Prolezli jsme novou generaci vozu Kia Niro. Zatím jako základní hybrid

11
Prolezli jsme novou generaci vozu Kia Niro. Zatím jako základní hybrid
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Nová Kia Niro je větší než předchůdce a nabídne i větší kufr
  • Kromě plug-in hybridu má prakticky stejné parametry pohonu
  • Interiér nás prostorem příjemně překvapil

Nová Kia Niro se představila začátkem dubna letošního roku. Stejně jako předchůdce bude dostupná ve třech verzích: HEV, PHEV a EV. Tedy jako základní hybrid, plug-in hybrid i elektromobil. Vzhledem ke shodným parametrům pohonu (včetně kapacity baterie u elektromobilu) jsme spekulovali o tom, do jaké míry jde o nový model a zda to není jen větší facelift. Základní hybrid Kia Niro jsme ale už měli možnost prozkoumat a můžeme potvrdit, že jde o nový model, který také stojí na nové platformě.

Ještě před oficiálním představením se objevovaly spekulace, že nová Kia Niro bude jen hybrid a plug-in hybrid, zatímco nástupce elektrické verze bude samostatným modelem na nové platformě e-GMP dostupné pouze pro elektromobily a prvním vozem, který ji využívá, je Kia EV6. Tyto spekulace se ale při představení nepotvrdily, Kia Niro je tedy dostupná ve třech motorizacích včetně elektromobilu e-Niro, jak jsme byli zvyklí u stávající generace, se kterou díky úspornosti rádi jezdíme eco-rally.

Technické parametry Kia e-Niro (2022) EV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 420 × 1 825 × 1 545 mm, 1 814 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 255 Nm
Baterie64,8 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 77 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od1 119 980 Kč

Přestože na první pohled vypadá nová Kia Niro podobně velká jako předchozí generace, ve skutečnosti vyrostla. Stojí na třetí generaci podvozkové platformy „K“ a s délkou 4 420 mm, šířkou 1 825 mm a výškou až 1 570 mm spadá do segmentu SUV-C. Vzhledem k rozvoru 2 720 mm a vylepšeným proporcím kabiny disponuje prostorem v interiéru na vrcholu třídy, stejně jako velkorysou nabídkou místa v zavazadlovém prostoru. U verze Hybrid se kufr zvětšil na 451 litrů (předchůdce 436 litrů), u Niro EV činí 475 litrů a u plug-in hybridu 348 litrů. Kromě velikosti vzrostla u nového Nira i jeho tažná síla. Zatímco varianty Hybrid a Plug-in Hybrid utáhnou brzděný přívěs stejně jako jejich předchůdci až do hmotnosti 1 300 kg, varianta EV výrazně posílila a nabízí tažnou kapacitu až 750 kg.

Velmi úsporný paralelní hybridní systém, jak jsme si ověřili v testech předchůdce, předchozího modelu Niro Hybrid dostává i nová generace. Má celkový výkon 104 kW (141 k) a kombinuje 1,6litrový zážehový motor s přímým vstřikováním paliva s elektromotorem o výkonu 32 kW, který umožňuje dosáhnout rychlosti až 120 km/h pouze v elektrickém režimu. Motor 1,6 GDI se používá také v plug-in hybridu o kombinovaném výkonu 135 kW (183 k). Jeho paralelní hybridní systém zahrnuje elektromotor o výkonu 62 kW, který v kombinaci s lithium-iont polymerovým akumulátorem (11,1 kWh) umožňuje rychlou jízdu až 134 kilometrů v hodině s dojezdem v čistě elektrickém režimu až 65 kilometrů a v městském provozu dokonce až 84 kilometrů (obojí podle WLTP). Plug-in hybrid tedy dostal větší trakční baterii a silnější elektromotor než předchůdce.

Nová Kia e-Niro má delší dojezd

Nové Niro EV má elektromotor o výkonu 150 kW s točivým momentem 255 Nm, který je k dispozici již od nulových otáček, jak je u elektromobilů obvyklé. Krouticí moment se tedy uměle snížil, protože předchozí generace jej stejně ve většině situací nedokázala plně přenést na vozovku. I tak zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 s. Akumulátor o kapacitě 64,8 kWh, který lze navíc dobít z 10 na 80 % za pouhých 45 minut na stejnosměrné nabíjecí stanici o výkonu 100 kW, zajišťuje kombinovaný dojezd podle WLTP až 460 km. Ale dost už technických informací a pojďme se na auto podívat.

Zatímco předchozí generace působila designem poměrně nevýrazně, pro někoho možná až usedle, nová je pravým opakem. Nese nový designový jazyk značky Kia, který známe již z EV6 a Sportage. Každý ze jmenovaných vozů je ale originální, takže se vám rozhodně nestane, že byste si je pletli, což u některých automobilek možné je. Základní prvky exteriéru a interiéru jsou ale podobné. Zatímco Kia EV6 a Sportage mají přední světla stylizovaná do ležících písmen V (byť s rozdílným úhlem rozevření), Niro má přední část řešenou jinak. Přesto v ní ale je tento designový jazyk vidět. Zadní světla pak mírný náznak písmene V mají, ale jsou zde umístěná do C-sloupků a úhel je ještě větší než u Sportage, zatímco EV6 má úhel písmen V nejostřejší. Z boku pak zaujmou jinak zbarvené mohutné C-sloupky. Můžete nám napsat do komentářů, jak se vám nové Niro líbí, ale nám rozhodně více než předchozí generace. Nové Niro tedy k její praktičnosti přidává i líbivý design.

V interiéru je podpis nového designového jazyka ještě výraznější než v exteriéru. Mnohé prvky připomínají právě již zmíněné modely EV6 a Sportage, zejména pak displeje infotainmentu, které jsou na jednom zalomeném panelu. Jeden tvoří virtuální kokpit před řidičem, druhý je standardním středovým displejem infotainmentu. Stejně je řešené i ovládání médií a klimatizace, kdy se jedna řada dotykových tlačítek přepíná mezi těmito dvěma možnostmi. V interiéru jsou kromě příjemných měkčených použity i poměrně tvrdé a zdánlivě obyčejné plasty. Ty však zase tak obyčejné nejsou, podle zástupců společnosti Kia jde o recyklované plasty, takže i v interiéru se projevuje ekologický přístup automobilky.

Poslední, na co jsme se zaměřili, je prostor uvnitř. Příjemným překvapením pro nás bylo, že i více než 190 centimetrů vysoký řidič má vzadu před koleny několik centimetrů místa, což u aut této třídy není úplně samozřejmé. Zároveň má dostatek místa i nad hlavou, což ale u vozů kategorie SUV tak velkým překvapením není. Prostorně vypadá i zavazadlový prostor, který oproti předchůdci také mírně narostl. Elektrická verze jej bude mít ještě větší, konkrétně 475 litrů. Problém ale bude u plug-in hybridu, který jej má kvůli větším bateriím zmenšený na méně než 350 litrů. Ale podle nás bude stejně nejzajímavější plně elektrická verze.

Již jsme psali i o českém ceníku, jelikož před cca dvěma týdny Kia Czech zahájila předprodej modelu Niro. Základní hybrid vyjde na 730 tisíc korun, ale na nabíjecí verze, tedy plug-in hybrid a elektromobil, si již musíte připravit více než milion. U plug-in hybridu 1 030 000 Kč a elektromobil je v nabídce pouze s baterií o kapacitě 64,8 kWh, takže jeho cena začíná těsně pod hranicí 1 200 000 Kč.

Související články
Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
A opět ta stejná chyba ohledně nabíjecího výkonu... rychlonabíjení: 100 kW
Martin
Martin
A proto jsem si objednal Renault Mégane E tech.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze