Europoslanci odsouhlasili nová pravidla pro letecká paliva. Změny přijdou brzy

Europoslanci odsouhlasili nová pravidla pro letecká paliva. Změny přijdou brzy
Fotografie: Dachser
  • Do roku 2050 se podíl paliva SAF zvýší na 70 %
  • Nová pravidla se budou vztahovat na všechny lety odlétající z letišť v EU
  • První změny přijdou do tří let

Europoslanci dnes odsouhlasili nová pravidla pro letecká paliva. Jedná se o první legislativu v historii EU týkající se dekarbonizace leteckého průmyslu. Legislativa známá jako ReFuelEU Aviation je součástí balíčku Fit for 55 a je posledním zbývajícím tématem v oblasti dopravy, který je potřeba v rámci balíčku dojednat. Aerolinky budou mít nově povinnost nahrazovat podíl fosilního kerosinu, který se nachází v konvenčním leteckém palivu, udržitelnými ekologickými alternativami (syntetická paliva, která mají anglickou zkratku SAF (sustainable aviation fuel). SAF při spalování vypouštějí do atmosféry méně skleníkových plynů. Letecké společnosti tak budou mít v blízkých letech povinnost přidávat do konvenčních paliv stále větší podíl SAF.

Do roku 2025 by SAF měla tvořit až 2 % paliv dodávaných na letiště v EU. Do roku 2050 se tento podíl postupně zvýší na 70 %. „Letecký průmysl se na evropských emisích v dopravě podílí z více než 13 % a jeho emise stále rostou, je proto dobře, že se povedlo přijmout pravidla na jeho postupnou dekarbonizaci,“ komentuje pirátský europoslanec Mikuláš Peksa. „Důležité ale je, uvědomit si, že škodlivé pro životní prostředí nejsou pouze emise CO2, ale i jiné zplodiny, které v průběhu letu vzniknou, typicky aromáty, síra a naftaleny. Ty v této legislativě obsaženy nejsou, podařilo se nám zasadit toto téma na pořad dalších jednání, která budou v této oblasti na evropské úrovni probíhat.

Nová pravidla se budou vztahovat na všechny lety odlétající z letišť v EU. Ta budou muset zajistit, že jejich infrastruktura pro čerpání paliv bude dostupná a vhodná pro distribuci SAF. Provozovatelé letů budou také smět tankovat pouze v případě, že to bude nezbytné. Legislativa se tak chce vyvarovat praxe přetankovávání, kdy přebytečná paliva vedou při letu k vyšším emisím i úniku uhlíku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze