Značka MINI měla dosud v nabídce pouze plug-in hybrid Countryman SE All4. Nyní i na český trh přijíždí 100% elektromobil MINI Cooper SE. Stejně jako plug-in hybridní Countryman tedy nese značku Cooper, určenou pro sportovně zaměřené modely značky. Známe už i českou cenu.
Díky umístění baterie v podlaze mezi nápravami má nové MINI Cooper SE zavazadlový prostor stejný jako verze se spalovacím motorem. Stejně jako v případě 3dveřového MINI se spalovacím motorem činí objem zavazadlového prostoru 211 litrů a lze jej sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 731 litrů. Jediným rozdílem ve vnějších rozměrech tak je o 18 milimetrů větší výška, aby byla zachována stejná světlá výška vozu.
Motor vpředu a kapacita baterie je 32,6 kWh
Elektromotor je umístěn pod kapotou namísto tradičních spalovacích motorů. Vůz má tedy klasickou koncepci a nemá elektromotor na nápravě jako vozy, které jsou vyvíjeny jen jako elektromobily. Kompaktní jednotka s integrovanou řídicí elektronikou a převodovkou je uchycena v přední části nosného rámu prostřednictvím pevné trubkové konstrukce. Vysokonapěťová baterie s pro tento model specifickým uspořádáním je tvořena lithium-iontovými články rozdělenými do 12 modulů. Tvoří jednotku ve tvaru písmene T s celkovou kapacitou 32,6 kWh umístěnou v podlaze vozu. Díky té má MINI Cooper SE dojezd 235 až 270 km.
Udávaná spotřeba je 13,2 až 15,0 kWh/100 km. Rychlonabíjení je možné maximálním výkonem 50 kW a z 0 na 80 % trvá 35 minut. MINI Cooper SE má palubní nabíječku o výkonu 11 kW, takže na třífázové nabíjecí stanici se nabije za 2,5 hodiny na 80 % a nabití na 100 % trvá o hodinu déle.
Oproti Cooperu S těžší o pouhých 145 kg
Všechny součásti elektrického pohonu jsou chráněny pro tento model specifickými konstrukčními prvky a v případě kolize se okamžitě odpojují. Bezpečnostní koncept je tak v souladu s vysokými standardy BMW Group, které značně přesahují rámec zákonných požadavků. Řídicí elektronika je chráněna vyztuženým držákem nárazníku a nosným rámem motoru, zatímco vysokonapěťová baterie je zabezpečena pevnou základovou deskou. S pohotovostní hmotností 1 365 kg je čistě elektrický model pouze o 145 kilogramů těžší než 3dveřový MINI Cooper S s automatickou převodovkou Steptronic. Díky umístění baterie na podvozku má ale oproti běžnému Cooperu S zase výrazně nižší těžiště
Motor nového MINI Cooper SE má maximální výkon 135 kW (184 koní), tedy stejný jako BMW i3s. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je pro elektromotory typické. Hnací sílu na přední kola přenáší jednostupňová převodovka s integrovaným diferenciálem.
Ve výsledku je nový MINI Cooper SE schopný vyvinout vzrušující zátah s každým sešlápnutím plynového pedálu, což podle automobilky zajišťuje mimořádně temperamentní zážitek z jízdy zejména v městském provozu. Vůz zrychlí z 0 na 60 km/h za pouhé 3,9 sekundy. Na prvních 60 metrech snadno udrží tempo s konvenčně poháněnými sportovními automobily. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,3 sekundy; maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
MINI Cooper SE je prvním elektricky poháněným modelem BMW Group, v němž řidič může ovlivnit stupeň intenzitu rekuperace. Pomocí přepínače na středovém panelu je možné volit mezi dvěma úrovněmi rekuperace, ale po nastartování vozu se vždy automaticky aktivuje vysoká úroveň rekuperace. Při té je možné vůz ovládat jedním pedálem, protože po sundání nohy z plynu začne výrazně zpomalovat. Je škoda, že není možnost volby ještě většího rozsahu rekuperace až po nulovou, které by mohlo být řešené například pádly pod volantem.
Dvouzónová klimatizace i tepelné čerpadlo standardem
Ve standardní výbavě je dvouzónová klimatizace a tepelné čerpadlo. Okruhy chlazení a vytápění jsou navíc propojeny i s technologií pohonu, což by mělo pomoci prodloužení dojezdu. Automatická klimatizace nabízí také nezávislé topení a funkci klimatizování stojícího vozu. To umožňuje před odjezdem vyhřát nebo vychladit interiér na předem zvolenou teplotu. Řidič může prostřednictvím aplikace MINI Connected Remote nastavit čas plánovaného odjezdu a upravit teplotu interiéru podle svého přání.
Spoustu možností individualizace
Kryty vnějších zpětných zrcátek jsou standardně lakovány šedou barvou Vigorous Grey a volitelně žlutou barvou, tedy stejnou, jaká je použita na horizontální ozdobné liště na přední masce chladiče. V závislosti na zvoleném výbavovém paketu jsou k dispozici kola z lehké slitiny s průměry 16 a 17 palců, a to až v pěti různých variantách.
MINI Cooper SE je elektromobil, který nabízí prémiovou kvalitu, bohatou výbavu a jistě přinese i požitek z jízdy. Základní cena 885 300 Kč tak z tohoto pohledu vypadá zajímavě, byť jde o malý městský vůz.
MINI Cooper SE: podívali jsme se na první elektromobil této britské značky
Technické parametry MINI Cooper SE
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm |
Baterie | 32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km |
Cena od | 971 100 Kč |