Nedávno jsme psali o registracích nových aut v Norsku, kde elektromobily, plug-in hybridy a hybridy tvoří okolo 90 % trhu. Zajímavé výsledky registrací aut do zásuvky jsou i v Nizozemsku, kde je velký podíl aut do zásuvky a podobně jako v Česku byl silný prosinec, takže poslední měsíc čísla za celý rok 2020 ještě výrazně vylepšil. V Nizozemsku byl ale podle ev-sales.blogspot.com jiný důvod, proč se v prosinci zaregistrovalo tolik elektromobilů.
V prosinci tvořily elektromobily 69 % registrací
Za prosinec 2020 padly všechny nizozemské rekordy v registracích elektromobilů. Celkem se zaregistrovalo 30 860 aut do zásuvky, což je tržní podíl 72 %! Samotné elektromobily pak ukously 69 % z celého trhu osobních aut, což je dokonce více než za stejný měsíc v Norsku! To pomohlo k rekordnímu podílu aut do zásuvky v Nizozemsku i za celý rok 2020, který byl čtvrtinový a samotné elektromobily si z celého trhu ukously 21 %. Je tedy vidět, že v prosinci byla obrovská špička v registracích elektromobilů. Důvodem je to, že od roku 2021 platí v Nizozemsku vyšší zdanění elektromobilů. Bude tedy zajímavé sledovat další vývoj. Za prosinec jasně vyhrál Volkswagen ID.3, který získal pětinu registrací všech aut do zásuvky. Následoval Hyundai Kona Electric a Tesla Model 3, překvapením na čtvrtém místě je Volkswagen ID.4, který se do Nizozemska evidentně dostal dříve než k nám, už se tam stihlo zaregistrovat přes 2 tisíce kusů.
Díky silnému závěru roku se Volkswagen ID.3 dostal na první místo i za celý rok 2020, přestože se prodává od konce léta. Druhá byla Tesla Model 3 a třetí Hyundai Kona Electric, takže tyto vozy si v prosinci prohodily pozice. Ale dále tabulka vypadá úplně jinak. Zatímco v prosinci byl nejúspěšnější plug-in hybridem Renault Captur PHEV, který byl až na dvacátém místě mezi auty do zásuvky, za celý rok 2020 skončilo Volvo XC40 PHEV na osmém místě a na čtrnáctém pak Volvo S. To jen dokazuje, že v prosinci šly nahoru hlavně prodeje elektromobilů kvůli zmíněnému zvýšení daně od letošního roku.
Jsme zvědaví na další vývoj v Nizozemsku, protože lze předpokládat minimálně v prvních měsících letošního roku útlum prodeje elektromobilů. Kdo měl v plánu jej pořídit v nejbližší době, pravděpodobně to uspíšil, aby ještě ušetřil na dani. Následně bude zajímavé sledovat, co s prodeji udělá to, že už elektromobily nebudou tak zvýhodněné jako do konce roku 2020. Pomoci prodejům může naopak to, že na trh přijdou nové modely, na které někteří čekali. Třeba Volkswagen ID.4 si pravděpodobně v prosinci nestihli koupit všichni, kteří jej chtěli. Dále přijde Škoda Enyaq iV a spousta dalších vozů. Hlavně Tesla Model Y, která se v Evropě začne prodávat po zahájení výroby v Berlíně, by mohla prodeje podpořit. Tesla Model 3 je úspěšná i jako sedan, přestože jinak v Evropě „frčí“ hatchbacky, crossovery a SUV. Takže kompaktní crossover od Tesly bude jistě oblíbeným autem.
Volkswagen ID.3 po stovkách KM. Jaký je? – první dojmy
Technické parametry Volkswagen ID.3 58 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 650 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 420 km |
Cena od | 1 194 900 Kč |
A trend bude pokračovat