Francouzský eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton týden po rozhodnutí o celoevropském řešení nových registrací spalovacích motorů po roce 2035 v pravidelném pořadu Brussels Playbook uvedl, že tento cíl podporuje, ale zároveň varuje, že automobilový průmysl bude mít s jeho dosažením obrovské potíže. Doslova řekl: „Gigantická přeměna celého průmyslového sektoru bude znamenat mnoho výzev.“ Bretonův tým se však primárně nezajímá o emise CO2, ale připravuje legislativu k normě Euro 7, která stanoví nové cíle týkající se emisí, jako jsou toxické oxidy dusíku a částice emitované pneumatikami a brzdami.
Breton například říká, že v celé Evropě by díky této změně výroby osobních a lehkých užitkových automobilů mohlo zaniknout 600 000 ze současných 13 milionů pracovních míst. Tato místa však nebudou jen v automobilkách, ale i v dalších podnicích, které jsou na ně navázány. Kromě toho je pro přechod na elektromobilitu zapotřebí obrovské množství surovin. „Do roku 2030 budeme potřebovat 15krát více lithia, čtyřikrát více kobaltu s grafitem a třikrát více niklu. Takže budeme mít obrovskou spotřebu surovin a tohle všechno musíme prostudovat,“ řekl Breton. Vidí také potřebu v chybějící infrastruktuře. „Do roku 2030 chceme mít na evropských silnicích 30 milionů elektrických vozidel. To znamená, že potřebujeme kolem sedmi milionů nabíjecích stanic. Ale dnes jich máme zhruba 350 000 a celých 70 procent z nich je jen ve třech zemích Evropy. Konkrétně ve Francii, Německu a Nizozemsku. Měli bychom se k datu revize v roce 2026 v počtech přiblížit bez jakýchkoli tabu.“
V jedné věci má ale Breton pravdu. I po případném zákazu prodeje spalovacích aut v EU by výrobci měli mít možnost vyrábět vozidla se spalovacími motory na evropském kontinentu a vyvážet tato auta na jiné trhy, kde po nich bude stále poptávka. „Po ukončení spalovacích motorů v roce 2035 musí být evropský automobilový průmysl schopen prodávat technicky kvalitní a čistá vozidla se spalovacími motory na trhy v Asii, zejména Číně, ale také do Latinské Ameriky a Afriky,“ řekl Breton. „Evropa není ostrov, výrobci mají všechny důvody, proč nadále investovat do výzkumu a zlepšování osvědčené technologie spalovacího motoru.“ Francouzský komisař na závěr uvedl, že jeho tým vypracuje soubor kritérií, aby posoudil, zda se trh s čistými vozidly rozvíjí. Tento dokument pak bude moci využít v rámci debaty během přezkumu v roce 2026.
Protože každý normální člověk, který má na nové auto si patrně mnohem dříve než v roce 2035 už spalováka dobrovolně nekoupí...