Kia není na trhu elektromobilů žádným nováčkem. Nemá jen e-Soul, v nabídce korejské automobilky je také elektrické Niro. Druhá generace e-Soulu dostala baterii o kapacitě 64 kWh, výkon 201 koní a až 100kW nabíjení. Nejvíce diskutabilní je však asi design.
Technické parametry Kia e-Soul 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 195 × 1 800 × 1 600 mm, 2 180 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 452 km |
Cena od | 1 199 980 Kč |
Když řeknu krabice, nemyslím to hanlivě, ale právě tento výraz Soul nejvíce charakterizuje. Nemá takové křivky jako Niro či jiné elektromobily na trhu, ale ve finále právě to pro něj může být výhoda. Vzezření městského crossoveru vylepšují ostré full-LED světlomety. Přední i zadní nárazníky společně s pevným panelem namísto mřížky chladiče dodávají vozu hladký a aerodynamický design. Zásuvka pro nabíjení je ukryta za malým panelem na přídi vozidla. Podlouhlá LED mlhová světla pod světlomety nahrazují kulaté zdroje, které používal předchozí elektrický Soul. Samozřejmě nechybí aerodynamická kola. Mě osobně design nikterak neuráží, jen bych rozhodně volil nějakou zajímavější barvu, než byla ta testovaná.
Body, které u mě e-Soul ztrácí za exteriér, si opět vezme svým interiérem.
Body, které u mě e-Soul ztrácí za exteriér, si opět vezme svým interiérem. Vnitřek auta si na nic nehraje a chce být maximálně komfortní. Pozici za volantem si najdete hned. Překvapila mě i pohodlná sedadla, která mají funkci vyhřívání. Interiér je jednoduchý a prakticky hned víte, kde co máte. K dispozici je i dostatek odkládacích prostorů: na nápoje, doklady i telefon, který si rovnou můžete bezdrátově nabíjet. Asi největším neduhem je zde zavazadelník, který pojme 315 litrů, což není zrovna moc. O to lépe se ale budete cítit na zadních sedadlech, kde je prostoru dostatek.
Kia e-Soul si na dálnici řekne o 23,3 kWh na 100 kilometrů. Alespoň taková byla námi naměřená hodnota. Naopak rychlostní komunikace přes vesnice znamenají spotřebu lehce nad 17 kWh na 100 kilometrů. Když to moc řešit nebudete, kombinovaně se budete pohybovat okolo 20 kWh na 100 km. V útrobách vozu je baterie o kapacitě 64 kWh, což má papírově znamenat dojezd až 452 kilometrů. Maximální porce kilometrů, kterou nám Soul ukázal, byla však něco málo pod 350 kilometry. Například při 80 procentech kapacity baterie se jednalo o dojezd 268 kilometrů. Co přesně bylo důvodem? To nevíme, ale bylo to lehké zklamání. Přeci jen koncernový sourozenec Hyundai Kona Electric je tom o poznání lépe.
Jak už jednou řekl můj kolega Martin Wagenknecht, se Soulem do Soulu sice nedojedete, ale pořídit si do něho můžete slušnou výbavu. Začněme například reprosoustavou Harman Kardon, která potěší nejednoho milovníka kvalitní hudby. Když se však podíváme dále, systémy jako hlídání jízdního pruhu, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, parkovací kamera či head-up displej jsou záležitosti, které Kia umí nabídnout. Head-up displej se sice nepromítá na sklo jako u prémiových automobilů, ale svůj účel splní. Adaptivní tempomat funguje dobře, není tak citlivý jako například u Toyoty C-HR a na rozdíl od MINI Cooperu SE se zde můžete spolehnout na hlídání mrtvého úhlu, které dle mého patří k nejméně oceňovaným systémům, avšak má velkou přidanou hodnotu. Co se mi osobně líbí, je možnost měnit rekuperaci pomocí pádel pod volantem.
Infotainment má úhlopříčku 10,25 palce a patří k těm přehlednějším. Dá se připojit na internet, nechybí mu kvalitní navigace a v základu místo reprosoustavy Harman Kardon dostanete zvuk JBL. Kia nabízí sedmileté aktualizace zdarma. Pokud však i vy dáváte přednost Apple CarPlay, mám pro vás dobrou zprávu. Sice musíte nosit kabel, ale Soulu podpora CarPlay nechybí, stejně je na tom Android Auto.
Příjemná je také tovární záruka na sedm let/150 tisíc kilometrů.
Jednou z nejdůležitějších součástí elektromobilu je jednoznačně nabíjení. Pokud plánujete e-Soul s 64kWh baterií nabíjet z klasické domácí zásuvky, počítejte, že vám to do 100 % zabere minimálně 29 hodin. Wallbox o výkonu 7,2 kW nabíjení zkrátí na 9 hodin a 35 minut, což už je přijatelnější hodnota, pokud nabíjíte primárně přes noc. Nabíjecí stojan s výkonem 50 kW vám baterii do 80 procent doplní za 80 minut. Dvojnásobně výkonný stojan to zvládne za 55 minut.
Už předchozí generace elektrického Soulu se mi líbila po jízdní stránce. Jde o pohodlné auto, které si na nic nehraje, jen mu musíte přijít na chuť po designové stránce. Příjemná je také tovární záruka na sedm let/150 tisíc kilometrů. Samozřejmě bychom se měli dostat také k ceně. Ta za variantu s 64kWh baterií startuje na téměř 1,2 milionech korun. Za tyto peníze dostanete výborně vybavené auto, ale i tak by někdo mohl utéct například k Tesle, ačkoli takový Model 3 patří do jiného segmentu. Jiný naopak upřednostní to, že Kia vypadá jako normální auto a od spalovací verze se prakticky moc neliší.
Trochu zklamáním pro mě byl dojezd, ačkoli na mé cestování i oněch 330 kilometrů bylo dostatečných. Nicméně i tak má Kia e-Soul rozhodně co nabídnout.