Budoucí lidový elektromobil, velké elektrické SUV a nehořlavé sodíkové baterie

fnews #217
Budoucí lidový elektromobil, velké elektrické SUV a nehořlavé sodíkové baterie
Fotografie: Volkswagen
  • Volkswagen představil budoucí lidový elektromobil ID. 2all
  • Velké elektrické SUV Kia EV9 se ukázalo světu
  • Nehořlavé sodíkové baterie se konečně dostávají do aut

Vítejte na fDrive.cz u 217. dílu fNews, tedy pořadu, ve kterém shrnujeme nejzajímavější novinky ze světa elektromobility. Tentokrát se podíváme na nový budoucí lidový elektromobil, velké elektrické SUV a přelomové sodíkové baterie do elektromobilů.

fNews #217 – Budoucí lidový elektromobil, velké elektrické SUV a nehořlavé sodíkové baterie

Podcast v audio formě

Začneme u značky Volkswagen, která představila očekávaný lidový elektromobil s označením ID.2 s přídomkem all. Právě toto spojení v sobě skrývá náznak toho, že jde o lidové auto, protože se dá přečíst jako ID. to all, tedy ID. všem. Přestože designová studie pod vedením Jozefa Kabaně ukazovala na úplně jiný designový styl, nakonec je design konzervativní. Je to něco mezi Volkswagenem ID.3 a Volkswagenem Polo. Právě s Polem má podobnou velikost, ale díky prostorově efektivnímu uspořádání elektrické platformy nabídne prostornost srovnatelnou spíše s větším Golfem. Nová verze platformy MEB s přídomkem Entry je určená pro malé vozy a spoléhá na přední pohon. Sériová verze na trh dorazí v roce 2025 a cena má začínat v přepočtu na 600 tisíc Kč. V plánu je ale ještě menší model, nejspíše ID.1, který se má vejít pod hranici 500 tisíc korun.

Od malého elektromobilu z Německa se přesuneme k velkému SUV do Koreje. Kia totiž ukázala model EV9, tedy další vůz na nové platformě e-GMP. Sice jsme základ designu viděli už na studii, ale přesto Kia dokázala překvapit. Například propracovaným nočním designem auta. Vůz má tři řady sedaček, z nichž druhá řada slibuje zajímavou variabilitu. Na technické parametry pohonu si ale budeme muset počkat do oficiálního představení. Každopádně Kia EV9 vypadá úplně jinak než sportovně střižená EV6. Jak se vám design EV9 líbí?

Současné baterie v elektromobilech spoléhají na drahé lithium, ale probíhá vývoj sodíkových baterií, které jej nahrazují mnohem dostupnějším sodíkem. Cena baterií by se snížila a navíc tyto baterie jsou nehořlavé, mají nižší degradaci a dají se nabíjet vyšším výkonem. Bylo však nutné se vypořádat s určitými konstrukčními výzvami. Čínský CATL ohlásil příchod sodíkových baterií na příští rok, ale zdá se že jej předběhla technologická firma HiNa Battery. Ta ve spolupráci s fyzikálním ústavem pekingské akademie věd totiž uvedla funkční Na-ion baterii už letos a rovnou jí vybavila městský elektromobil od automobilky JAC Motors. A jelikož koncern, pod který spadá JAC Motors, je z poloviny vlastněný Volkswagenem, vyvstává otázka, jestli právě toto není cesta ke zmíněným lidovým elektromobilům od Volkswagenu.

Aby vám neunikla žádná novinka, můžete sledovat fDrive.cz na sociálních sítích Facebook, Twitter a Instagram, případně odebírat náš kanál novinek v aplikaci Telegram.


Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze