Agentura Reuters informovala o tom, že Stellantis, o němž je v poslední době často slyšet, dnes oznámil, že příští rok zahájí výrobu nové verze jeho nejprodávanějšího středně velkého SUV Jeep Compass v italském závodě v Melfi.
Model bude stát na platformě STLA Medium, jež umožní využití více typů pohonů. S tím souvisí, že pro podpoření cenové dostupnosti vozu bude dostupný v plně elektrické, hybridní a spalovací verzi.
Oznámení o výrobě v Melfi by mělo potěšit vládu premiérky Georgie Meloniové, které se nelíbí zanedbávání historických výrobních základen v Itálii. V Melfi, malém městečku na jihu Itálie, které bylo osídleno už za římských dob, bude od roku 2025 vznikat také nový model značky DS a do dalších let se počítá i s produkcí dalších vozidel střední velikosti. Kromě toho značka dnes také oznámila, že v roce 2026 rozšíří výrobu nového Jeepu Compass do Severní Ameriky a na další trhy
Here's your first look at the next Jeep Compass! It enters production next year, with both petrol and electric power 👀 https://t.co/chuzzfAH3H pic.twitter.com/R31jv0abPy
— Autocar (@autocar) October 7, 2024
Stellantis navíc vypustil první skicu připravovaného vozu, kterou si můžete prohlédnout v příspěvku ze sociální sítě X výše. Co na něj říkáte?
Co umožní Jeepu Compass platforma STLA Medium?
STLA Medium je podle WLTP metodiky schopná nabídnout s paketem Performance dojezd více než 700 km, tady nejlepší ve své kategorii, zatímco standardní paket poskytne dojezd 500 km. Platforma nabídne baterie s kapacitou až 98 kWh a opírá se o 400V elektrickou architekturu. V závislosti na způsobu použití může stlačit spotřebu pod 14 kWh na 100 km. Platforma současně umožní dobít baterii z 20 % na 80 % za 27 minut, což představuje doplnění 2,4 kWh za minutu. Podporován bude pohon předních i všech kol, a to díky přidání druhého modulu elektrického pohonu vzadu. Výkon vozidel se se má pohybovat v rozmezí 160 až 285 kW.
Inženýři a výrobní odborníci skupiny Stellantis se zaměřili na co nejefektivnější umístění modulárního jednovrstvého akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se maximalizuje prostor uvnitř vozidla, díky nízkému těžišti se mají zlepšit také jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Součásti platformy, jako je systém vytápění/chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon, jsou navrženy tak, aby minimalizovaly spotřebu energie pro prodloužení dojezdu. Platforma STLA Medium přitom byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D.