Letošní světový šampionát v eco-rally začal v mrazivém Švédsku a čeští reprezentanti, posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek, s vozem Hyundai Kona Electric přivezla body za čtvrté místo. Po mrazivém Švédsku se světový šampionát přesunul na druhou soutěž do slunného Španělska. Tam se česká posádka vydala jiným vozem, než se kterým absolvovala celou minulou sezónu včetně letošní první soutěže ve Švédsku. Místo vozu Hyundai Kona Electric vyrazili mnohem větším Ioniqem 5.
Jelikož tým eco_rallye_boyzz jezdí na soutěže po vlastní ose, velkou výhodu 800V architektury ocenili již při více než 2 tisíce km dlouhé cestě na místo konání soutěže. „Rychlost dobíjení je v praxi opravdu neuvěřitelná a napomáhá jí i nejnovější softwarový update, který při zadání cílové nabíjecí stanice připraví akumulátor na dobíjení. Prakticky okamžitě je tak dostupný plný výkon. Ten dosahuje až 225 kW, takže dojezd v takovou chvíli přibývá rychlostí 1 000 km za hodinu. Většina našich pauz se scvrkla na 10 až 15 minut, během nichž jsme byli schopni auto nabít z deseti na 80 % a jet okamžitě dál. To se člověk ani nestihne pořádně najíst,“ popisuje Michal Žďárský postřehy z cesty. Otázkou ale bylo, jak si Hyundai Ioniq 5 povede během soutěže v hodnocení spotřeby. To vyhovovalo hlavně menší Koně, ale s Ioniqem 5 dosud nebylo moc zkušeností.
Češi do poslední zkoušky bojovali o první místo
Ve Španělsku se Češi až do poslední zkoušky rvali o vítězství v hodnocení pravidelnosti a v cíli je od něj po 300 měřených kilometrech dělilo jen pět sekund. Celkové pořadí ale určuje pravidelnost pouze z jedné poloviny, druhou polovinu určuje spotřeba. Ta se u každého vozu porovnává s normovanou spotřebou a porovnává se takzvaný Energy Consumption Index, který udává jak nízko se oproti normované spotřebě WLTP posádka dostala. Čeští reprezentanti se dostali na 0,706 normované spotřeby, což stačilo až na šestou příčku ve spotřebě. I zde to ale bylo velmi vyrovnané a vypadá to, že nový systém hodnocení je spravedlivější než ten z předchozích let. Ostatní vozy Kia e-Niro a Hyundai Kona, které byly v předchozích letech neporazitelné, se rozprostřely takřka v celé délce výsledkové listiny.
„Vyrovnanost španělských podniků je neskutečná. Jeli jsme skvěle, jako snad ještě nikdy ne, přesto to nestačilo. Hřeje nás alespoň vědomí, že jsme ve Valencii byli první nešpanělskou posádkou a za sebou nechali ostřílené Italy, Francouze, Slovince i Portugalce,“ dodává Žďárský. Po započítání výsledků spotřeby i ve Španělsku nakonec skončili čtvrtí, stejně jako ve Švédsku. Stabilní bodové zisky však znamenají, že momentálně drží průběžné druhé místo.
Velmi vyrovnaný podle všeho bude celý šampionát, i s ohledem na zmíněnou změnu pravidel pro vyhodnocování spotřeby. Nově se měří pouze v rychlostních zkouškách, zatímco v minulosti se započítávaly i přejezdy. Vyhodnocuje se přitom odchylka od udávané spotřeby vozu dle WLTP, nikoliv absolutní spotřeba, což zajišťuje pestrost startovního pole. Díky změnám letos podle Žďárského půjde o každý detail a schopnosti posádek budou rozhodující.
Další soutěží šampionát zamíří do Českého Krumlova
Příští soutěží světového poháru je tuzemská Czech New Energies Rallye Český Krumlov, kterou zároveň startuje sedmidílný domácí seriál Česká trophy v rally pravidelnosti konaný pod hlavičkou Autoklubu ČR. V předchozích dvou letech byl v Krumlově červený Hyundai Kona Electric továrního týmu Hyundai vždy vítězný, takže Žďárský s Nábělkem mají na co navazovat. Ale věříme že i tam to bude vyrovnaný souboj a naše posádky chtějí také bojovat o přední příčky.
Na startu Czech New Energies Rallye 2023 bude 41 vozů, pouze jeden není elektromobil
Po zastávce v České republice bude na řadě Portugalsko, novinkou v kalendáři je švýcarská E-Rallye du Chablais, následují podniky ve Slovinsku a Španělsku, slavné Monte-Carlo a o vítězích stejně jako v minulých letech rozhodne závěrečný závod v italských Dolomitech. Ambicí české dvojice je překonat loňské bronzové umístění ve světovém poháru a zopakovat vítězství v českém šampionátu.