Italská vláda zvažuje, že dekretem převezme zaniklé automobilové značky vlastněné společností Stellantis a nabídne je čínským firmám, aby je povzbudila k založení továren v Itálii, uvedl v pátek deník Il Sole 24 Ore, jehož zprávu převzala agentura Reuters.
Sulla prima pagina del #Sole24Ore di oggi, venerdì #12luglio: #Salvacasa, arrivano le #correzioni. #Concordato preventivo al via per 1,9 milioni di #forfettari: calcolo con le pagelle fiscali. #Autobianchi e #Innocenti nel mirino dei #cinesi #buonalettura #primapagina pic.twitter.com/q9nRPHC00l
— IlSole24ORE (@sole24ore) July 12, 2024
Mělo by se přitom jednat o značky Innocenti a Autobianchi, které skončily v 90. letech, takže splňují italské zákony pro vyčlenění, jež vyžadují, aby značky nebyly používány nejméně pět let. Innocenti se přitom v 60. a 70. letech proslavilo výrobou italské verze britského Mini, než jej převzal Fiat, který je nyní součástí skupiny Stellantis.
Podle deníku Il Sole 24 Ore italský ministr průmyslu Adolfo Urso zaregistroval u národního úřadu pro patenty a značky verze obou značek, které používají jinou grafiku než ty, které zaregistrovala skupina Stellantis. Stellantis podle vyjádření, které poskytl Reuters, zaregistroval tyto zprávy v médiích, ovšem od vlády o těchto plánech údajně informován nebyl.
Jakmile by se značky dostaly pod kontrolu vlády, mohly by být podle zákona, jenž byl přijat v prosinci, předány společnostem, včetně zahraničních, které mají v úmyslu investovat v Itálii nebo do Itálie přesunout výrobu ze zahraničí. To vše v čase, kdy se vláda premiérky Giorgie Meloniové již několik měsíců dohaduje s mateřskou společností Fiatu, Stellantisem, a obviňuje automobilku ze zanedbávání historických výrobních základen v Itálii. Střet s nacionalistickou vládou pro Stellantis přitom už dříve přišel i kvůli tomu, že chtěl model Milano vyrábět v Polsku.
Po jediném velkém výrobci automobilů v zemi vláda chce zvýšení italské výroby na milion vozů ročně, současně s tím přicházejí zprávy o tom, že chce Itálie přilákat čínskou automobilku, a tím rozšířit domácí průmysl. A nutno podotknout, že po přijetí prozatímních cel na dovoz elektromobilů z Číny to nezní jako sci-fi.