Průběžně jsme informovali o českých posádkách na soutěžích světového poháru FIA ERRC, kam patří i Czech New Energies Rally. Většiny soutěží se zúčastnila posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek, která útočila na nejvyšší příčky ve světovém šampionátu. Na některé soutěže, kromě Krumlova i do zahraničí, ale vyrazily i jiné české posádky. Například ve Slovinsku startovali Martin Peterka a Petr Beneš se Škodou Citigo-e iV. A právě Petr Beneš vyrazil jako navigátor i na soutěž v Dolomitech. Pojďme se tedy na tento podnik podívat jeho očima. Poslední závod světové série FIA Eco Rally 2021 se konal v hornatém prostředí italských Dolomit 25. – 27. 11. 2021. Tento pozdní listopadový termín znamenal, že posádky musely počítat s nízkými teplotami a sněhem, zkoušky probíhaly mezi horskými sedly.
Eco Rally Dolomity 2021 pohledem Petra Beneše
Těsně před soutěží řidič posádky Martin Peterka onemocněl, tak jsem horlivě sháněl náhradu. Našel jsem ji. Kalin Dědikov, další pravidelný účastník Eco Rallye, měl pro změnu problém s uvolněním navigátora, tak jsme se pro tento závod dali dohromady. Kalin je z Bulharska, angličtina jako komunikační jazyk v kabině nebyl problém.
Na soutěž jsem jel po vlastní ose, Kalina jsem „nabral“ ve Vídni. Celkem jsme ujeli takřka 2 400 km se spotřebou 17,4 kWh na 100 km. Díky rychlému nabíjení jsme i v teplotách kolem nuly dobili na dalších 100 km za cca 17 minut. Bezproblémově jsme nabíjeli přes aplikace EVN (Rakousko) nebo BeCharge (Itálie).
V Dolomitech nás čekaly tři etapy: čtvrteční se startem v 17:00, páteční celodenní a sobotní dopolední. Věděl jsem, že soutěž bude hodně náročná pro řidiče díky velkému množství prudkých „vracáků“ a neustálému stoupání a klesání.
Čtvrteční etapa se 102 km byla ve tmě, v mlze, se sněžením, s deštěm, v teplotách kolem nuly. Některé orientační body jsme v mlze neviděli. Do toho jsme měli opakované problémy s aplikací na sledování času a vzdálenosti, takže jsme jeli opakovaně naslepo. Organizátoři měli také problémy: nelokalizovali několik posádek, a proto zrušili druhou a třetí zkoušku a započítali jen první.
Horskými průsmyky, ze kterých ovšem nebylo nic vidět
V pátek na nás čekalo 214 km s opakovanými přejezdy horských sedel Passo Rolle, Passo Sella nebo Passo Cereda ve výšce přes 2 000 metrů. I přes opětovný problém s aplikací jsme si nevedli až tak špatně a měli jsme dobrý pocit z jízdy. Většinu dne bylo zataženo, a tak jsme byli ochuzeni o výhledy na scenérie Dolomit. Ale během soutěže mám přece jako navigátor koukat do itineráře, hlídat orientační body, číst terén a navigovat, nikoliv se kochat výhledy.
V sobotním dopoledni nás pořadatelé poslali opět do sedel Passo Cereda a Passo Rolle, tentokrát v opačném směru než v pátek. Celkově to bylo 97 km. Po nočním sněžení byl sníh na silnici, byla mlha, sněžilo. Avšak díky Kalinovým mnohaletým zkušenostem z benzínových rally jsem se i v těchto podmínkách cítil naprosto bezpečně.
Konečné výsledky byly příjemným překvapením
Na výsledky jsme čekali do sobotního večera. Věděli jsme, že v soutěži pravidelnosti jsme si vedli relativně dobře. Věřili jsme, že soutěž ve spotřebě nám v celkovém hodnocení (pravidelnost a spotřeba) pomůže posunout se pořadím nahoru. Bylo tomu tak. Pravidelnost: 4. místo. Spotřeba: 2. místo. V celkovém hodnocení italské Eco Rallye jsme se ocitli na druhém místě. To bylo hodně velké a příjemné překvapení.
Během 413 km dlouhé soutěže jsme měli průměrnou spotřebu 15,35 kWh na 100 km. Vzhledem k tomu, že se soutěž jela v teplotách kolem nuly a byla plná „vraceček“ a prudkých stoupání i klesání, je to skvělá hodnota.
Technické parametry Hyundai Kona Electric Power
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, 1 760 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 72 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,3 kWh / 100 km, dojezd: 484 km |
Cena od | 1 099 990 Kč |
Během soutěže jsem se naučil další vychytávky z pohledu co nejpreciznějšího navigování. Pro mě osobně byla soutěž náročná hlavně v potřebné preciznosti při sledování trasy a naprosto jasné komunikaci s řidičem. Za všechny nově naučené věci jsem rád, využiji je jak v profesní, tak osobní rovině.
Michal Žďárský a Jakub Nábělek odvezli světový bronz!
Na soutěži byla samozřejmě i další česká posádka, která se účastní takřka všech soutěží FIA Eco Rally – Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Oni nazvali soutěž „peklem“ kvůli podmínkám a problémům, které je potkaly. V Itálii obsadili celkové čtvrté místo, což zajistilo Michalovi třetí místo mezi řidiči v celkovém hodnocení FIA pro rok 2021 a Jakubovi stejné místo mezi navigátory. Paráda! V Dolomitech jela i další česká posádka Mirek a Petr Timurovi. Při premiéře v soutěži Eco Rallye skončili na 9. místě. Pěkné!
Perlička na závěr: ve stejnou dobu jako soutěž FIA se jel i italský pohár (každý den jedna soutěž), kterého jsme se také zúčastnili. Mirek s Petrem brali jednu cenu, Michal s Jakubem dvě a já s Kalinem tři. Vzhledem k tomu, že v italském poháru se rozdávalo 9 cen a my brali celkem 6, udělali jsme si z Dolomit mezinárodní mistrovství republiky. Podrobnější článek si můžete přečíst na autonabijecka.cz.