Městský elektrický crossover Kia e-Soul jsme již testovali, dokonce jsme se na něj podívali z pohledu člověka, který nabíjí jen doma z běžné zásuvky. V tomto testu zaostřím na spotřebu v různých režimech jízdy a reálnou spotřebu podle nabíjení.
Technické parametry Kia e-Soul 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 195 × 1 800 × 1 600 mm, 2 180 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 452 km |
Cena od | 1 199 980 Kč |
Kia e-Soul má baterii o využitelné kapacitě 64 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. To zajišťuje teoretický dojezd 452 kilometrů podle WLTP, udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 15,7 kWh/100 km. Cena startuje na 1 099 980 Kč včetně DPH. Za testovanou verzi s větší baterií si však připlatíte přesně 100 tisíc korun.
Palubní počítač elektromobilu Kia e-Soul ukázal spotřebu 16,1 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Kia e-Soul ukázal spotřebu 16,1 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 10 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 16,2 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 20,3 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 25,7 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 18,6 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 306 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal ještě v jarních teplotách, které se pohybovaly od cca 10 do 22 °C, takže v téměř v ideálních teplotách, i když ráno občas běželo topení a odpoledne zase už přicházela ke slovu klimatizace. Většinou příznivé teploty ale také příznivě ovlivnily spotřebu. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Města ale bylo nejméně, tam to bylo celkem cca 42 kilometrů a spotřeba tam byla 16,97 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 16,7 kWh/100 km. Celkem Kia e-Soul odebrala 56,96 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 18,61 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 41,2 km) | 16,97 kWh/100 km | 377 km |
Mimo město (90 km/h) | 16,15 kWh/100 km | 396 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 20,3 kWh/100 km | 315 km |
Dálnice (130 km/h) | 25,65 kWh/100 km | 249 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 16,1 kWh/100 km | 397 km |
Celý test (306 km) podle nabíjení | 18,61 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 10 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 9 až 22 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 64 kWh.
Komentář autora:
Kia e-Soul je jedním z elektromobilů koncernu HMG, které sdílí velmi efektivní techniku pohonu. Zároveň má velmi příjemné ovládání intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, což také napomáhá efektivitě, pokud to řidič správně využívá. Reálná spotřeba pod 19 kWh/100 km podle nabíjení je opravdu hezký výsledek.
Zároveň si ale nelze nevšimnout jedné věci. Zatímco Kia e-Soul je velikostí někde mezi větší Kiou e-Niro a menší Hyundai Konou, která má stejnou techniku, kvůli originálnímu designu modelu Soul (jehož silueta vychází už z předchozí generace) je aerodynamika vlivem strmé zádi, která je takřka kolmo k vozovce, z těchto modelů nejhorší. A to je právě vidět na spotřebě při ustálené rychlosti, zejména se zvyšující se rychlostí. Pokud tedy častěji jezdíte po dálnici než ve městě, třeba Kia e-Niro si určitě povede lépe.
Naopak ve městě, kam je ostatně Kia e-Soul primárně určená, si vede skvěle. I přes teploty, jejichž průměr se sice pohyboval na ideální hodnotě, ale reálně byly často ve dvou extrémech, vyšla městská spotřeba opravdu hezky. Bylo ale vidět, že při ranní jízdě po městě, kdy bylo venku třeba 10 °C, se spotřeba zvyšuje kvůli topení, přestože Kia e-Soul je vybavena tepelným čerpadlem. Naopak v odpoledních hodinách zase přicházela ke slovu klimatizace. Obojí má nejvyšší vliv právě při pomalé jízdě po městě. Při menším rozptylu okolo ideální teploty by tedy městská spotřeba nepochybně byla nižší.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz