Letošní Czech New Energies Rallye ovládly elektromobily z Dálného východu

Letošní Czech New Energies Rallye ovládly elektromobily z Dálného východu
Fotografie: Miroslav Tomíšek, fDrive.cz
  • V českém poháru skončily „na bedně“ posádky vozů Kia a Mazda
  • V rámci světového poháru se na stupně vítězů dostala posádka Volkswagenu
  • Na startu nebyla ani jedna Tesla

Letošní 9. ročník Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově byl v podstatě přesunutý z minulého roku, kdy z důvodu pandemie nebylo možné soutěž uskutečnit. Letos se to již podařilo a na startu stálo přes 30 posádek, které se dělily do dvou kategorií. Jedna skupina jela v rámci světového poháru FIA ERRC (e-Rally Regularity Cup) a druhá v rámci hodnocení ÚAMK Česka trofej v ECO Rally. První zmíněná je pouze pro elektromobily a startovaly tam i zahraniční posádky, zatímco druhé hodnocení je jen pro české posádky, ale mohou tam startovat například i hybridy nebo vozy na CNG.

Ve výsledku ale většina posádek jela v obou hodnoceních zároveň, protože většina vozů na startu byly elektromobily českých posádek. Celkem startovalo 28 elektromobilů, z nichž čtyři byly zahraničních posádek a jely pouze v rámci světového poháru. Letos byla kvůli omezením při cestování zahraniční účast o poznání menší než v předchozích letech. Čtyři české posádky pak jely s jiným pohonem než plně elektrickým, tedy pouze v rámci české trofeje. Konkrétně to byly tři plug-in hybridy a jeden vůz na CNG.

Nejde o rychlost, ale o přesnost

Během soutěže se hodnotila pouze pravidelnost. Systém je podobný jako v klasické rally, ale rozdíl je v tom, že měřené úseky se místo RZ (rychlostní zkouška) označují jako RS (regularity stage) a místo na co nejkratší čas průjezdu se jede na co nejpřesnější čas průjezdu. Zpravidla je taková RS rozdělena na více částí, ve kterých jsou předepsané různé průměrné rychlosti. O to náročnější je udržení rychlostního průměru. Navíc se čas neměří pouze na konci, ale na trase jsou náhodně rozmístěné měřicí body, o kterých posádky neví. Takže pro úspěch je potřeba dodržovat průměrnou rychlost celou trasu a za každou desetinu sekundy odchylky je jeden trestný bod.

Česká Trofej v ECO Rally je soutěž pouze v pravidelnosti. Z 381,6 km celkové trasy za obě dvě etapy bylo 216,5 km měřených úseků. Nejméně trestných bodů nasbírala posádka vozu Kia e-Niro, Michal Žďárský – Jakub Nábělek, kteří jeli i první soutěž světového šampionátu ve Valencii. Bylo to 1 431 trestných bodů, což znamená, že na celé délce měřených úseků, kde byly desítky měřicích bodů, měli odchylku neuvěřitelných 143,1 sekund, tedy ani ne 2,5 minuty. Druhá byla posádka Kie e-Soul, Pavel Huňáček a Vojtěch Formánek s 1 911 trestnými body. Na třetím místě jsme byli my, Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek s vozem Mazda MX-30 a 3 767 trestnými body na kontě.

V rámci hodnocení světového poháru se kromě pravidelnosti hodnotila i spotřeba. V pravidelnosti bylo pořadí na prvních dvou místech stejné a na třetím místě byla italská posádka Guido Guerinni – Franceska Olivoni s vozem Volkswagen ID.4, která se s 2 693 trestnými body dostala v tomto hodnocení před nás. Jde o vicemistry světa z loňského roku, takže to není žádná ostuda. Po započítání spotřeby energie, která se vztahovala k referenční hodnotě pro každý typ vozu (tu určila FIA), se pořadí na prvních třech místech nezměnilo, ale my jsme se posunuli na šesté místo. Sice jsme jeli zároveň i velmi úsporně, ale dopředu jsme věděli, že hodnocení bude těžké, protože pro Mazdu MX-30 je nastavena velmi přísná referenční hodnota FIA.

Třetím hodnocením pak byl pohár konstruktérů, který vycházel z hodnocení FIA ERRC, a vzhledem k umístění vozů Kia na prvních dvou místech byla jasným vítězem právě tato automobilka. Kromě dvou vozů z Koreje a jednoho japonského auta se tedy na stupně vítězů probojoval pouze jeden vůz evropské automobilky, Volkswagen ID.4. Zajímavé pak bylo to, že na startu nestála ani jedna Tesla, protože těch bývalo dříve ve startovním poli dost. Ale důvod je zřejmý, u vozů této značky vychází referenční hodnoty spotřeby podobně nevýhodně, jako třeba u naší Mazdy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze