Pravidelně sledujeme české reprezentanty v eco-rally, Michala Žďárského a Jakuba Nábělka, kteří se účastní světového šampionátu. Po čtvrtém místě z mrazivého Švédska, čtvrtém místě ze Španělska a třetím místě z Českého Krumlova se vydali do Portugalska na Oeiras EcoRally – Portugal 2023. Do dalekého Oeiras poblíž Lisabonu se česká posádka stejně jako v loňském ročníku vydala se svým soutěžním vozem Hyundai Kona Electric po vlastní ose. Čekala je tak cesta dlouhá v součtu témě 6 000 km plus absolvování soutěžní distance závodu téměř 500 km.
Cestu posádka zvládla bez sebemenšího zaváhání a jak sama tvrdí, dokonce ještě výrazně lépe než loni: „Velmi nás překvapilo, kam za rok znovu pokročila infrastruktura nabíjecích stanic. Výrazně přibylo velkých nabíjecích hubů jak ve Francii, tak i ve Španělsku a Portugalsku. Cestu už tak dávno nemusíme nijak plánovat, prostě sedneme do auta a vyrazíme. Při dojezdu Kony to není žádný problém, tím spíš v kombinaci s hustou sítí dobíjecích stanic přímo u hlavních tahů. Rádi vyhledáváme síť Ionity, i pro velmi vstřícné ceny při využití nabíjecí karty Charge myHyundai,“ připojuje své postřehy Michal, který zvládl první část cesty za volantem sám, když musel Jakuba vyzvedávat vzhledem k jeho pracovním povinnostem až o den později v Bordeaux a během první části cesty zvládl za den ujet 1 400 km na jeden zátah.
Eco-rally v Portugalsku byla velmi vyrovnaná
Soutěž samotná je náročná zejména kůli velké vyrovnanosti a nasazení domácích soutěžících, ale i vzhledem k počtu zkušených zahraničních posádek. „První den nám příliš nesedl, obsadili jsme až šesté místo v regularity, jakkoliv jsme první tři místa i vedoucí posádku měli stále na dohled. Vyrovnanost zdejší e-rallye je neskutečná a po celou dobu soutěže jela špička vlastně jen v jednotkách sekund,“ hodnotí začátek portugalské soutěže Jakub Nábělek a jedním dechem doplňuje, že s tím se ale s Michalem nehodlali spokojit. Vyhodnotili výsledky prvního dne a poupravili strategii pro zbytek soutěže. „Naše taktika vyšla, od prvních zkoušek druhého dne jsme začali čelo stahovat, během dopoledne jsme vyhráli tři ze čtyř zkoušek a postupně se propracovali z šesté až na druhou pozici v regularity,“ popisuje útok na pódiová umístění Michal.
Druhé místo z první části soutěže českým reprezentantům uteklo kvůli menší chybce v samotném závěru, ale i třetí konečná pozice v regularity znamenala velkou šanci na dobré umístění před vyhodnocením spotřeby. Tu se posádce @eco_rallye-boyzz podařilo s Konou Electric dokonce vyhrát, když všech 12 měřených úseků absolvovali s průměrnou spotřebou 10,4 kWh/100 km. To v součtu znamenalo vítězství a po loňském druhém místu další fantastický výsledek. Ten českou posádku po čtyřech odjetých závodech, díky vyrovnaným výsledkům v předchozích třech, vystřelil se solidním náskokem před italsko-francouzskou a španělskou posádku do čela průběžného hodnocení světového šampionátu. „Jsme z tohoto výsledku nadšení, udělali jsme pro zdar této portugalské mise hodně, vyzkoušeli řadu nových věcí a jsme rádi, že zafungovala hlavně změna taktiky ze soboty na neděli. V pondělí jsme navíc vyhráli i v atraktivní divácké městské Special Stage a společně s trofejí za vítězství ve spotřebě (Bridgestone ENLITEN TROPHY of Consumption) domů vezeme tři sady pohárů,“ uzavírá hodnocení portugalské zastávky Michal Žďárský.
Další světová eco-rally bude ve Švýcarsku
Další soutěží Světového poháru je na konci srpna švýcarská E-Rallye du Chablais. Budeme držet palce. Dalším podnikem v českém šampionátu v eco-rally pak je už za 14 dní 2. Futures Contproduct Classic Rally Morava, kterého se zúčastní i dvě naše posádky a Michal s Jakubem tam pojedou obhajovat loňské vítězství.