Retro design elektrického Ioniqu 5 vzdává hold konceptu Hyundai Pony ze sedmdesátých let a je potřeba uznat, že i po několika letech v nabídce dokázal testovaný Ioniq 5 poutat pozornost okolí. Nemalý podíl na tom měla dvojice kamer na bocích, které jsou novým prvkem vozu. Byť je za ně potřeba připlatit 70 tisíc Kč, z mého úhlu pohledu se jedná o dobrou koupi. Nejenže toto řešení přispívá k nižší spotřebě, ale odpadá také aerodynamický ruch v rychlostech nad 150 km/h. Do redakce vůz přijel v prostředním provedení Power, které nabízelo pohon jedné nápravy a baterii o využitelné kapacitě 77,4 kWh.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |
První okamžiky ve voze byly hodně zvláštní. Kdo není na tuto techniku zvyklý, bude mít prvních pár desítek ujetých kilometrů nutkání neustále koukat do čoček kamer a nikoliv na dvě rozměrné obrazovky, které se nachází na vnitřní horní hraně bočních dveří. Při přejíždění z pruhu do pruhu vám navíc orientaci v prostoru usnadňují dvě barevné osy zobrazující se s aktivací směrovky. Nehrozí tedy kolize s jiným účastníkem provozu. K tomu se přidával systém pro hlídání jízdního pruhu a také indikace mrtvého úhlu skrze varovný červený trojúhelník v rohu obrazovky. Celé řešení fungovalo na jedničku a jakmile jsem si na něj zvykl, najednou mi kamery přišly naprosto intuitivní. Jednu věc jsem se s nimi ale nenaučil.
Parkování a zobrazení překážek. To bylo kvůli kamerám značně zkreslené a třeba vedle stojící vozidla byla nepřirozeně blízko. Z toho důvodu jsem byl nucen často domýšlet, jak jsem vlastně blízko a vyklánět hlavu do strany směrem vzad. V tomto ohledu vidím jediné negativum. Jinak si na tuto futuristickou technologii nemohu stěžovat. Ioniq 5 je obecně celkem velké auto a do jeho kabiny se pohodlně posadila pětice cestujících s výškou 187 cm. Dech mi vyrazily rozměrné celokožené sedačky, z nichž ty přední se daly během chvíle proměnit v celkem pohodlné poloviční lůžko. Netradiční byl taktéž velký šuplík, který nahrazuje standardní přihrádku před spolujezdcem. Jeho objem bohatě stačil na „spolknutí“ několika větších věcí či dvoulitrové PET lahve.
Kabině vévodil 12" virtuální kokpit s head-up displejem a rozšířenou realitou s 12" dotykovou obrazovkou infotainmentu. K dispozici jsem měl taktéž bezdrátovou nabíječku Qi a zásuvku na 12 a 230 V. Pro převoz nákladu se hodí kufru o objemu 527 litrů. Vhod přijde i pravidelný tvar, nízká nakládací hrana a pár háčků na tašky. Tím nejdůležitějším je ale pohonná soustava. V mém případě se zadokolka pyšnila výkonem 229 koní, což je za mě plně dostačující. Jedná se o zlatý střed nabídky, náročnější mohou zvolit provedení s pohonem všech kol a výkonem 325 koní. Důležité je, že pro všechny tyto verze platí jedno společné: Hyundai při modernizaci vylepšil techniku a zvětšil kapacitu lithium polymerového (LiPol) akumulátoru z dřívějších 72,6 na 77,4 kWh.
To přidává další cenné kilometry dojezdu. Testovaný Ioniq 5 Power tak dokázal na jedno nabití baterie ujet 450 km, což je za mě slušné. Nebylo potřeba ani aktivovat ospalejší jízdní režim Eco. Hodně musím ocenit čtyři stupně intenzity rekuperace, která jde v případě potřeby vypnout. V ten okamžik vůz dokáže plachtit, čímž se dají ujet další kilometry bez ztráty jediného procenta baterie. Naopak v tom nejvyšším stupni se vůz dá řídit jedním pedálem. A co spotřeba? Zadokolka dokázala svižnějším tempem jezdit za 18,8 kWh na 100 km. Ostřejší a dynamičtější jízda si žádala odběr okolo 23 kWh na 100 km, k čemuž jsem se ale dokázal přiblížit jen na dálnici ve vyšších rychlostech. Zapomenout nesmím ani na fakt, že Ioniq 5 je jedním z mála elektromobilů, které se dokáží velmi rychle nabít.
Za vše může 800V architektura a možnost využít stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s výkonem až 350 kW. To zaručuje vyšší nabíjecí křivku po delší časový úsek. Vůz jsem dobíjel několikrát a nejkratší čas, kdy se mi povedlo nabít baterii z 15 na 80 %, byl 16 minut. Za tu dobu jsem si přitom stačil pouze dojít na toaletu, zakoupit kávu a otřít otisky prstů z velkého středového displeje ve voze. Ocenit musím i měkkost podvozku, který sice neumí být ani za příplatek adaptivní, ale zároveň dokáže filtrovat i ostřejší nerovnosti. V zatáčkách se vůz trošku více nakláněl, ale to se dalo tak nějak očekávat. Pravdou ale je, že Hyundai Ioniq 5 je jedním z nejmodernějších elektromobilů, jaký lze v dnešní době zakoupit. Nabídne solidní dojezd, bohatý vnitřní prostor a pro technické nadšence je zde připravena dvojice zpětných kamer + celá hromada bezpečnostních asistentů.
Důležité je ale zmínit jeden zásadní fakt. Příplatkové kamery sice umí skvěle pracovat i za naprosto tmavé noci bez okolního osvětlení. Obraz kamer je však ovlivněn intenzitou osvětlení displejů ve voze, takže kdo rád v noci jezdí na nejnižší jas, musí počítat s tím, že nic moc neuvidí. Dost by se hodil taktéž zadní stěrač, jelikož aerodynamika vozu nedokáže za jízdy odstranit zbytky vody a nečistot. Hlavně v zimě tak bude muset řidič často stavět na čerpacích stanicích a zadní okno pěkně ručně umýt a otřít.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz