Volkswagen ID.3, první novodobý elektromobil od tradičního německého výrobce, zahájil jeho elektrickou přeměnu. Dnes má elektrická rodina ID. celou řadu členů, ale Volkswagen nezapomíná ani na nejmenší model, který průběžně vylepšuje. Než v příštím roce dorazí ID.2 a v přespříštím ID.1 tvoří ID.3 základ nabídky. V loňském roce přispěchal Volkswagen s faceliftem, který mírně inovoval design, ale zejména přinesl výrazně hodnotnější materiály v interiéru.
Volkswagen ID.3 GTX skrývá jedno nečekané překvapení
Zásadnější technický update ale tehdy nedostal, ten přichází až nyní s tím, že prvním modelem s novými vylepšeními je právě vrcholný model GTX, novinky se ale nyní rozšířily i do dalších výbavových stupňů. Volkswagen tak mimo jiné ukazuje, že již také není svázán dogmatem tradičních výrobců v podobě vylepšování aut pouze s příchodem nové generace či faceliftem, ale že své vozy poměrně zásadně mění i vylepšuje průběžně. Co tedy nabízí GTX odlišného oproti běžným verzím ID.3?
- Zcela nový, efektivnější a výkonnější elektromotor APP550 s výkonem 210 kW (nebo 240 kW u verze Performance)
- Vyšší dojezd o více než 50 kilometrů
- Nové tlumiče a další součásti podvozku pro pohodlnější jízdu
- Baterie s využitelnou kapacitou vyšší o 2 kWh (nyní 79 kWh)
- Větší displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,9", softwarem 5.0 a vyšším a přemístěný volič směru jízdy (toto se týká všech modelů ID.3)
Ostřejší, ale stále civilní design
Volkswagen v rámci své tradice odlišuje modely GTX mírně ostřejším vnějším vzhledem. Nečekejte ale kreace v podobě obřího přítlačného křídla nebo masivní difuzory. Tohle není hot hatch a i když by díky svému výkonu vlastně mohl být, Volkswagen ho drží stále ve velmi civilních intencích.






Po vzoru větších GTX sourozenců z řad ID.4, ID.5 a ID.7 dostala i nejmenší ID.3 úpravu předního nárazníku s diamantovým vzorem a dedikovaná spodní LED světla. Volkswagen ID.3 GTX má také 20" kola speciálního designu, která kombinují černou a stříbrnou. Je to další detail, který zdůrazňuje sportovní charakter vozu. Vybrat si případně můžete i zcela černá kola bez příplatku.




Na zádi kromě „badge“ GTX a difuzoru s diamantovým vzorem ostřejší Volkswagen nic dalšího neprozrazuje. GTX můžete mít pochopitelně v ikonické červené barvě, náš vůz byl však v civilnější bílé.







Interiér s červenou nití a větším displejem
Po nasednutí mě oproti starším modelům ID.3 upoutal zejména mnohem větší displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,9". Displej koncepčně převzatý z většího ID.7 navíc pohání výrazně výkonnější hardware a disponuje nejnovějším softwarem 5.2 s inovovaným prostředním a rozšířenými funkcemi.

Displej je nyní o tolik větší než původní, že musel Volkswagen pro pohodlnější obsluhu přesunout volič směru jízdy a rekuperace od malého displeje před řidičem na sloupek řízení. V praxi je ale ovládání stále stejně pohodlné a i zde je volič skvěle po ruce.
Interiér GTX se vyznačuje sportovními sedadly s červeným lemováním a prošíváním, které zdůrazňují dynamický charakter vozu. Sportovní sedadla s materiály kombinující alcantaru a umělou kůži mají dostatečné boční vedení a podrží vás i při dynamické jízdě, ale stále jsou spíše zaměřeny na pohodlí a nemusíte se bát nějakých sportovních skořepin. Ostatně nechybí jim ani masáž. Po faceliftu dostala ID.3 měkčené materiály na palubní desce i dveřích, čímž se zvýšila celková kvalita interiéru a toto vylepšení pochopitelně najdeme i u vrcholného modelu GTX. Je jen trochu škoda, že u verze GTX si nemůžete zvolit jiný interiér než standardní černý.




Příplatek 97 tisíc korun za paket Interiér Plus oproti základu pak znamená kromě zmiňovaných elektricky nastavitelných sportovních sedadel s masáží také barevné ambientní osvětlení, head-up displej s rozšířenou realitou nebo prémiový sound systém Harman Kardon. V rámci jednoho balíčku tak dostanete prakticky vše, co Volkswagen umí nabídnout. Milovníci prosvětlených interiérů si mohou ještě připlatit za panoramatické střešní okno s elektrickým zastíněním.







Cestující na zadních sedadlech budou mít dostatek prostoru a na auto této velikosti mě ID.3 nepřestává překvapovat prostorností. Naopak i po faceliftu přetrvává nedostatek v podobě absence výduchů klimatizace vzadu. Volkswagen však vyřešil obsaditelnost a i přes velkou baterii je ID.3 GTX standardně pětimístné auto. Dříve tomu tak nebylo a verze Pro S s největší baterií byly pouze čtyřmístné. Za vším hledejme hmotnost. Ta pohotovostní je totiž o více než 100 kilogramů nižší oproti modelu Pro S.
Technika a výbava: nejvýkonnější MEB, ale jen s jedním motorem
ID.3 ve verzi GTX dostala (zatím) jako jediná nejnovější techniku platformy MEB, kterou už nalezneme u větších sourozenců. Jde zejména o nový, pokročilý a efektivní synchronní elektromotor APP550 na zadní nápravě, který přináší nejen výrazně větší točivý moment, ale díky tomu i delší zpřevodování. Rozdíl je vidět zejména na dálnici, kde je nový motor úspornější.
Technické parametry Volkswagen ID.3 facelift (2023) GTX
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 261 × 1 809 × 1 562 mm, 1 817 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm |
Baterie | 84 kWh (79 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 185 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 1 144 900 Kč |
Zároveň je ale i výkonnější. Zatímco standardní ID.3 se starším typem motoru končí na 150 kW, nová nabídne výkon 210 kW. Kdo chce ale to nejlepší, za příplatek 15 tisíc korun dostane verzi Performance zvyšující výkon na 240 kW. Základní GTX vyjde (po započítání akce e-dotace) na 1 144 900 Kč s DPH.
Verze Performance zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 s, zatímco základní provedení Volkswagenu ID.3 GTX o výkonu 210 kW by stejnou akceleraci mělo zvládnout okolo 6 s. Varianta Performance pak má maximální rychlost 200 km/h, zatímco základní GTX 180 km/h jako ostatní vozy Volkswagen s označením GTX.

A druhý motor? Není. Na rozdíl od všech ostatních modelů GTX z rodiny ID. má i v nejostřejší verzi ID.3 poháněnou jen zadní nápravu a nejde o čtyřkolku. Vadí to? Vlastně ne, díky zadnímu pohonu je ID.3 takový mírnější hot-hatch, ale samozřejmě, kdo vyžaduje pohon všech kol, bude se muset poohlédnout jinde.
ID.3 GTX dostala do vínku také nové tlumiče a další součásti podvozku pro pohodlnější a zároveň jistější jízdu. Zároveň disponuje adaptivním odpružením DCC.
Zajímavé pak je, že Volkswagen ID.3 GTX dostal jako jediný i mírně větší baterii o využitelné kapacitě 79 kWh, kterou dostávají právě nejvýkonnější koncernové vozy na platformě MEB. Díky nové baterii (a zejména díky efektivnějšímu motoru) by nejsilnější ID.3 měla dosahovat dojezdu v cyklu WLTP okolo 600 km, což je o vice než 50 kilometrů vice než standardní verze Pro S s baterií o kapacitě 77 kWh a starším motorem s výkonem 150 kW. V základu je tepelné čerpadlo, jak se dnes sluší a patří.
Jak jezdí nejmenší GTX?
Volkswagen ID.3 GTX přináší zásadní změny oproti standardním verzím ID.3. My jsme měli zapůjčenou základní verzi, tedy s výkonem „jen“ 210 kW na zadní nápravě, ale i ta je výrazně svižnější a nabízí dynamiku, kterou původní ID.3 postrádala. Elektrické zrychlení a pružnost se promítají do velmi zábavného jízdního projevu, aniž by vůz předstíral přehnaný sportovní charakter.
Nový motor přináší mnohem vyšší točivý moment a při sešlápnutí plynu ve sportovním režimu už i ID.3 nabídne elektrické „kopance“ a s ne nepříjemným trhnutím vystřelí vpřed. Díky menším rozměrům si (zatím) nejmenší ID. zachová agilitu, hravost, ochotně se vrhá do zatáček a nový motor mu skutečně hodně sedí. Zároveň si ID.3 nehraje na sportovní auto. Obejde se bez zbytečných umělých zvukových efektů či zbytečné agresivity.

Jako největší benefit nového pohonu a inovaci jsem paradoxně ale nevnímal sportovní výkony či agilitu, ale výrazně zlepšený komfort. Nový podvozek je měkčí, lépe žehlí nerovnosti, zmizelo předo-zadní poskakování a ID.3 působí dospělejším a komfortnějším dojmem, a to říkám i s tím, že auto máme na největších 20" kolech a i původní modely patřily mezi menšími elektromobily k těm nejkomfortnějším.
Osobně mě potěšil také výrazně tlumenější umělý zvuk pro chodce, který do interiéru prakticky neproniká a přispívá to k celkové tichosti vozu. Ve sportovním režimu lze aktivovat agresivnější zvukový efekt, avšak ten je stále méně výrazný než u předchozích verzí ID.3. Celkové odhlučnění je na velmi dobré úrovni, a to i na dálnici, kde ID.3 vůbec nepůsobí jako malé auto.
Delší dojezd a lepší nabíjení
Ve městě se spotřeba ID.3 GTX v zimních podmínkách pohybovala kolem 16,6 kWh/100 km, což je stále velmi konkurenceschopná hodnota a i v zimě lze ve městě počítat s dojezdem kolem 500 kilometrů. Velkým rozdílem oproti původním ID.3 je však spotřeba na dálnici, která se v zimě pohybovala kolem 18 KWh/100 km, což byla hodnota, kterou předtím vozy ID.3 dosahovaly za ideálních podmínek v létě. Nyní se tak i v zimě můžete spolehnout na dojezd přes 400 kilometrů na dálnici, v létě se tato hodnota bude blížit určitě 450 kilometrům, kombinovaný dojezd se pak určitě přehoupne přes 500 kilometrů, což jsou zejména mezi menšími elektromobily špičkové parametry.

V souvislosti s novou technikou se dále zlepšilo nabíjení, které už původně bylo na 400V menší auto velmi dobré. Nová 79kWh baterie umožňuje nabíjení výkonem až 185 kW, v praxi jsme se dostali až na 190 kW. Nabití z 10 na 80 % pak trvá jen 26 minut, což je mezi 400V auty výborná hodnota, které nedosahují často ani mnohem dražší vozy. Díky novému softwaru a hardwaru je navíc dostupný také předhřev baterie, a to jak automatický, tak manuální. Ideálních nabíjecích časů tak je možné dosáhnout i v zimě.
Sportovní? Ano. Ale hlavně celkově lepší
Volkswagen s verzí GTX přináší do své nejmenší řady tu nejlepší techniku. A to je hlavní poselství tohoto auta, mnohem více než jeho sportovnější vzhled a dynamičtější jízdní parametry. Ty jsou bonusem. Po verzi GTX by totiž měli sáhnout zejména ti, kteří hledají nejdelší dojezd, nejkomfortnější svezení a nejrychlejší nabíjení. Díky novému motoru nabídne paradoxně nejvýkonnější verze také nejnižší spotřebu, zejména na dálnici. Potěšil mě také větší displej a nový infotainment, předehřev baterie a další vylepšení, které dělají z ID.3 výjimečně vyspělý menší elektromobil, který v podstatě žádná jiná konkurence ani nenabízí.

Dokud Volkswagen nový motor, podvozek a další inovace nepřinese i do modelu Pro S, bude GTX žádaným zbožím jak pro ty, kteří požadují trochu sportovnější svezení a lepší dynamiku, tak pro ty, kteří si budou chtít u ID.3 dopřát to nejlepší, co platforma MEB umožňuje.
Foto: fdrive.cz