MINI. To je pojem sám osobě a auta této ikonické automobilky spadající do koncernu BMW jsou pro její příznivce synonymem stylových a zároveň hravých aut, která jdou proti proudu a vypadají jinak než většina produkce. MINI je zároveň styl, za který lidé neváhají připlatit. Vždyť třídveřové MINI začíná na půl milionu korun, ale ostřejší Cooper S na bezmála 700 tisících. Stačí přidat automatickou převodovku a několik prvků příplatkové výbavy a jsme na bezmála 900 tisících Kč.
Jaké je čistě elektrické Mini? Otestovali jsme ho!
Technické parametry MINI Cooper SE
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm |
Baterie | 32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km |
Cena od | 971 100 Kč |
A přesně tolik stojí také elektrické MINI SE, 882 000 Kč. V nejvyšší výbavě XL pak bezmála 1,1 milionu. S výkonem 184 koní a jízdními vlastnostmi z klasického MINI slibuje hodně zábavy a samozřejmě unikátní styl. A technika z BMW i3 naznačuje, že půjde i o solidní elektromobil.
Design: britská stylovka
Elektrické MINI je takřka úplně stejné jako jeho spalovací sourozenec. A to je dobře. MINI si s jiným autem rozhodně nespletete a MINI (BMW) se ho pro elektrickou verzi nesnažilo nijak násilně upravit. Stále tu jsou všudypřítomné elementy britské vlajky, takzvané „union jacky“. Těch jsme mimochodem napočítali na celém autě i v něm deset!
Elektrické MINI se vyrábí pouze ve třídvéřové verzi, tedy v té původní. Pětidvéřové zatím automobilka neplánuje. Zachovány zůstaly rozměry, prostor na zadních sedadlech i třeba objem kufru. Kvůli baterii tedy žádné kompromisy. Na to, že jde o elektrickou verzi, vás upozorní jiná přední maska se zaslepeným chladičem a nasáváním na kapotě, stejně jako všudypřítomná loga zástrčky. Mimochodem tyto výrazné zelené prvky jsou pouze volitelné, svoje MINI tak můžete mít i usedlejší. Ale jestli chcete všem kolem ukázat, že vaše auto nesmrdí, můžete to takto vykřičet do světa.
Technika a výbava: starší i3 pod přední kapotou
Zatímco u klasického spalovacího MINI si můžete nakonfigurovat svoje auto přesně podle představ, u elektrického jsou k dispozici 4 pevné výbavy: S, M, L + XL a žádná další příplatková výbava.
Že jde skutečně o úpravu spalovací verze ukazuje i prosté nahrazení klasického motoru elektromotorem pod kapotou, kterou jde stále otevřít. Motor má výkon 135 kW a pohání přední nápravu. Je to tedy prakticky stejné jako u spalovací verze S. A zároveň je to stejný elektromotor, který pohání sesterskou BMW i3s, se kterou nové MINI sdílí prakticky veškerou techniku. Avšak ne s tou aktuální, ale předloňskou. To znamená baterii s kapacitou 32,6 kWh (využitelná kapacita 28,9 kWh), která je ve tvaru T a je umístěna pod podlahou a pod zadními sedadly, přičemž nebyl nijak zmenšen vnitřní prostor. Škoda, že se do MINI nedostala větší baterie ze současného BMW i3 s kapacitou výrazně větších 42,2 kWh. Je to ale logické – BMW i3 je dražší a BMW musí mezi modely udržet i technologický rozdíl, aby si vzájemně nekanibalizovaly prodeje. Třeba se dočkáme za rok či dva.
Zatímco u klasického spalovacího MINI si můžete nakonfigurovat svoje auto přesně podle představ, u elektrického jsou k dispozici 4 pevné výbavy: S, M, L + XL a žádná další příplatková výbava. To bude pro některé zájemce překážka, protože musí akceptovat to, co do výbav přichystal výrobce. Naše auto je v nejvyšší výbavě XL, což zvenku znamená třeba 17palcová kola, kompletní LED světla včetně mlhových nebo panoramatickou skleněnou střechu. Nechybí automatická dvouzónová klimatizace, kožená vyhřívaná sedadla, tempomat nebo automatické stěrače. Přítomen je i základní head-up displej, který ale nepromítá údaje na čelní sklo, ale jen na výsuvný průhledný štít.
Zarážející je, že i v nejvyšší výbavě naopak chybí udržení auta v pruhu, adaptivní tempomat nebo hlídání mrtvého úhlu. Za tyto prvky výbavy si dokonce nemůžete ani připlatit, což je škoda a zejména absence adaptivního tempomatu může lidi dojíždějící třeba po dálnici od koupě odradit.
Interiér: styl i zevnitř
MINI je stylovka i zevnitř. Celému interiéru dominuje centrální „kruh“ s 9palcovým dotykovým displejem a interaktivní LED obručí, která barevně reagují na různé úkony. Třeba mění barvu, když přidáte teplotu, hlasitost nebo aktivujete parkovacího asistenta. Na to, jak to v praxi vypadá, se podívejte v našem videu.
Oproti spalovací verzi má elektrické MINI jiný přístrojový štít před řidičem s 5,5palcovým displejem ukazujícím rychlost a další základní informace. Vpravo od displeje je pak stále vidět stav baterie, vlevo pak dostupný výkon a rekuperace. Z fotek to není vidět, ale za matným sklem se skrývá obyčejná ručička, která výkon ukazuje. Jde tedy o důmyslně maskovaný analogový ukazatel.
Celý interiér je pak plný stylových páčkových přepínačů, které jsou hodnotně zpracované a jejich chod je hladký. Jedním z takových přepínačů u zpětného zrcátka pak můžete netradičně rychle měnit barvu podsvícení interiéru, přičemž se mění i barva britské vlajky na přístrojové desce. Union Jacky najdeme i na kožených vyhřívaných sedadlech, která jsou velmi pohodlná a disponují výborným bočním vedením. To abyste z nich při dovádění na okreskách nevylítli.
Jak už bylo řečeno, kvůli baterii se naštěstí nezměnil prosto vzadu, kterého tam jinak na rozdávání rozhodně není. Je to přeci MINI. Ale i zadní kožená sedadla jsou velmi pohodlná a já sám jsem si se 185 centimetry velmi těsně za sebe sedl, měl dost míst na hlavu a nějakou hodinovou cestu bych i na zadních sedadlech zvládnul. Primárně na nich budou ale děti nebo nákup.
Chytré systémy a funkce: vítejte v BMW
Infotainment má stejné funkce jako v sesterském BMW. Nechybí tedy vestavěná on-line konektivita s možností zobrazit třeba počasí nebo on-line dopravu. Potěšila mě kvalitní databáze vyhledávání nabíjecích stanic z Charge Map, což je oproti mnoha jiným elektromobilům se zpravidla zastaralou databází příjemná změna. MINI také velmi dobře databázi využívá a samo navrhne vhodné rychlonabíjecí stanice po trase, pokud nestačí dojezd.
MINI SE má vestavěnou datovou konektivitu, není tak nutné si vkládat vlastní SIM kartu.
Kromě dotyku můžete infotainment ovládat i ovladačem před loketní opěrkou. Ta je ale dost vysoko (i po nastavení do nejnižší polohy, kdy je pak velmi z kopce), a tak není takové ovládání moc pohodlné a mnohem raději jsem displej ovládal dotykově. To ale v rozích zase omezuje vystupující rámeček, takže třeba stisk domečku v levém horním rohu pro návrat na hlavní nabídku také není dvakrát pohodlný. Tohle by chtělo vylepšit. V loketní opěrce pak nechybí přihrádka na mobilní telefon včetně bezdrátového nabíjení.
Nedílnou součástí moderního elektromobilu je i přidružená mobilní aplikace umožňující auto vzdáleně ovládat a načítat různé statistiky. A nejinak tomu je i u prvního elektrického MINI SE. Aplikace se jmenuje Connected, tedy stejně, jako její koncernová kolegyně od BMW. Její design a funkce z ní ostatně také vycházejí, protože BMW používá stejnou verzi mimo jiné i pro BMW i3.
MINI SE má vestavěnou datovou konektivitu, není tak nutné si vkládat vlastní SIM kartu. Aplikaci stačí spárovat zadáním VIN vozu a potvrdit registraci aplikace přímo ve voze v infotainmentu. Poté už se elektrický miláček objeví ve virtuální „garáži“ aplikace.
Co aplikace umí?
- Zobrazit status uzamčení auta, dveří a oken
- Stav nabití a dojezd
- Informace o nabíjení – v průběhu nabíjení informace jen o času do nabití na 100 %
- Vzdálené zamčení, odemčení, zatroubení a zablikání světly
- Klimatizace – možnost na dálku spustit klimatizaci/vyhřívání interiéru a nastavení konkrétní teploty
- Pozice zaparkovaného auta na mapě
- Vyhledávání cílů na Googlu včetně nabíjecích stanic přímo v aplikaci s možností jejich odeslání do auta
- Jízdní statistiky – základní statistiky o spotřebě poslední jízdy
- Plánování odjezdu – možnost definování tří časovačů s dobou odjezdu pro nabíjení, klimatizaci a s možností jednotné definice tzv. nočního proudu pro nabíjení
- Plánování nabíjení – možnost zadání až tří časovačů s jednotlivou/pravidelnou dobou odjezdu a aktivací klimatizace
- Zobrazení podrobností o servisu
Co naopak aplikace oproti jiným podobným řešením od jiných automobilek neumí?
- Zobrazení podrobnosti o nabíjení (výkon, Ampéry, nabití do 80 %)
- Možnost ovládat nabíjení (omezení výkonu, manuální zastavení, spuštění, profily)
- Podrobnější statistiky jízd
- NFC otevírání
- Pohyb autem a další speciality
Aplikace je příjemná na používání, potěšila mě možnost přihlášení otiskem prstu, rychlost odezvy aplikace i vcelku povedený design. Na provedení úkonu, třeba odemčení auta nebo spuštění klimatizace, se čeká 10 až 30 vteřin, což patří ke standardu.
Nejvíce mi naopak chyběla možnost ovládání nabíjení a informace o něm. Nedozvíte se nijak, že se třeba auto nabíjí pomaleji, než by mělo, pokud si tedy ručně nepropočítáte čas. Rychlost nabíjení ani další údaje aplikace nezobrazuje, nedovoluje třeba ani omezit nabíjecí proud.
Ve spojitosti s elektrickým pohonem naopak oceňuji rychlé a snadné vyhledání nabíjecích stanic, jejichž databáze se čerpá z Charge Map a je velmi kvalitní i v Česku. Díky mobilní aplikaci se pak v infotainmentu auta může zobrazovat i váš kalendář a propojené on-line mobilní aplikace, například Spotify, Glympse, Stitcher či Deezer.
Specialitkou je pak možnost spárovat s aplikací tag Mate, který můžete vložit například do své pracovní tašky či peněženky. Tento tag je přes Bluetooth LE spojen s vaším telefonem a kdykoliv se od něj vzdálíte, mobilní aplikace MINI Connected vás na to upozorní. K čemu to je? Abyste si třeba v autě nezapomněli peněženku nebo právě tašku.
Celkově tedy dostanete k elektrickému MINI SE poměrně schopnou aplikaci s mnoha funkcemi, která však paradoxně nejvíce postrádá podrobnější možnosti pro ovládání elektromobilu a informace o nabíjení. Doufejme tedy, že se objeví s některým z updatů.
Jízdní vlastnosti: elektrická motokára!
MINI je o dvou věcech. O stylu a zábavě. A právě druhou podmínku splňuje elektrické MINI dokonale. Vezměte už tak zábavné klasické MINI S s nízkým těžištěm, koly blízko rohů karoserie, nízkou hmotností a výkonným motorem, vylepšete ho o elektromotor s okamžitým nástupem maximálního točivého momentu a ještě nižší těžiště díky baterii v podlaze. Pak dostanete skvělý koktejl. Pokud jste někdy řídili elektrickou motokáru, MINI SE se k ní blíží ze všech aut snad nejvíce.
Není tak tvrdý jako v pověstné první generaci moderního MINI, ale stále je dost tvrdý. Na pražských kostkách nebo při přejíždění kolejí to rozhodně není pohodlné auto.
Když si budete chtít cestou do práce či z práce zadovádět na okreskách, bude se tam MINI cítit jako doma. Nabídne skvělou odezvu na změnu směru, prakticky nulový náklon karoserie, hbité reakce na plyn a solidní brzdy. S jízdními vlastnostmi malé motokáry souvisí tvrdší podvozek. Není tak tvrdý jako v pověstné první generaci moderního MINI, ale stále je dost tvrdý. Na pražských kostkách nebo při přejíždění kolejí to rozhodně není pohodlné auto. Je to však něco za něco. Jestli chcete skvělé jízdní vlastnosti, budete muset tvrdší podvozek přetrpět.
Vzhledem k přednímu náhonu se určitě nabízí otázka, jak jsou na tom rozjezdy vzhledem k charakteru elektromotoru. Musím říct, že si s výkonným elektromotorem na přední nápravě poradilo MINI lépe než veškerá jiná konkurence s předním náhonem. Protočení kol při prudkém rozjedu tu je, ale ne nijak výrazné a nastavení asistenta trakce je příkladné. Rozhodně nehrozí takové protáčení kol, jaké známe třeba z e-Golfů nebo Kony či e-Nira. Samozřejmě za mokra bude kombinace elektrického pohonu a předního náhonu omezující a na problémy s adhezí se připravte.
Ve městě je jako doma a i když papírové zrychlení na 100 km/h za 7,3 vteřiny nevypadá nijak oslnivě, rozjezdy i dynamika do cca 80 km/h jsou výborné a je to skutečně zábavné auto. Pak živost trochu vadne, až do maximální rychlosti 147 km/h (naměřeno dle GPS) táhne hezky a i v dálničních kopcích na D1 zrychluje ochotně, i když v těchto rychlostech má už naopak spalovací verze navrch. K dispozici jsou 4 jízdní režimy. V režimu Sport jsou reakce na plynový pedál skutečně okamžité a nechybí elektrické kopance při jeho plném sešlápnutí, kdy 184 elektrických koní s 1,4 tuny těžkým autem hezky cvičí. Režimy MID, Green a Green+ jsou pak mírnější a postupně se v nich setkáte s línějším plynovým pedálem a u posledně jmenovaného i s vypnutou klimatizací pro maximalizaci dojezdu. Já jsem většinou jezdil na běžný režim MID, který mě nijak neomezuje a zároveň není tak živý.
Auto je úplně tiché a vzhledem k tomu, že je nově homologované, ozývá se do rychlosti 30 km/h (bohužel) umělý sci-fi zvuk upozorňující okolní chodce na jedoucí auto. Charakter je velmi podobný zvuku, který vydává například Nissan Leaf. Zvuk je ale docela hlasitý, proniká zbytečně i do interiéru a nejde ho vypnout. Při vyšších rychlostech je ale auto hezky tiché a pouze při prudkých rozjezdech se tlumeně ozve elektromotor se známým projevem z BMW i3. Jeho odhlučnění je ale lepší než u BMW i3. Velku pochvalu si MINI zaslouží za rekuperaci, u které jsou k dispozici dvě úrovně. Při nejsilnější je MINI skutečně jednopedálovým autem, takže po sundání nohy z plynu zcela zastaví bez dotknutí se brzdového pedálu. Není tak potřeba dobrzďovat pod nějakých 10 km/h jako u většiny jiných elektromobilů. Pozitivní je také přístupná plná rekuperace i při plně nabité baterii.
Spotřeba a dojezd: jen na dojíždění
Rovnou řeknu, že avizovaný dojezd 232 kilometrů podle metodiky WLTP se nekoná, rozhodně ne v zimě. Pokud jsem se pohyboval převážně po městě s teplotami kolem 5 až 10 stupňů Celsia, s režimem MID a topením nastaveným na 21 stupňů, měl jsem spotřebu zhruba 15 kWh na 100 kilometrů a reálný dojezd zhruba 180 kilometrů. To jsem ale jezdil vcelku klidně. Pokud si neodpustíte ostré rozjezdy a budete si i ve městě dynamiku MINI užívat (a to chcete!), počítejte spíše se 150 až 160 kilometry. Naopak pokud přepnete na režim Green+ bez topení a budete plynový pedál jen lechtat, i v zimě se dá na 200 kilometrů dostat, v létě i mírně přes. Ale na takové ježdění si kupte elektrické Citigo a ne MINI.
Provoz mimo město znamená dva přístupy. Buď MINI vytáhnete na okresky a serpentýny, budete s ním dovádět a zkoušet skvělou dynamiku auta, pak se ale připravte na dojezd jen někde kolem 100 kilometrů. Nebo budete jezdit normálně, to pak znamená dojezd zhruba 150 kilometrů, velmi klidnou jízdou kolem 80 kilometrů za hodinu se pak v zimě dostanete i na 180 km, v létě pak bude reálných 200 až 220 km.
Dálnice pak znamená spotřebu 19 až 23 kWh/100 km dle stylu jízdy, na cestě z Prahy do Brna tak budete muset nabít přinejlepším někde na 130. kilometru. Čísla tedy mluví jasně, MINI Cooper SE je městské auto nebo auto na každodenní příměstské dojíždění, stylový druhý vůz do rodiny a rozhodně není určen na delší cestování. Kromě menší baterie dojezd omezuje i vyšší spotřeba ve srovnání i s o třídu většími auty. Sečteno, podtrženo: MINI Cooperu by se hodila větší baterie z aktuálního BMW i3, se kterou by se dojezd zvedl skoro o třetinu.
Nabíjení: pochvala za 11kW palubní nabíječku
Pochvalu si MINI, potažmo BMW, zaslouží za výkonnou palubní nabíječku. Je třífázová, s maximálním výkonem 11 kW, který často neposkytují ani mnohem dražší elektromobily. V kombinaci s relativně malou baterií to znamená, že z 16A třífázové zásuvky nebo klasické AC nabíjecí stanice auto nabijete z 0 na 100 % za zhruba 3 hodiny, což je velmi příjemné.
Samozřejmě nechybí ani rychlonabíjení standardu CCS. Konektor je tam, kde bylo předtím hrdlo nádrže, tedy vpravo vzadu. Výrobce deklaruje nabíjecí výkon 50 kW, kterého se nám téměř podařilo dosáhnout (maximální naměřený výkon ze všech nabíjení byl 48,5 kW). Auto po zapojení nabíječky s 2 % najelo poměrně rychle na výkon nad 30 kW, nad 40 kW se ale dostalo až zhruba u 30 %, nad 40 % se pak nabíjení drží na hodnotě kolem 45 kW s tím, že výkon opět začíná padat kolem 80 %. Zatímco z nuly na 85 % nabijete zhruba za 40 minut, na zbývajících 15 % je nutné vyhradit si dalších necelých 15 minut. Celkově tak nabíjení trvá zhruba hodinu, což při takto malé baterii není zrovna krátká doba. Elektrické MINI tak nemá smysl nabíjet na více než zhruba 80 %, pokud spěcháte. Detailní průběh výkonu naleznete níže v grafu.
Závěr: jako stylovka do města super
Elektrické MINI SE bylo přesně takové, jaké jsem čekal. Stylové zvenku i zevnitř, se skvělými jízdními vlastnostmi podtrženými projevem a výhodami elektromotoru, kvalitní výbavou a v neposlední řadě i dobrou cenou, která je prakticky stejná jako u stejně vybavené spalovací verze MINI Cooper S. Vzhledem k výrazně nižším provozním nákladům elektromobilu pak vychází elektrická verze dokonce výhodněji než spalovací. Elektrické MINI je dokonce asi o 200 tisíc levnější než BMW i3.
MINI SE je ale nutné brát jako druhé auto do rodiny nebo auto na městské či příměstské ježdění či dojíždění. Pokud ho tak berete, poslouží dobře. Rozhodně to není vůz na delší cestování, kde ho omezuje menší baterie a trochu vyšší spotřeba. Reálných 180 kilometrů ve městě a pod 140 kilometrů na dálnici na velké vyskakování není. MINI Cooperu SE by tak slušela větší baterie z aktuální BMW i3, se kterou by to pak bylo univerzálněji použitelné auto. Zamrzí také absence některých klíčových prvků výbav nebo rezervy v mobilní aplikaci.
Pokud hledáte stylové auto pro městské/příměstské ježdění a chcete zároveň jezdit opravdu stylově a zároveň zábavně, je MINI skvělá volba. Jde-li vám o dojezd, počkejte si třeba na facelift, kdy by mohlo MINI dostat větší baterii, případně můžete zvolit BMW i3, se kterou MINI sdílí techniku. Jako elektrická premiéra se však celkově MINI Cooper SE opravdu povedl.