10. ČEZ Czech New Energies Rallye vyhráli Češi, mistři světa bloudili

Reportáž
10. ČEZ Czech New Energies Rallye vyhráli Češi, mistři světa bloudili
Fotografie: Petr Skřivánek / ČEZ Czech New Energies Rallye
  • Na startu byly domácí posádky i světová špička
  • Rozhodla náročná první etapa, která se jela částečně v noci
  • Do celkového hodnocení výrazně promluvila spotřeba

Během minulého víkendu, resp. od čtvrtka před ním se konala 10. Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově, která je již od roku 2016 součástí světového poháru v eco-rally pod záštitou mezinárodní automobilové federace (FIA). Tehdy se ale ještě jela pod názvem New Energies Rallye Český Krumlov. Na startu letošního ročníku bylo 42 posádek, z nichž drtivá většina (39 posádek) jela v elektromobilech. A samozřejmě nechyběla ani světová špička světového poháru FIA ecoRally Cup včetně loňských mistrů světa.

10. ČEZ Czech New Energies Rallye vyhráli Češi – Světová špička pohořela na navigaci

Letošní název soutěže, jejíž generálním partnerem byla Skupina ČEZ, zněl ČEZ Czech New Energies Rallye a start byl u jaderné elektrárny v Temelíně. Mezi zmíněnými posádkami byly i tři posádky v barvách fDrive.cz. V týmu Kia Czech jsme jeli v sestavě Marek Tomíšek / Miroslav Tomíšek, druhou posádkou s částečným zastoupení fDrive.cz byl tým Ford Česká republika / fDrive.cz, ve kterém jela jako řidička Nikol Švantnerová a navigoval ji náš kolega Jiří Paroubek. A třetí byla posádka Renaultu Mégane E-TECH 100% elektrický ve složení Petr Vomáčka / Martina Vomáčková. Nesmíme zapomenout ani na posádku Teslička.cz ve složení Ondřej Hunčovský / Tereza Hunčovská. Právě s Ondrou a Petrem jsme probrali dojmy z Krumlova i ve Future Castu.

10. ČEZ Czech New Energies Rallye začala noční etapou

V Temelíně přibližně od čtvrtečního poledne probíhala administrativní a technická přejímka posádek, které si mohly projet kalibrační úsek a poté odstavit auto v parc-fermé (uzavřeném parkovišti), kde probíhalo nabíjení. Tam musela být všechna auta, která jela v rámci hodnocení FIA ecoRally Cup, až do startu v 18:30, kdy na trať vyjeli loňští mistři světa Eneko Conde Pujana / Lukas Bermudes Sergnese s vozem Kia e-Soul a startovním číslem 1. Soutěž tedy začala náročnou noční etapou, kde spousta posádek zabloudila a přišla o naděje na dobré umístění. Do Českého Krumlova jsme totiž dojížděli až před půlnocí a některé úseky by byly navigačně náročné i za světla, natož pak v noci.

Soutěž se, stejně jako klasická rally, skládá z přejezdů a měřených úseků. Zatímco přejezdy je nutné jet na minutu přesně a jde pouze o čas příjezdu do cíle etapy, měřené úseky se měří na desetiny sekund. Na rozdíl od klasické rally ale nejde o co nejrychlejší průjezd, nýbrž o co nejpřesnější. A neměří se jen čas start–cíl, ale na trase jsou rozmístěné skryté měřicí body a v kterémkoli z nich se počítá odchylka od ideálního času podle předepsané průměrné rychlosti. Za každou desetinu sekundy je jeden trestný bod. A aby to nebylo tak jednoduché, předepsané průměrné rychlosti se během jednoho měřeného úseku střídají. Nejdelší měřený úsek byl hned ve čtvrtek, RS2 Šumava, tedy druhý v pořadí. Na 49,76 měřených kilometrech bylo celkem 27 úseků s různou předepsanou průměrnou rychlostí. A podle nových pravidel FIA musí být dva měřicí body na jeden kilometr, takže jen na této zkoušce pravidelnosti muselo být minimálně 100 měřicích bodů.

Náročná noční etapa určila pořadí už na začátku

Náročná první etapa byla rozhodující v pořadí pravidelnosti, protože posádky, které nabraly velké penalizace vzniklé blouděním, už neměly velkou šanci se posunout dopředu. Po této etapě se do vedení dostala posádka Michal Žďárský / Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric, která byla loni ve světovém šampionátu na třetím místě – patří tedy k hlavním favoritům nejen krumlovské eco-rally ale i světového poháru. Za nimi posádka vozu Kia e-Niro, Guido Guerrini / Artur Prusak. Pak dvě posádky týmu Kia Czech, z nichž jedna naše Marek Tomíšek / Miroslav Tomíšek. A v rámci českého poháru místo zmíněné zahraniční posádky byla posádka Tesličky s Teslou Model 3 a mezi dvě posádky týmu Kia Czech se vklínila posádka Mitsubishi Motors Czech s vozem Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Hodnocení světového poháru ale není jen o pravidelnosti, ale hodnotí se i spotřeba. Ta se získává pomocí výpočtu, ve kterém je hlavní odebraná energie na parc-fermé, kde má každé auto svůj elektroměr, a zbytek se dopočítává podle % nabití baterie na startu a v cíli z celkové kapacity baterie. Aby mohly soupeřit posádky, které mají velká auta, s posádkami v malých a úspornějších vozech, porovnává se vypočtená spotřeba s referenční hodnotou, která vychází z WLTP. Není to však oficiální hodnota WLTP, ale podle FIA jde o hodnotu spotřeby z cyklu WLTP, od které jsou odečtené ztráty při nabíjení. Když pomineme to, že se část spotřeby dopočítává z celkové kapacity baterie, nikoliv té využitelné, nedává smysl ani porovnávání spotřeby včetně ztrát s referenční hodnotou, od které jsou naopak ztráty odečtené. Nicméně taková jsou pravidla a výsledkem je, že reálně mohou o přední příčky soupeřit pouze vozy Kia a Hyundai s malým „bufferem“, tedy nevyužitelnou kapacitou baterie, a zároveň nízkými ztrátami při nabíjení. Zároveň ale celkové pořadí nelze průběžně sledovat, protože spotřeba se počítá až na konci a průběžně sledovaná pravidelnost tvoří jen polovinu z celkového hodnocení. Jak velký rozdíl to může udělat jsme se ovšem dozvěděli až na konci.

Následující dvě etapy, z nichž jedna vedla z Českého Krumlova do Českých Budějovic a zpět a druhá na Lipno, se už pořadí na předních příčkách nijak výrazně nezměnilo. Za celou soutěž, jejíž trasa měřila téměř 600 km, jsme absolvovali 16 měřených úseků o celkové délce 342,1 km. To tedy znamená, že na trase muselo být minimálně 684 měřicích bodů. Z tohoto pohledu zní až neuvěřitelně, že vítězná posádka, Michal Žďárský / Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric měla pouze 4 407 trestných bodů, tedy jejich celková odchylka na téměř 350 kilometrech a bezmála 700 měřicích bodech byla pouhých 440,7 sekund, tedy 7 minut a 20 sekund. Druhá v pořadí pravidelnosti byla posádka Guido Guerrini / Artur Prusak s vozem Kia e-Niro a 7 128 trestnými body. My jsme byli třetí, ale již s větším odstupem a 11 771 trestnými body.

V českém poháru je pravidelnost a spotřeba zvlášť

V pořadí českého poháru pak zahraniční posádku na druhém místě nahradila posádka týmu Teslička.cz, Ondřej Hunčovský / Tereza Hunčovská s vozem Tesla Model 3 Performance, která měla 7 438 trestných bodů, takže kdyby jela i světový pohár (ten nejela kvůli omezenému počtu 30 posádek vyplývajícího z míst v parc-fermé), byla by jasným adeptem na první tři místa v pravidelnosti. Posádka Mitsubishi Motors Czech, Adam Průša / Daniel Průša, skončila nakonec těsně za námi s 12 591 trestnými body a za ní byla druhá posádka Kia Czech. Naše druhá posádka s Fordem Mustang Mach-E byla 16. s 66 287 trestnými body (kvůli chybě v první etapě) a posádka vozu Renault Mégane E-TECH o pozici před nimi s 62 873 trestnými body.

Velké překvapení ale přišlo, když byla započítána spotřeba. Tu totiž vyhrála posádka Eneko Conde Pujana / Lukas Bermudes Sergnese s vozem Kia e-Soul, která ztratila šance na dobré umístění v pravidelnosti již první den soutěže a následně všechny karty vsadila na spotřebu. To se podařilo, hodnocení spotřeby vyhrála a díky 15 bodům za první místo ve spotřebě byla na celkovém třetím místě, i přestože v pravidelnosti byla na předposlední 29. pozici s neuvěřitelnými 721 994 trestnými body. První dvě posádky v pravidelnosti si udržely své pozice i po započtení spotřeby a my jsme za 3. místo v pravidelnosti dostali 10 bodů a za 7. ve spotřebě 4 body, takže jsme se posunuli na celkové 5. místo za týmové kolegy, kteří na 4. místě měli stejný součet bodů. Toto je tedy díra v pravidlech a loňský součet umístění ve spotřebě a pravidelnosti se jeví jako mnohem spravedlivější, než obodovat prvních 10 míst a body sečíst. V tomto tedy podle nás udělala FIA krok zpět.

Celkové pořadí v rámci hodnocení FIA ecoRally Cup

Pořadí Posádka Národnost Typ vozu Trestné body Index spotřeby Body (pravidelnost + spotřeba) Celkové body
1. Michal Žďárský – Jakub Nábělek CZE / CZE Hyundai Kona Electric 64 kWh 4 407 0,8689 15 + 10 25
2. Guido Guerrini – Artur Prusak ITA / POL Kia e-Niro 64 kWh 7 128 0,8725 12 + 8 20
3. Eneko Conde Pujana – Lukas Bermudez Sergnese ESP / ESP Kia e-Soul 64 kWh 721 994 0,8181 0 + 15 15
4. Pavel Huňáček – Vojtěch Formánek CZE / CZE Kia e-Niro 64 kWh 24 193 0,9244 8 + 6 14
5. Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek CZE / CZE Kia e-Niro 64 kWh 11 771 0,9288 10 + 4 14

V českém poháru se spotřeba hodnotí zvlášť. Na první příčce se i v tomto hodnocení umístila posádka Michal Žďárský / Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric a indexem spotřeby 0,781, druhá byla posádka Pavel Huňáček / Vojtěch Formánek s vozem Kia e-Niro a indexem spotřeby 0,804, třetí pak skončila posádka Radek Pecák / Daniel Pecák s vozem Hyundai Kona Electric a indexem spotřeby 0,807. My jsme měli index spotřeby 0,828 a byli jsme čtvrtí. Posádka Renaultu Mégane E-TECH byla třináctá s indexem spotřeby 1,125 a posádka Mustangu Mach-E spotřebu evidentně vůbec neřešila, takže skončila 24. z celkových 25 posádek v rámci českého poháru a index spotřeby měla 1,325.

Ani letošní Czech New Energies Rallye nezklamala a povedla se, jak jsme zvyklí z minulých ročníků, po organizační stránce i tím, jakou krásnou trasu pořadatelé připravili. I když v měřených úsecích zrovna není čas na to, abychom se kochali krásnými výhledy. Alespoň při přejezdech si to trochu vynahradíme. Pokud máte elektromobil nebo jiné auto s alternativním pohonem a chcete si zasoutěžit, tak tuto soutěž určitě můžeme doporučit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze