Model Compass jsem měl tu čest již několikrát řídit. Poprvé se mi ale do ruky dostalo plug-in hybridní provedení, navíc ve výbavě Trailhawk. 240 koní, propracovaný pohon všech kol, jinak tvarované nárazníky nebo nápis na kapotě – to vše jsou znaky, že nic lepšího nejde v modelové řadě Compass pořídit. I po stránce ceny, která v tomto případě činila 1,3 milionu Kč, se nejedná o úplně levné zboží. Loni navíc tento Jeep dostal facelift, který na první pohled poznáte podle přesunu předních blinkrů z nárazníku o patro výše do hlavních světlometů, které dostaly užší tvar a v základu LED techniku. Přepracován byl i samotný přední nárazník, ten ale na tomto voze nelze spatřit právě kvůli výbavě Trailhawk.
Technické parametry Jeep Compass 4xe (240)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 404 × 1 819 × 1 649 mm, 1 935 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 176 kW, 240 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 12,7 kWh (11,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 069 900 Kč |
Naopak zadní světla si stále drží žárovky, pouze obrysová světla mají LED techniku. Američané si zřejmě zakládají na jiných parametrech, ale i tak je to za mě škoda. Couvací i mlhová světla jsou párová a cením přední mlhovky s bílým světlem, které dostatečně osvítí vozovku před vozem a do stran. Více změn se v rámci modernizace neudálo, alespoň ne zvenčí. V kabině se pro modelový rok 2024 nachází nový typ přístrojové desky a také středový displej je větší. Bohužel ale trčí z palubní desky a často se mi během testu stalo, že po delší době systém zamrzl a nereagoval na dotyk. Co na tom, že podporuje bezdrátové zrcadlení smartphonu skrze Android Auto, když po hodině soustavné jízdy začne obrazovka stávkovat.
U testované verze zmizela i tlačítka pro výhřev a ventilaci sedaček. Tuto funkci najdete nově v palubním menu vozu. Naopak většinu funkcí klimatizace lze ovládat postaru. Řidič má v rámci verze Trailhawk možnost vybírat z mnoha jízdních režimů. „Vrcholem“ jsou nastavení 4WD Lock a 4WD Low, avšak bavíme se zde o náhražce. Zatímco první zmíněná funkce jen sepne stálý pohon všech kol, druhé nastavení omezí otáčky elektromotoru na zadní nápravě a sepne tzv. „plazivý převod“. Po stránce prostoru je v kabině Compassu místa dostatek hlavně vpředu. Vzadu je to o něco horší, hlavně po stránce místa pro kolena. Objem kufru činí 420 litrů a překvapením bylo, že pod podlážkou se nacházelo plnohodnotné rezervní kolo! Kvůli tomu je sice kufr využitelný jen v prvním patře, ale to by mě jako majiteli vůbec nevadilo.
Nyní je čas okomentovat samotné audio vozu a ovládání rádia. Jeep Compass se odlišuje od konkurence tím, že tlačítka pro ovládání hlasitosti a přepínání stanic je na druhé straně volantu přesně v místě správného úchopu. Člověk je tak najde i po slepu, což je velmi užitečná věc. Co ale nechápu, je absolutně bídný příjem antény rádia. Je jedno, zda šlo o FM/DAB vysílání, ale v místech, kde všechny ostatní vozy samy od sebe našly hromadu stanic, si Jeep řekl, že teď zrovna nic hrát nebude a i přes manuální vyhledání frekvence se nic nestalo. Něco takového jsem viděl poprvé v životě a doufám, že i naposled. Dost jinou písničkou je naštěstí pohonné ústrojí, které je kombinací benzinové jednatrojky a elektromotoru na zadní nápravě. Kombinovaný výkon 240 koní je zde plně dostačující a automatická převodovka se šesti stupni je naladěna logicky a zbytečně nepodřazuje.
Jedinou věc bych ale napravil – odezvu motoru na plynový pedál. Jakmile má řidič zvolený jakýkoliv jízdní režim vyjma Sportu, Compas 4xe zkrátka nechce jet a má velmi ospalý projev. Motoru se nechce do otáček, plyn je otupělý a dynamika připomíná sotva 150 koní. Naopak se zvoleným režimem Sport se dostaví okamžitý kopanec do zad posádky, auto vystřelí vpřed a není problém během chvíle jet rychlostí až 200 km/h. Teprve tam zasáhne omezovač. Auto má dvě tváře a s tím souvisí i spotřeba. Zatímco v hybridním režimu jsem jezdil za 2,7 litru na 100 km, v tom sportovním (a bez nabité baterie) se spotřeba vyšplhala na 9 litrů na 100 km. To je celkem dost, uvážíme-li, že objem palivové nádrže činí jen 43 litrů. S volbou varianty 4xe je potřeba často nabíjet. To lze skrze AC nabíječku s výkonem až 7 kW.
Ani ve verzi Trailhawk nedostanete adaptivní podvozek. To znamená, že plug-in hybridní Compass nabídne tužší pružiny, horší tlumení ostrých nerovností a třeba odskočení zádě bývalo celkem časté. Sportovní jízdě moc neprospívá ani to, že 11,4kWh baterie se dokáže vybít za 30 km jízdy. Naopak sklouznutí bokem si Compass líbit nechal, jen je potřeba mít rychlé ruce na volantu a dopředu s tím počítat. A jelikož se bavíme o verzi do terénu, automaticky se s tímto výbavovým stupněm pojí lehce zvednutý podvozek, zmíněné jízdní režimy a ochrana podvozku. Do úplně těžkého terénu jsem ale i tak nezavítal, na to je z mého pohledu Compass stále malým pánem. Auto většinu času stejně stráví na silnici, což je z velké části osud každého současného SUV.
Nebýt sekajícího se infotainmentu a rezignace autorádia na požadavek naladit mou oblíbenou stanici, odnesl by si Compass 4xe celkem vysoké hodnocení. Za 1,3 milionu Kč se jedná o slušné rodinné auto, které po přepnutí do sportovního režimu nabídne dostačující dynamiku. Drsnější vzhled je dalším plusem, stejně tak prostor vpředu a schopnost projet horskou cestu plnou kaluží a bahna. Kdo má možnost nabíjet doma, mohl by být s testovaným autem spokojený i po stránce spotřeby.
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz