Chtěl jsem otestovat Konu Electric v reálných podmínkách při úsporné jízdě. První testovací jízdu jsem naplánoval v převážně mimoměstském provozu při teplotách pod 10 °C, druhou v převážně městském provozu při teplotách kolem 10 °C a třetí v městském provozu při ideálních teplotách nad 20 °C. Vyjížděl jsem vždy s plně nabitým akumulátorem a snažil jsem dosáhnout co nejdelšího dojezdu. Jezdil jsem úsporně, dodržoval jsem pravidla. Na dálnici jsem jel „kamionovou“ rychlostí kolem 100 km/h, mimo město do 90 km/h. V žádném případě vozidlo nekroužilo někde na letišti konstantní pomalou rychlostí, test se neodehrával v laboratorních podmínkách.
Testovací jízda č. 1: jízda mimo město při teplotách pod 10 °C
Pro první testovací jízdu jsem vybral trasu, která vedla z Prahy přes Klecany, Litoměřice, Lovosice, Ústí nad Labem, Děčín, Mladou Boleslav až do Brandýsa nad Labem. Plánoval jsem jet po obyčejných silnicích první a druhé třídy mimo dálniční síť, což tato trasa splňuje. Nutno přiznat, že z časových důvodů jsem asi 20 kilometrů jel po dálnici D8. Je konec dubna a teploty se pohybují pod 10 °C, takže jsem si pouštěl topení a využil i možnosti vyhřívání sedaček a volantu. Nižší teplota obvykle není ideální pro činnost akumulátorů, které pak nepracují v optimálním režimu a následkem toho se snižuje dojezd.
Vyjíždím. Ukazatel předpokládaného dojezdu po plném nabití je na hodnotě 493 km, to je o něco více, než je „papírový“ dojezd vozidla. Jaký bude skutečný dojezd? Večer, po ujetí 381 km, na ukazateli dojezdu svítí 120 km, to znamená, pěkný celkový dojezd 501 km. Překvapilo mne, jak je odhad dojezdu podle počítače přesný, v reálu se dá najet dokonce ještě o pár kilometrů víc. Zajíždím k nabíječce, když v baterii zůstává pouhých 5 % energie. Od dobití jsem ujel 480,6 kilometrů a v baterii je energie ještě zhruba na 25 kilometrů. Celková spotřeba první testovací jízdy byla 12,9 kWh/100 km. Výborný výsledek.
Testovací jízda č. 2: kombinovaný provoz převážně ve městě a částečně mimo město, teploty kolem 10 °C
V tomto testu jezdím převážně ve městě a v nejbližším okolí Prahy. Dvakrát jsem jel do Nymburka, který je vzdálený asi 40 kilometrů. Jezdím plynule, úsporně, ale v žádném případě nezdržuji provoz. Chci dosáhnout lepšího výsledku než v předchozím testu. Palubní počítač zaznamenal, že jezdím tzv. na úsporu a po nabití mi nabízí odhad dojezdu 522 km, což výrazně převyšuje dojezd vozidla, který udává výrobce. Ze záběru je vidět, že po ujetí vzdálenosti 443,3 km je předpokládaný dojezd dalších 141 km. O něco později, po ujetí 540,7 km, zajíždím k dobíječce a v baterii zbylo 5 % energie, což stačí pro ujetí dalších 30 km. Spotřeba byla 11,2 kWh/100 km. Je to ještě lepší výsledek než po první testovací jízdě.
Testovací jízda č. 3: jízda pouze v městském provozu při teplotách výrazně nad 20 °C
Teploty nad 20 °C jsou pro akumulátory ideální, protože při těchto teplotách dosahují nejvyšší účinnosti. Elektromobil tak může dosáhnout nejnižší spotřeby, tím pádem nejdelšího dojezdu. Pro test jsem vybral náročný pražský provoz, který elektromobilům vyhovuje. V městském provozu se nejlépe ukáže přednost elektrických vozů, které při běžném brzdění nebrzdí pomocí brzd mařících pohybovou energii, ale pomocí elektromotoru, jenž brzděním vyrábí elektrickou energii a posílá ji zpět do akumulátorů. Takto získaná energie pak pohání motor při příštím zrychlení. Kromě toho při nižších rychlostech jsou ztráty vlivem aerodynamického odporu nejnižší. Vozidla se spalovacím motorem naproti tomu mívají právě v těžkém městském provozu spotřebu nejvyšší.
Začátek testu je slibný, po plném nabití ukazuje počítač předpokládaný dojezd neuvěřitelných 567 kilometrů, to je dokonce o 83 kilometrů více, než je udávaný dojezd vozidla dle normy WLTP. Teploměr ukazuje 30 °C. Podaří se překonat tuto hodnotu a přiblížit se dokonce k metě dojezdu 600 km na jedno nabití? Ještě tentýž večer, po najetí 107,7 kilometrů, hlásí počítač dojezd dalších 496 kilometrů, v součtu více než 600 kilometrů. Celý další den se dojezd dokonce dále zvyšoval. Pozdě večer, po najetých 464,7 kilometrech od dobití, je předpokládaný dojezd dalších 217 kilometrů. To by odpovídalo celkovému dojezdu přes 710 kilometrů!
Poslední den se dosud ideální situace mění, předpoklad pouze městského provozu za ideálních teplot bere za své. Vnější teplota prudce klesá. Musel jsem jet po dálnici asi 20 kilometrů a odpoledne hodně pospíchal z pracovních důvodů do Karlštejna asi 40 kilometrů za Prahou. Vyšší rychlost znamená vyšší aerodynamický odpor a ve finále zkracuje předpokládaný dojezd. Večer, dříve než hodnota předpokládaného dojezdu klesla pod 30 kilometrů a hodnota dojezdu mizí a na ukazateli se objeví pouze 3 čárky, pořizuji poslední dva záběry displeje přístrojového štítu. Po najetí 647,7 kilometrů byla na ukazateli dojezdu hodnota 45 km, o 4 kilometry později byl dojezd 651,8 km. V obou případech byl celkový dojezd v součtu nad 690 kilometrů!
Při zbytkové kapacitě 3 % zajíždím k dobíjecí stanici. Konečný verdikt? Na displeji svítí hodnota 670 kilometrů od posledního nabití a v akumulátorech při 3 % nabití zbyla energie na dalších cca 20 kilometrů. Celkový dojezd je tedy přibližně 690 kilometrů. Spotřeba byla pouhých 9,5 kWh/100 km. Neuvěřitelně dobrý výsledek.
Závěr
V náročných podmínkách pražského městského provozu Hyundai Kona Electric (výkon motoru 150 kW a s akumulátorem 64 kWh) ujel fantastických 670 kilometrů. Palubní počítač následně přizpůsobuje odhady dojezdu dle úsporného stylu jízdy posledních stovek kilometrů a po plném dobití hlásí předpokládaný dojezd 600 kilometrů. To se na displeji elektromobilu této třídy jen tak nevidí.
Jaká je dlouhodobá spotřeba Kony za úplně běžných podmínek? Jaké to je při běžném provozu, kde nejsou žádné testy úspornosti? V normálním provozu jsem se s Konou podíval snad všude po republice, projel jsem ji od Karlových Varů až do Ostravy, od Děčína po České Budějovice. Projel jsem všechny dálnice. Jezdil jsem za teplot od 0 °C až po 25 °C, jezdil jsem často plně naložený. Můj styl jízdy byl úsporný, ale nikterak pomalý. Počítač kilometrů „Hromadné info“ jsem vynuloval před 8 771,3 kilometry. A co ukazuje displej? Celková průměrná spotřeba je 12,6 kWh/100 km. To znamená, že s akumulátorem o využitelné kapacitě 64 kWh je průměrný dojezd po dobití pokaždé přes 500 kilometrů. Dokonce víc, než udává norma WLTP.
Technické parametry Hyundai Kona Electric (2020) 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 205 × 1 800 × 1 555 mm, 1 585 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 10,5 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 484 km |
Cena od | 1 049 990 Kč |
Ale blahopřeji vám k pěkné spotřebě.