Volkswagen ID.3 Pro S
test

Volkswagen ID.3 Pro S

Nejlepší z řady? Jen napůl
6

Hledáte to nejlepší z modelové řady ID.3? Aktuálně je to verze s označením Pro S, která jako jediná nabízí využitelnou kapacitu baterie 77 kWh. Díky tomu výrobce slibuje dojezd na nabití přesahující 500 km. Je to ale opravdu realita, nebo se jedná o plané sliby, které městskému elektrickému Volkswagenu podrazí nohy? Na to jsem hledal odpověď v rámci testu.

Součástí verze Pro S je opět pohon zadní nápravy, čtyřkolka se zatím pro ID.3 nedodává. Vizáží pak testovaný vůz rozhodně dával okolí najevo, že je to vážně něco. Skvěle vypadají specifická litá 19" kola i červený lak karoserie. Po převzetí mě do očí „udeřil“ černý lesklý štít pod čelním oknem, avšak nejsem si jist jeho plnou funkčností. V rámci aerodynamiky bych na ID.3 takovou věc rozhodně nechtěl, ale snad výrobce ví, co dělá. Volkswagen ID.3 Pro S je hodně nápadité auto, avšak dokud nepřijde sportovně vypadající varianta GTX, zřejmě jen málokdo si z jeho designu „sedne na zadek“„“.

Technické parametry Volkswagen ID.3 Tour 77 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 719 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 542 km
Cena od1 498 900 Kč

Velký údiv si zaslouží kabina, která je přímo futuristická. Bohužel je ale lesklý černý lak přímo na madlech dveří. Stačí tak s dveřmi párkrát manipulovat a najednou jsou madla ošklivě upatlaná a nevypadají zrovna dvakrát dobře. Volkswagen také v rámci úspor zvolil jednodušší ovládání stahování všech oken. Výrobce si usmyslel, že stačí jen dvě základní tlačítka, která ovládají běžně okno řidiče a spolujezdce. Teprve po překliknutí dalšího tlačítka se dají ovládat zbylá dvě zadní okna. Co když ale chce posádka stáhnout všechna okna najednou? To možné není a na první pohled standardní věc je v případě ID.3 nepřekonatelný problém.

Netypický je také volič automatické převodovky. Nachází se totiž nad páčkou stěračů a menší postavy na něj skrze volant prakticky nemají šanci vidět. To samé se týkalo i mě a často jsem volič ovládal pouze po paměti. Aby toho nebylo málo, dalším nezvyklým řešením je samotné ovládaní stěračů, kdy má páčka protisměrný chod. Je tak nutné páčku stlačit dolů, aby se spustil automatický režim, popřípadě první rychlost stírání. Jakmile ji někdo dá nahoru, což bylo standardem snad u všech modelů koncernu VW za posledních dvacet let, dočká se jen jednoho setření obřího čelního okna. To navíc postrádá výkonné ostřikovače, takže v případě většího znečištění je jejich funkce diskutabilní.

Naštěstí v dalších oblastech je elektrický ID.3 skoro až dokonalý. Sice u něj nejde vypnout ani omezit stabilizační systém ESP, ale to je jen drobná vada na kráse. Výkon vozu činil 150 kW (204 koní) a točivý moment 310 Nm postačil na většinu myslitelných situací. Sportovněji založené řidiče ještě možná nepotěší, že vůz má elektronicky omezenou maximální rychlost na 160 km/h, takže na dálnici se raději kliďte z levého jízdního pruhu i o dost slabším vozidlům. Verze Pro S ale není v nabídce pro trhání rychlostních rekordů. Jejím hlavním účelem je co nejdelší dojezd, který se během testu v letních podmínkách pohyboval na hranici 380 km na jedno nabití. Byly přitom obsaženy časté přesuny po dálnici ve dvou lidech a stranou nezůstaly ani zácpy ve městě. Otázkou je, co by s dojezdem udělalo mrazivé zimní počasí, ale ani letní teploty nad 28 °C nedaly vozu nic zadarmo.

Dle WLTP by měl Volkswagen ID.3 Pro S ujet až 552 km, ale to je číslovka z říše snů. Něčeho takového podle mě nejde dosáhnout ani v případě sebevětšího snažení. Za test jsem s vozem ujel 980 km a průměrná spotřeba se zastavila na 19,6 kWh na 100 km. Když jsem pak zkusil s vozem jet na hranici limitů, odběr se zvýšil na 24 kWh ba 100 km a baterie vozu začala bleskurychle ztrácet zbylá procenta energie. Hodně mě však potěšil adaptivní podvozek, který si uměl poradit i s většími nerovnostmi. Stačilo vůz přepnout do režimu Individual, nastavit odpružení na co nejměkčí a následná plavnost ID.3 si v ničem nezadala například s populární Škodou Superb třetí generace. Něco takového bych od malého Volkswagenu určitě nečekal. Velkou porci zábavy ale za volantem ID.3 nikdo čekat nemůže. Velmi citlivé ESP hatí jakékoliv náznaky sportovnější jízdy, přičemž je to právě zadní náhon, který se často stará o to, že vůz by se rád sklouznul, ale není mu to dovoleno.

Zarazil mě pak mohutný A-sloupek, který je sice zdvojený, ale kvůli jeho robustnosti přes něj není vidět do zatáčky. Jednou se mi za ním schoval i protijedoucí autobus na okresní silnici a nic příjemného to nebylo. Bezpečnost je ale u ID.3 na prvním místě a v případě převrácení věřím, že vůz by posádku dokonale ochránil. Při jízdě v noci přišly vhod hlavní světlomety Matrix LED. Dosvit byl optimální, funkčnost systému Matrix mohu označit za výbornou a mlhová světla příkladně osvítí i rohy vozu v délce několika metrů. Jízda je proto s Volkswagenem ID.3 Pro S dostatečně příjemná, pohodlná a kdo se bude trošku krotit na pedálu akcelerátoru, na nabití ujede klidně i 380 km. Kdo však hledá více zábavy za volantem a logičtější řešení v kabině, měl by se poohlédnout u konkurence.

Některá řešení si mohl výrobce odpustit. Kdo zná předešlé vozy Volkswagen, bude v případě ID.3 zírat na to, co vše se zde dalo vymyslet za nesmysly... Jestli je to nová móda, nebo se inženýři Volkswagenu prostě jen špatně zamysleli, je otázkou. Každopádně cena testovaného vozu olizovala hranici 1,3 milionu Kč, což není málo. Když si navíc uvědomíme, že v nabídce jsou ještě větší modely řady ID. s lepší výbavou, pak by měl ID.3 být naprosto bezchybný. Jeho cena ho k tomu předurčuje, což je holý fakt.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

volkswagen-id3
Klady
  • adaptivní podvozek
  • světlomety Matrix LED
  • vnitřní prostor a výbava
  • konečně pořádný dojezd
Zápory
  • nemožnost deaktivace systému ESP
  • vyšší cena
  • některá nelogická řešení v kabině
Diskuze ke článku
Jaroslav Polák
Jaroslav Polák
Naprosto nesouhlasím se závěry pana Vondraše. Je to ošizený krám s naprosto tragickou egonomií. Ostuda VW. Výsměch modernímu autu. "Levné" auto, bohužel cenovka se nakonec nepovedla. Korejci (EV6/Ioniq), Číňani (Volvo/Polestar) jsou úplně jiná liga. Za stejný, nebo i lepší peníze.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nesouhlasím s Vašimi závěry. Mám s ID3 PRO najeto 23 000 km. Vše jsem rozepsal, ale smazalo se mi to a opakovaně to psát nebudu. Je to velmi úsporné a praktické auto. Jediné v čem bych s Vámi souhlasil je A sloupek.
Pavel Haska
Pavel Haska
Naposledy upraveno: 15. 7. 2022 07:06
Vlastním id3 s 58 kWh baterii, auto má za 9 měsíců najeto 28 tis. km. Spotřeba v létě do 14 kWh/100 km, na dálnici 16 kWh/100 km. V zimě spotřeba o 25 % vyšší, na dálnici v zimě o 30 %. I s menší baterii je bezproblémové dosáhnout dojezdu 350 km. Nechápu jak může mít autor tak velkou spotřebu. S takovou nejezdím ani v zimě.
Nechápu co všichni mají s těmi lesklými plochami na dveřních madlech. Já je teda upatlané nemám a to mám 3 děti. Za lesklou část dveře opravu nedržíte.
Volič směru pohybu je skvělý. Jde na něj pěkně vidět, ovládání intuitivní. Volič na středovém tunelu není praktický. Zvolené řešení od VW je praktičtější.
Otevírání všech oken zároveň je možné na klíči, např. když přijdete k vyhřátému auto a chcete rychle vyvětrat. Jinak nemám důvod mít otevřená všechna okna. Upřímně mi řešení s 2 tlačítky přijde v pohodě.
Někomu vadí omezená rychlost na 160 km/hod.? Komu, když je v Česku max. povolená rychlost 130 km/hod.? Tak rychle jsem nikdy s žádným autem nejel.
Zaplaťpánbůh, že nejde vypnout stabilizační systém. Je skvěle nastavený. Pohon zadních kol je dobrý nápad. S autem se na sněhu rozjedete i v kopci. Na sníh doporučuji volit režim B. Jinak stále používám D kvůli automatické rekuperaci. To je skvěle odladěno.
Perfektní jsou matrix světla. Ovládání stěračů mi nevadí, ale ostřikovače ano. I když automatické stěrače by mohli být inteligentnější :D
Skoro pořád jezdím s aktivním adaptivním tempomatem. Lane assist funguje skvěle, umí vést auto i bez postranních čar. Co se mi nelíbí jsou neaktuální mapové podklady. Auto někdy nesmyslně začne zpomalovat, protože má v mapových podkladech nahranou nižší rychlost než je ve skutečnosti. Nebo naopak začne zrychlovat na místě, kde je rychlost omezená. Člověk s tím musí počítat a auto kontrolovat.
Chválím volant s haptickými tlačítky. Nemám s tím problém. Velice intuitivní ovládání bez nutnosti na tlačítka koukat.
Líbí se mi hlasové ovládání. V drtivé většině funguje dle mých představ. Občas však neví.
Navigace je velmi přehledná, upozorňuje dostatečně dopředu. Umí objet kolony. Dokáže plánovat nabíjení. Za mě super.
Musím potvrdit, že A sloupky jsou obrovské a je potřeba s tím počítat. Už se mi taky stalo, že se mi tam schovalo auto.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze