Hyundai Ioniq 5 N
test

Hyundai Ioniq 5 N

Ostrý elektromobil, který potěší i petrolheady

Hyundai Ioniq 5 N je ostrou verzí prvního elektromobilu na plně elektrické 800V platformě e-GMP. Na nápravách má úctyhodných 650 koní a na první pohled poznáte, že nejde o běžnou verzi Ioniqu 5 N. V tomto testu jsme se zaměřili hlavně na to, jak jezdí a jak se liší od běžných verzí.

Hyundai Ioniq 5 byl prvním elektromobilem na nové plně elektrické platformě e-GMP s 800V architekturou, který také jako první pod značkou Hyundai dostal ostrou verzi. Ta se jmenuje Hyundai Ioniq 5 N a jde v podstatě o jiné auto se stejnou karoserií, protože technika se od výchozího modelu výrazně liší.

Korejská střela, co se zalíbí i petrolheadům. Test Hyundai Ioniq 5 N

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) N

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 715 × 1 940 × 1 585 mm, 2 225 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon478 kW, 650 koní, točivý moment: 740 Nm
Baterie84 kWh (80 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 448 km
Cena od1 799 990 Kč

Základní Hyundai Ioniq 5 jsme samozřejmě testovali v různých verzích. Tentokrát se podíváme na ostrý Hyundai Ioniq 5 N, který je nejen nejvýkonnějším elektromobilem Hyundai, ale pravděpodobně i nejvýkonnějším sériovým vozem značky vůbec. Pod kapotou tohoto ostrého elektromobilu se skrývá úctyhodných 650 koní. V tomto testu se zaměříme především na rozdíly oproti klasickému Ioniqu 5 a na to, jak jezdí verze N.

Hyundai Ioniq 5 N poznáte na první pohled

Vůz je od standardních verzí na první pohled rozpoznatelný, a to nejen díky typické „enkové“ matné modré barvě. Přední nárazník má výrazné sportovní tvary a je doplněný o červeno-oranžové akcenty typické pro modely N od Hyundai. Tyto barevné linky procházejí po celém voze, například na prahu nebo na spoileru. Rozšířené blatníky a obří 21" sportovní kola s masivními brzdami podtrhují sportovní charakter vozu. Zadní části vozu dominuje sportovní nárazník s difuzorem a výrazným zadním spojlerem, který usměrňuje obtékání vzduchu.

Interiér je plný tlačítek

Uvnitř vozu nás vítá sportovně laděný interiér s modrým prošíváním a motivem šachovnicového praporu, který se objevuje na různých místech vozu. Sportovní sedačky poskytují vynikající boční vedení, což oceníte především v zatáčkách. Přístrojová deska má sice stejný tvar jako ve standardním Ioniqu 5, ale celkový dojem z interiéru je díky sportovně laděnému designu úplně jiný. To podtrhuje i sportovní volant, který má oproti standardnímu volantu spoustu tlačítek pro rychlé zapnutí různých sportovních módů. Kromě tlačítka pro přepínání módů Eco, Normal a Sport tedy má tlačítka N, N+ a NGB.

Auto je vybaveno řadou funkcí, včetně N-Active Sound+, který umožňuje přepínat mezi různými zvukovými efekty. Od těch, které simulují spalovací motor, až po více či méně futuristické zvuky. Zajímavé pak je, že při simulaci spalovacího motoru vývojáři nezapomněli ani na meziplyny při podřazování, případně střílení do výfuku při ubrání plynu. Ano, je znát, že to jsou umělé zvuky, ale jsou velmi dobře udělané a Hyundai je doplnil i dalšími vjemy, například „škubáním převodovky“ při řazení, takže rychle zapomenete na mírné odchylky od realistického zvuku. Zkrátka máte pocit, že jedete ve spalovacím sporťáku. Možná i to je důvod, proč Hyundai Ioniq 5 tak dobře přijali petrolheadi. A pokud tyto efekty nepotřebujete, můžete si je vypnout a mít uvnitř ticho jako v ostatních elektromobilech.

Ohromí výkonem i jízdními vlastnostmi

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Hyundai Ioniq 5 N oficiálně za 3,4 s, což je vynikající hodnota, kterou se řadí mezi nejlépe akcelerující elektromobily. Reálně se mi podařilo nejlépe 3,58 s (podle vyhodnocení auta), ale měl jsem v baterii 60 %, takže s plně nabitým by pravděpodobně akcelerace byla o něco lepší. Tento ostrý elektromobil ale nabízí skvělý jízdní zážitek, zejména díky famóznímu podvozku. Auto je agilní a skvěle sedí na silnici, takže v kombinaci s výše zmíněnými efekty jsem si okresky užíval. Dálnici jsem se spíše vyhýbal, protože při svižnější jízdě tam rostla spotřeba, klesal dojezd a zdaleka to nebyla taková zábava. V Německu na dálnici by se ale dalo jet hodně svižně, protože maximální rychlost tohoto auta je 260 km/h, což je mezi elektromobily špička a nenajdete moc e-vozů, které mohou jet rychleji.

Na letištní ploše jsem zkoušel i driftovat, což se mi díky pokročilým asistentům příliš nedařilo. Je zde sice možnost nastavení různých jízdních režimů, díky kterým je jízda dynamická a zábavná, ale zrovna driftovací režim mi auto označilo za lokálně nedostupný.

Spotřeba a dojezd

S výkonem motorů 478 kW (650 koní) od Ioniqu 5 N asi málokdo čeká rekordy v úspornosti. Zkrátka je jasné, že toto je auto zaměřené hlavně na sportovní jízdu. Díky baterii o kapacitě 82 kWh ale toto auto alespoň částečně v oblasti dojezdu vyrovnává nevýhodu vzniklou vyšší spotřebou. Po kombinovaném okruhu pro test spotřeby ukázal palubní počítač hodnotu 24,6 kWh/100 km, což vychází na dojezd 333 km. Na dálnici už je spotřeba vyšší než v kombinovaném režimu, konkrétně 29,5 kWh/100 km, což vychází na dojezd 277 km. Zejména dálničním dojezdem tedy Ioniq 5 N neohromí, ale zkrátka nejde o auto primárně na dálniční trasy. Věřím, že se dočkáme i Ioniqu 6 N, který díky aerodynamické karoserii bude vhodnější pro ty, kteří si rádi užijí extrémního výkonu, ale zároveň jezdí i delší trasy po dálnicích.

Závěr

Hyundai Ioniq 5 N je vynikajícím příkladem toho, jak může elektromobil nabídnout relativně úsporný provoz (když zapnete režim Eco a trochu se snažíte), ale také nevšední sportovní zážitky. Za cenu necelých 2 milionů korun nabízí skvělé jízdní vlastnosti, vysoký výkon a bohatou výbavu, což z něj činí atraktivní volbu pro všechny, kdo hledají sportovní elektromobil s duší a charakterem. Pokud denně najedete do 300 km (což platí pro většinu řidičů), nemusí vás kratší dojezd příliš trápit. Jezdíte-li však častěji delší trasy po dálnicích, doporučoval bych volit spíše jiné auto.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

hyundai-ioniq-5-2021
Klady
  • skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • originální design exteriéru i interiéru
  • vysoký výkon a nadprůměrná dynamika
Zápory
  • vyšší spotřeba a kratší dojezd
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze