Po čtyřech letech aktivní a úspěšné kariéry kompaktního crossoveru Kia e-Niro přišel čas na změnu. Tu přinesla nová Kia Niro EV, která sice vychází z techniky předchůdce, avšak prošla natolik rozsáhlými změnami, že je těžké hovořit o pouhém faceliftu. S chutí jsme se vydali co pražských ulic a středočeských klikatých okresek okusit, co všechno je nového a co si nepřehlédnutelné auto vzalo od větší Kie EV6. Zda je pořád stejně úsporné jako předchůdce, zda podobně jezdí a co nabídne proti rychle rostoucí konkurenci.
Za volantem nové Kie Niro EV – jízdní dojmy
Neplatí to o každé novince bez výjimky, ale zde je rozhodně o čem mluvit i v případě designu. Ten se totiž posunul od jisté zaměnitelnosti minulého Nira k velmi výrazným tvarům obou konců auta. Hodnocení od stolu se už v internetových diskuzích objevily spousty. Avšak teprve konfrontace s všední realitou ukáže, zda designéři, kteří u Kie v poslední době dostali hodně volné ruce, udělali svou práci dobře. A pokud jim šlo o upoutání pozornosti, trefili se do černého. Rovněž s nudou bylo skoncováno velmi rázně, tento pohled do šedi dnů jen tak nezapadne. To vše při zachování téměř shodných proporcí i vnějších rozměrů. I nadále máme před sebou 4,5metrové zvýšené auto nabízející spoustu prostoru.
Nový značkový styling už známe z menšího Soulu, nápadné světlomety do L a voštinová maska dávají jasně najevo, že jde právě o Kiu. Nabíjecí port je i nadále po ruce na přídi, avšak z bočního křídla masky se posunul na prominentnější pozici uprostřed hrany nárazníku. Kromě jiného také vizuálně odlišuje elektrické Niro od všech ostatních pohonů, včetně PHEV, které se nabíjí zboku. Pokud by vás hned nenapadlo, co znamenají křivky denního svícení ve světlometech, tak vězte, že jde o grafické znázornění srdečního tepu. Příď skrývá i další velkou novinku; konstruktérům se podařilo pod kapotu nyní vměstnat „frunk“. Ten má sice jen symbolických 20 litrů, avšak nabíjecí kabely pojme bez problémů.
Standardem EV verzí jsou 17" litá kola aerodynamického provedení, které zakrývá brzdy více, než jsme zvyklí. To sice není příliš efektní řešení, zato je ale efektivní. Snižuje totiž turbulence kolem kol, které patří k nejhůře potlačitelným aerodynamickým nešvarům. Navíc elektromobil brzdící většinu času rekuperací nepotřebuje chladit brzdy tolik jako spalovací verze. Velmi nezvykle působí rovněž C-sloupek v kontrastním stříbrném laku, tak trochu připomínající záměrně přiznaný bezpečnostní exoskelet Tridion u vozů Smart. Ovšem podobně jako u nich, i zde jej můžete mít i v barvě karoserie. Výrazný prvek není samoúčelný, má poukázat i na zdánlivou drobnost – významně vylepšující obtékání vzduchu kolem krabicovité, z principu antiproudnicové karoserie. Skrývá se pod ním totiž vzduchový kanál s vyústěním mezi zadním oknem a koncovými světlomety. I ten se podílel na součiniteli čelního odporu vzduchu Cx 0,29, což je u auta tohoto druhu výborná hodnota.
Záď zvýrazňují pro změnu velmi odvážně tvarované světlomety bumerangovitého tvaru. Úspěšně odpoutávají pozornost od jinak poměrně účelně řezané zádě, která se do značné míry podobá minulému Niru. Některá řešení, například samotná nahoře umístěná koncová světla částečně umístěná i do nárazníkových modulů, pak dávají vzpomenout i na způsob, jakým designéři řešili zádě starších generací Fordu Focus. Ty patřily k těm hezčím, takže není co kritizovat ani zde. Pohled na záď nového Nira sice není nic, o čem by se vám v noci zdálo, zároveň je to ale estetický a příjemný zážitek.
První pohled na technické specifikace říká, že se toho proti e-Niru zase tak moc nezměnilo. Není to ale pravda, i když tu jisté podobnosti jsou. Zůstal pochopitelně pohon pouze předních kol i výkon těsně nad dvousetkoňovou hranicí (204 k). Nadále tedy platí, že právě čistý elektromobil je ze všech verzí nejsilnější, nabízí tedy vyšší výkon než PHEV i HEV. Nezměnila se ani kapacita baterie uložené v podlaze, ta nabízí 64,8 využitelných kWh. Jenže baterie pochází nově od CATLu a je o 22 kg lehčí. Má vyšší účinnost a nově je místo speciálního roztoku ochlazována konvenční chladicí kapalinou, což snižuje servisní náklady. Zcela se také změnila struktura baterie; místo někdejších pěti modulů jich dnes používá rovnou 24, což usnadňuje servis baterie případnou výměnou.
Generačně nový je ovšem elektromotor, který se konstrukčně podobá tomu použitému v EV6. Má integrovaný reduktor a nově i olejové chlazení. Příliš se nezměnila nejvyšší nabíjecí rychlost na DC, která povyrostla ze 75 na 78 kW, výrazného zlepšení se ovšem dočkala nabíjecí křivka. Elektrické Niro se tak ve výsledku nabije z 10 na 80 % o podstatných 9 minut rychleji (nyní zhruba 40 minut). Přesto je právě tady nejvíce znát použitá starší technika, protože konkurenční modely často dosahují dvojnásobné špičkové rychlosti nabíjení. Přibyl i režim kondicionování baterie i jejího aktivního předehřívání, pokud naplánujete cestu k rychlonabíječce. Odstraňuje se tím jedna z největších bolestí minulého modelu, jehož baterie v zimě hodně trpěla.
Předchozí Kia e-Niro byla jízdně velice pohodlným autem. Na tom se nic moc nezměnilo, i Niro EV po silnici krásně pluje a měkce laděným pérování krásně žehlí silnici, včetně ošklivých výmolů. Zlepšilo se odhlučnění, motor není prakticky slyšet s výjimkou silné akcelerace či rekuperace a jízdních ruchů. Posádku neruší ani hučení plašičky chodců. Pohodlí je komplexní, což platí i pro pozici za volantem a umístění ovládacích prvků. Absolutně byla vyřešena otázka ovládání rekuperace. Nechybějí motýlky pod volantem, jimiž se dá třístupňově nastavit, ani volitelné jednopedálové ovládání, kdy vůz po uvolnění plynu zpomalí a následně i zastaví. Součástí je i inteligentní řízení rekuperace podle aktuálního provozu i profilu tratě. I nadále lze alternativně zastavit i přidržením levého motýlku.
I když to není žádný sportovec, tak díky nízkému těžišti příjemně a čitelně drží stopu v zatáčkách a nemá tendence k nepříjemným překvapením. Celkově je podvozek naladěn na spojitou jízdu bez vertikálních otřesů, což znamená velice pohodlné cestování. K němu patří i klasické ovládání s větším počtem mechanických tlačítek a knoflíků, panelem mezi sedadly s tlačítky a otočným voličem směru. Spousta nefalšovaných ovladačů zůstala i na volantu a dveřích. Bohužel to neplatí všude a na středovém panelu nacházíme již známý ovladač – kombinovanou dotykovou lištu kontrolující ventilaci a infozábavu. Tu zprostředkovávají dvě 10" obrazovky, přičemž ta před řidičem je velmi dynamická a umí zobrazit i aktuální počasí v grafice pozadí. K dokonalosti chybí jen mapa přes celou její plochu.
Centrální multimédia se hodně podobají těm v EV6, struktura ani grafika menu se neliší. Nechybí ani telematické a internetové služby Kia Connect a Kia Live. Bohužel on-line služby ještě neprostoupily celou strukturou a například v navigačním okně se při požadavku na zobrazení nejbližších nabíjecích stanic vypíše seznam z off-line paměti, který může mít do aktuálnosti daleko. Zobrazení on-line je rovněž dostupné, avšak je třeba se k němu proklikat, což není nic intuitivního. Chybějí i moderní služby typu automatického plánování nabíjecích zastávek.
Interiér je zcela v korejském stylu, což už dnes ani zdaleka neznamená nic hanlivého. Sice převládají plasty, avšak kvalitní a z velké části měkčené. Finiš sice nemá tak prémiové ambice jako u některých evropských konkurentů, ale vůbec ničemu to nevadí a navíc je dílenské zpracování zcela v pořádku. Atmosféře přidalo nové ambientní osvětlení s volitelnými barvami. Nechybí volba mezi USB-A a USB-C, 15W chlazená podložka pro bezdrátové nabíjení a objemná schránka pod loketní opěrkou, které by slušela možnost posunu. Jsou zde i „povinné“ recyklované materiály, například stropnice vznikla z bývalých tapet. Třešničkou jsou pohodlné hlavové opěrky a možnost nejen vyhřívání, ale i ventilace sedadel. Promyšlenými detaily jsou napájecí USB-C u hlavových opěrek pro zábavní elektroniku a umístění 230V zásuvky systému V2L na čelní hraně zadního sedáku, kde je vždy po ruce.
Stejně jako minulé Niro, i to nové je mimořádně prostorné na zadních sedadlech. I postava vysoká 185 cm si může nad hlavu klidně strčit třeba pěst. Nechybí ani místo pro kolena, která je možné pěkně natáhnout, stejně jako sympaticky vysoký sedák. Dojem kazí pouze laciné provedení dveřních výplní odlišné od první řady. Rovněž kufr potěší pravidelným tvarem a dobrou přístupností, i když 470 l není zcela špičková hodnota. Navíc platí až tehdy, když si dno nastavíte do spodní ze dvou možných poloh, v níž ovšem vznikne schod. V horní poloze ovšem většině denních situací stačí, usnadňuje nakládání a schová pod sebou všechny provozní drobnosti, včetně nabíjecích kabelů (pokud je z nějakého důvodu nechcete mít ve „frunku“).
Nová Kia Niro EV vyjde na 1 169 980 korun. To není vůbec málo a je to bohužel pozůstatek z dob, kdy si minulé vedení tuzemského zastoupení značky Hyundai patřící do stejného koncernu vyjednalo v Koreji lepší ceny svých automobilů právě na úkor Kie, která v hierarchii patří pod Hyundai, vzájemný poměr cen by tedy měl být právě opačný. Na druhou stranu, nabízená protihodnota je odpovídající; jde o dobře jezdící, kompletně vybavené a velice prostorné auto s velkou baterií. Určitě by mu slušela možnost zvolit jednodušší a levnější verzi se skromnější specifikací, především menší baterií. Pokud si dopřejete všechny doplňky z ceníku, dostanete se ovšem prakticky cenu Kie EV6 s větší baterií, a tam už je volba na pováženou. Model EV6 je totiž větší, modernější a výrazně rychleji se nabíjí.
Technické parametry Kia Niro EV (2022) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 420 × 1 825 × 1 545 mm, 1 757 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 64,8 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 77 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 294 980 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Je to opravdu všestranné auto. Jde jezdit na pohodu, ale umí i zatahat za ruce v režimu Sport. Jen bych opravil info o rekuperaci, celkem má 5 poloh (+ automatický režim podržením pravé klapky) a ne 3 jak je uvedeno v textu. A poslední stupeň umí jednopedálovou jizdu jako třeba Tesla 3. Časem napíšu více zkušeností na linkedin či twiter z denního provozu jako sluzební vůz TSG 🚗⚡😉