Boj o přežití evropského automotive? Výroba aut v Itálii dosáhla 68letého minima

9
Boj o přežití evropského automotive? Výroba aut v Itálii dosáhla 68letého minima
Fotografie: Fiat
  • V Itálii se loni vyrobilo pouze 475 090 vozů, ještě o rok dříve to přitom bylo 751 394 vozidel
  • Důvodem má být slabá poptávky po elektromobilech, tvrdá konkurence z Číny a také nejistota v oblasti regulací směrem z Bruselu

Automobilka Stellantis v Itálii za loňský rok snížila výrobu o alarmujících 37 %. Jak už víme z minulosti, při řešení nadbytečných kapacit v Itálii se skupina ve velké míře spoléhala na státem financované programy, které jí umožňovaly pozastavovat výrobu. Že není Stellantis v ideální kondici ale ilustruje i fakt, že se nedávno rozešel s ředitelem Carlosem Tavaresem, jenž náhle skončil během prosince.

Jak uvádí agentura Reuters, podle odborového svazu FIM-CISL, jehož zprávu si můžete podrobně prostudovat na tomto odkazu, Stellantis loni v Itálii vyrobil konkrétně 475 090 vozů, což je významný pokles ze 751 384 vozidel vyrobených v roce 2023.


Výroba osobních automobilů se snížila o 46 % na nejnižší úroveň od roku 1956, zatímco produkce nových užitkových vozidel klesla o 17 %. Důvodem má být, stejně jako u mnoha dalších automobilek z Evropy a USA, slabá poptávka po elektromobilech a také tvrdá konkurence z Číny, stejně jako nejistoty v oblasti regulací z Bruselu.

Předseda odborů Ferdinando Uliano uvedl, že je důležité přezkoumat cíle EU pro snižování emisí uhlíku u vozidel, které mají začít platit od roku 2025. „Je to bitva o Evropu,“ řekl, když hovořil o krizi, které čelí evropský automobilový průmysl. „Jednotlivé země mohou pouze prohrát,“ dodal dramaticky.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 07:47
Vypadlo tam jedno slovicko:
Duvodem je slaba poptavka po !Evropskych! elektromobilech.

Bodejt ne, kdyz na ne roky kaslali, tak ted nesklizi co nezaseli.
Stellantis obzvlaste.
Snaha resit to prosazenim, ze na ne budou moci kaslat jeste o neco dele je pak vazne hodna Evropskeho blahobytem a dotacemi zdegenerovaneho genia.
Jan Liška
Myslím, že to s elektromobilitou až tak nesouvisí. Malá jednoduchá levná auta (s jednocifernou % marží) již není možné vyrábět v západní Evropě (se západními platy a náklady). Ani u nás. Takto jednoduché to je a proto se Panda 2024 místo v Neapoli vyrábí v Srbsku. Pro Itálii je situace o to smutnější, že Stellantis je v zásadě francouzský korporát a tlaky udržet zbývající pracovní místa ve Francii jsou vysoké.
Marek M.
Marek M.
Ono se těžko konkuruje Číně na jejich trhu, když dostávají štědrou podporu od strany a vlády. Ale to myslím není problém Stellantisu, tam spíš vyklízí pozice VW a spol.

No a v Evropě se zatím moc Číňan neuchytil, ne? Kolik se jich tady prodalo, "pár kusů"? Tady Stellantis nedokáže konkurovat ani ostatním evropským výrobcům, a to ani v EV a ani ve spalovacích autech.
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 08:49
Stellanist se dostal podle mě docela do průšvihu na příští rok nebo dva, budou to mít teď asi hodně těžké. Snad pomůže správný výběr nového hlavního CEO, ktetý tomu udá správný směr, což se stejně projeví ve větším až za roky. Musí ty EV zlvevnit. Ale jsetli nyní nemohou, tak jsou docela v pytli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze