Více než 5 200 km elektromobilem do Španělska na soutěž eco rally

Reportáž
5
Více než 5 200 km elektromobilem do Španělska na soutěž eco rally
Fotografie: Petr Beneš, fDrive.cz
  • Dvě české posádky vyrazily elektrickou Konou po vlastní ose na první soutěž v roce 2022
  • Soutěž měřila 436 km, obsahovala 8 měřených zkoušek
  • Zpestřením byla noční etapa

První závod eco rally v sezóně 2022 se konal začátkem března ve španělské Valencii, což je z Brna více než 2 300 km. Do Valencie jsme se vydali spolu s řidičem naší posádky, Martinem Peterkou, po vlastní ose. Oba jsme brali cestu jako získávání dalších zkušeností, co se nabíjecí infrastruktury v různých zemích týče a chtěli jsme se poprat o světové body v soutěži. A to i přesto (nebo právě proto), že jsme věděli, že ve Španělsku nás čeká velice silná konkurence.

Hyundai Kona Electric (2020)

Pro soutěž jsme zvolili Hyundai Kona Electric 64 kWh. Je to pohodlný elektromobil, kterým jsem se zúčastnil v listopadu 2021 posledního podniku série FIA 2021 eco rally a kde naše posádka brala druhé místo. Kona umožňuje nabíjení výkonem až 77 kW, což jsme ocenili během dlouhých dálničních přesunů.

Cesta na soutěž

Před cestou do Španělska jsme se s Martinem setkali v Praze, odkud jsme odjížděli v úterý 1. 3. ráno. Věděli jsme, že cestu tam rozdělíme do dvou dnů. Musím přiznat, že cestu jsem předem plánoval v aplikaci ABRP. Nakonec se ukázalo, že to nebylo až tak moc potřeba. Nabíjeli jsme tam, kam nám vycházel dojezd. Stanice jsme našli bez problémů v aplikaci Charge MyHyundai, preferovali jsme nabíjecí síť Ionity.

2 334 km jsme zvládli na 12 nabíjení, z toho dvakrát na 50kW stanici, zbytek na Ionity, UFC E.ON, Total a Allego. Celková doba nabíjení přesáhla těsně 8 hodin. Může se to zdát hrozivé. Během nabíjení jsme ale měli vždy co dělat. A ocenili jsme přestávku co cca 200 km. Jediným problémem byla fronta v Německu a dopravní omezení ve Francii plus zajížďka ve Španělsku.

Hyundai Kona Electric (2020)

Spotřeba v dálničních rychlostech byla 20 kWh/100 km. Je to pořád dobrý výsledek. Nabíjeli jsme většinou do 75 %, kde končila rychlá nabíjecí křivka. A také jsme si nechávali rezervu k další nabíječce.

Před závodem

Den před závodem jsme věnovali velkou pozornost kalibraci měřicího zařízení vzdálenosti. Věděli jsme, že přesnost měření a čistě projetá trasa závodu spolu s precizní navigací bude jedním z klíčů k úspěchu. Při nabíjení den před závodem jsme potkali a vyzpovídali i jednoho z účastníků soutěže – legendu rychlých rallye Luise Moyu. Je to velice příjemný chlapík a k elektromobilitě má kladný vztah.

Petr Beneš a Louis Moia

Nejdelší měřená zkouška

První den soutěže začal zostra – 79 km dlouhou měřenou zkouškou. Byla to nejdelší zkouška, kterou jsme kdy jeli se spoustou zatáček. Vedla krásnou krajinou plnou větrných elektráren.

Hyundai Kona Electric (2020)

Byli jsme překvapeni, že 79 km uteklo rychle. Martin se „pral“ se zatáčkami a zároveň držel předepsanou průměrnou rychlost, která se běžně pohybovala těsně pod 50 km/h. Soutěž se jezdí v běžném provozu, a právě dojezd do cíle prvního dne ve městě Castellón pro nás znamenal zásadní komplikaci. Přijeli jsme do časové kontroly o 4 minuty později a dostali 800 trestných bodů. Z měřených zkoušek jsme si odnesli 914 trestných bodů, takže v součtu s 800 trestnými body jsme se propadli pořadím dolů. Bylo nám jasné, že dále bude závod o získávání zkušeností.

Hyundai Kona Electric (2020)

Noční etapa

Druhý den, v sobotu dopoledne, jsme se v soutěži pravidelnosti drželi výsledkově kousek za světovou a španělskou špičkou. Trasy díky svému profilu a vysoké průměrné rychlosti byly i v sobotu náročné jak pro řidiče, tak pro navigátora. Ještě jednou se nám „podařilo“ přijet do časové kontroly pozdě, takže jsme si připsali celkem 1 000 trestných bodů.

Hyundai Kona Electric (2020)

Poslední části soutěže začínala v sobotu v 17 hodin. Plánovaný příjezd byl kolem 21:30. Část za tmy byla pro nás velice náročná, ale vše jsme zvládli (bez trestných bodů) i přes velké množství vraceček a pár navigačních chytáků. Jako památku na účast v soutěži nám pořadatelé předali velkoformátovou obkladačku s natištěným plakátem soutěže.

Hyundai Kona Electric (2020)

Únava po soutěži a draze získaná zkušenost

V soutěži pravidelnosti jsme skončili na 17. místě z 25 posádek. Trestné body nás bohužel stály moc. Trochu jsme doufali v umístění v soutěži spotřeby. Ta se vyhodnocovala v neděli ráno až poté, co posádky nabily svoje soutěžní auta do 100 %. Naše spotřeba byla 13,6 kWh/100 km. Na úspornou Konu to je hodně. Přeskočily nás i například VW ID.3, které zrovna neoplývají úsporností. „Brali“ jsme 20. místo v hodnocení spotřeby. Přemýšleli jsme, kde se stala chyba. Podle nás za to mohlo toto:

  • Venkovní teplota byla až plus 18 stupňů Celsia, my měli jako jediná posádka zimní obutí. Taková teplota zimním gumám nesvědčí.
  • Profil tratí vyžadoval vyježděnost a zkušenosti. Ty nám chyběly.

Řekli jsme si, že jsme za účast v soutěži i přes neúspěch rádi. Zkušenosti se získají tím, že se jezdí.

Petr Beneš a Martin Peterka

Česká posádka brala stříbro

Ze Španělska jsme si odvezli hodně dalších poznatků, a to jak v oblasti navigace, tak v oblasti řízení. V dalších závodech se chceme zlepšit. I když světová špička je velice silná. Z přátelských rozhovorů s ostatními posádkami víme, že začátky v soutěžích FIA bývají i „bolestné“.

Další česká posádka, Michal Žďárský s Jakubem Nábělkem, kteří jezdí soutěže pravidelně, se ve Valencii umístili na celkovém skvělém druhém místě! Na soutěž vzali faceliftovou Konu a ukázali, že se mohou úspěšně měřit s nejlepšími.

Hyundai Kona Electric (2020)

Cesta zpět do republiky

Z Castellónu jsme mohli vyrazit až po oznámení konečných výsledků v neděli ve 14:15. Znamenalo to pro nás natáhnout jízdu, co to půjde, abychom přijeli do Prahy a následně do Brna rozumně v pondělí v noci. Při přenocování u Lyonu po více než 900 km jsme s radostí využili hotelového AC nabíjení. Pořád nás však čekalo více než 1 300 km do Brna. Opět jsme využívali hlavně síť Ionity, jednou HPC Total a dvakrát jsme „přicucli“ na 50kW nabíječce. Poslední nabíjení připadlo na E.ON hub ve Vystrkově.

Hyundai Kona Electric (2020)

Souhrn cesty

Včetně soutěže jsme ujeli 5 226 km. Spotřebou jsme se dostali na 19,6 kWh/100 km. V drtivé většině jsme jeli po dálnici, takže spotřebu považujeme za skvělý výsledek pro Konu. A díky optimalizaci nabíjení vzhledem k nabíjecí křivce se nám cestovalo příjemně. I přestože sedět více než 5 200 km v autě během týdne člověk nechce často opakovat. Více detailů ohledně cesty i soutěže najdete na portále autonabijecka.cz

Autor: Petr Beneš

Diskuze ke článku
Petr Beneš
Petr Beneš
Naposledy upraveno: 12. 3. 2022 22:39
No jo, když vyjíždíte ze země, kde je povinnost zimních gum, tak je na autě při příjezdu do cílové země prostě máte. A ID.3 je v porovnání s Konou opravdu neúsporné auto. To je holý fakt.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pánové to jsou perly! Na eko soutěž se zimními pneu a ID3 je neúsporné auto. To je snad sen.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze