíná starší modely této značky.

Využívá známou platformu

Technologicky vůz stojí na platformě STLA Small, což je malá platforma koncernu Stellantis. Je vybaven baterií s kapacitou 54 kWh, z čehož je využitelných 51 kWh. Zajímavostí je přepracovaná přední náprava, která má zajistit sportovnější jízdní vlastnosti. Navíc se chystá silnější verze s výkonem až 280 koní, která by měla při pohonu předních kol nabídnout dostatečnou trakci.

Interiér je zpracován hezky, i když by si v některých detailech zasloužil lepší materiály. Horní část přístrojové desky a výplně dveří jsou z tvrdších plastů, což by mohlo být vylepšeno. Na druhou stranu, některé dotykové plochy jako loketní opěrka na dveřích nebo středový tunel jsou potaženy měkkou alkantarou, což přidává na komfortu a luxusu. Široký středový tunel je příjemný na dotek, takže při řízení nepůsobí rušivě.

Přestože vůz má některé nedostatky, jako jsou tvrdé plasty ve výplních dveří, Junior dokáže zaujmout nejen designem, ale i praktičností. Například zavazadlový prostor nabízí 415 litrů u mild-hybridní verze, což je solidní hodnota pro segment B-SUV. Co se týče cenové politiky, zaváděcí akční ceny jsou nastaveny pod milion korun i pro elektrickou verzi, což činí tento model velmi atraktivním. Alfa Romeo Junior má tedy ambici stát se jedním z nejprodávanějších modelů značky.

První jízda

Nedlouho po statickém seznámení jsem jakož porotce Auto roku 2025 v České republice měl možnost elektromobil i projet. Při prvním setkání mě zaujala jedna věc – sportovní sedačky. Už při statickém představení jsem si všiml, jak dokonale jsou zpracované. Nejde jen o vzhled, ale i o funkčnost – poskytují skvělé boční vedení, a to nejen na opěradle, ale i na sedáku. A to mohu potvrdit hned po projetí několika zatáček. Tyto sedačky by Junioru mohly závidět i některé hot-hatche. Je ale potřeba dodat, že je dostanete až ve vyšší výbavě Speciale.

Jak si vede po stránce spotřeby?

Jel jsem se základní motorizací Elettrica 156 o výkonu 115 kW (156 koní), protože vrcholná Elettrica 260 Veloce zatím není k dispozici. Během testu jsem se zaměřil i na spotřebu. Při výjezdu z Prahy, tedy po cca 2 kilometrech po městě, jsem měl průměrnou spotřebu 27 kWh na 100 km, což je s ohledem na zimní podmínky a zapnuté topení očekávatelné. Na dálnici spotřeba sice mírně klesala, ale pořád se držela kolem 20 kWh na 100 km. Po sjezdu z dálnice a při nižších rychlostech se dostala až na 18,9 kWh na 100 km. Očekávám, že při běžné jízdě mimo město a v lepších podmínkách by mohla být výrazně nižší. Ale to si budeme muset počkat na test Zaostřeno na spotřebu.

Režimy jízdy

Alfa Romeo Junior nabízí tři jízdní režimy, které známe z jiných vozů koncernu Stellantis, ale nesou jiné názvy: Advanced Efficiency, Natural (ekvivalent normálního režimu) a Dynamic. Já jsem se rozhodl pro režim Natural, který je ideální pro běžné testování. Co mi ale v automobilu chybělo, to jsou pádla pod volantem pro ovládání rekuperace. Ovládání rekuperace je možné pouze prostřednictvím tlačítka B na voliči směru jízdy, což není příliš intuitivní a komfortní. Pádla by v tomto ohledu byly mnohem lepší volbou, kterou platforma STLA Small bohužel neumožňuje.

Junior také disponuje umělým zvukem, který auto vydává při jízdě. Nejde o snahu napodobit zvuk spalovacího motoru, spíše je to jakýsi syntetický zvuk, který doprovází elektrický pohon. Naštěstí to není nic rušivého. Podle mě se to ke sportovnímu duchu auta hodí.

Prostor na zadních sedadlech

Co se týče prostoru na zadních sedadlech, tam už Alfa Romeo Junior trochu ztrácí. Již při prvním pokusu jsem zjistil, že se dozadu nevejdu pohodlně, a to se potvrdilo i při tomto testu. Pro vyšší cestující bude místo vzadu nedostačující. Je ale potřeba dodat, že to platí pro verzi se sportovními sedačkami. Při prvním statickém seznámení jsem měl možnost si vyzkoušet i základní verzi a tam to bylo o poznání lepší. Je tedy potřeba si vybrat, zda dáte přednost skvělým sportovním sedačkám, nebo prostoru na zadních sedačkách.

Má originální charakter

Alfa Romeo Junior působí jako velmi povedené auto s krásným designem, charakteristickým pro značku, a solidní technikou. I přes drobné nedostatky, jako je absence pádel či méně kvalitní materiály v některých částech interiéru, si Junior zachovává italský šarm a láká na komfortní a příjemný zážitek z jízdy. Pokud hledáte stylový městský elektromobil, který vzhledem i charakterem vybočuje z toho, co nabízí konkurence, Junior by rozhodně ve vašem výběru neměl chybět. Rádi si přečteme v komentářích, jak se Alfa Romeo Junior líbí vám. Uvažovali byste o tomto elektromobilu?

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

alfa-romeo-junior
Klady
  • relativně velký zavazadlový prostor
  • sportovní sedačky se skvělým bočním vedením
  • sportovně naladěný podvozek
  • originální design
Zápory
  • u verze Elettrica 156 pouze průměrný výkon
  • málo místa na zadních sedačkách
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Za milion 51kWh 🤔 ne, o takovem aute bych neuvazoval.
Josef L
Josef L
Podle mě Alfa rozhoduje u lidí srdcem. Baterie není žádná tragedie a městské auto si nikdo nekupuje jako hltače kilometrů. Cena u Alf byla vždy vyšší, nevidím v tom problém. Stejně tak si lidé kupují Volvo s mizernou spotřebou a dojezdem.
Jiri Backovsky
Jiri Backovsky
Naposledy upraveno: 28. 12. 2024 23:36
Mám Ibrida Speciale a jsem nadmíru spokojený, auto pro každého to ale není :)
Michal Marek
Michal Marek
Tak v zime to ma pouze rezervu....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze