Světové auto roku se vyhlašuje jako protiváha tradičnější ankety Evropské auto roku od roku 2004, letos se tedy pořádá 19. ročník. Ankety se účastní i automobily, které se v Evropě neprodávají, takové však do finální trojice ani vítězství v jednotlivých podkategoriích nikdy nepromluvily. S jedinou výjimkou v podobě velkého SUV Kia Telluride v roce 2020, které se stalo rovnou Autem roku. Počet kategorií se neustále rozšiřuje, hned od druhého ročníku ankety v roce 2005 se kromě celkových vítězů vyhlašují i vítězové v kategorii sportovních aut, ekologických aut a designu. Od roku 2014 se přidaly i luxusní automobily a o tři roky později i městské. No a od loňska přibyla samostatná kategorie elektromobilů, které do té doby často ovládaly kategorii městských aut. Historicky prvním vítězem se stal, mimochodem, Hyundai Ioniq 5, který zároveň uchvátil i titul Světové auto roku 2022.
Takže zatímco do absolutního finále se letos dostal i Hyundai Ioniq 6, do finálního mače o absolutní vítězství se s ním pustí další korejský favorit, tentokrát nižší třídy. Konkrétně Kia Niro EV, která má ambice proniknout mezi vůbec nejprodávanější světové elektromobily. Třetím absolutním finalistou je BMW X1/iX1, takže je jasné, že na medailových pozicích to letos bude pořádně jiskřit. Mimochodem, do letošního ročníku se přihlásilo hned sedm čínských automobilů (včetně Smartu #1) a dokonce i vietnamský VinFast VF8. Ani jeden z nich však nepostoupil do užšího výběru. Pokud se značce Kia podaří uhrát celkové vítězství, bude to už druhý absolutní úspěch po zmíněném Telluride, obě zbývající značky mají rovněž po jednom zářezu.
Vůz ucházející se o světový titul musí vznikat v objemu minimálně 10 000 kusů ročně a nesmí na svém domácím trhu cenově zasahovat mezi prémiové značky. Musí se rovněž od prvního ledna loňského roku do 30. března roku aktuálního prodávat minimálně na dvou hlavních trzích (Čína, Evropa, Indie, Japonsko, Korea, Latinská Amerika, USA) a zároveň nejméně na dvou kontinentech. Celkový vítěz bude každopádně vyhlášen 5. dubna 2023 v rámci partnerského autosalonu NYAS 2023 v New Yorku. Finalisty vybírá stočlenná porota motoristických novinářů z celého světa, nejvíce jich však je amerických. Evropa má zastoupení menšinové a pouze ze zemí se silnými trhy včetně Ruska. Česko v soutěži zastoupení, na rozdíl třeba od Slovinska, Polska či Řecka, nemá.
Kromě celkového finále má Kia ještě další elektrické želízko ve sportovním ohni. O vítězství v kategorii Světový sportovní automobil roku 2023 se totiž bude ucházet Kia EV6 GT, která se utká s benzinovým Nissanem Z a ostrým tříválcovým hot-hatchem Toyota GR Corolla. Nutno dodat, že i když v této kategorii jde i o jiné kvality, tak elektrická Kia oba soupeře deklasuje jak výkonem, tak zrychlením z klidu na 100 km/h. Uvidíme tedy, jaké preference mají porotci.
Technické parametry Kia Niro EV (2022) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 420 × 1 825 × 1 545 mm, 1 757 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 64,8 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 77 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 294 980 Kč |
Technické parametry Kia EV6 Standard range 2WD 58 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 695 × 1 880 × 1 550 mm, 2 015 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 125 kW, 170 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 58 kWh (54 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 504 km |
Cena od | 1 239 980 Kč |