V běžném testu kolega Martin Pultzner Mini Cooper SE nazval britskou stylovkou do města. To nepochybně je, ale v testu spotřeby první elektrické Mini velmi příjemně překvapilo i úsporností. Pojďme se podívat, jakou spotřebu má v různých režimech a jaká je jeho reálná spotřeba.
Jaké je čistě elektrické Mini? Otestovali jsme ho!
Technické parametry MINI Cooper SE
Kompletní specifikace| Konstrukce | hatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm |
| Baterie | 32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km |
| Cena od | 971 100 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mini Cooper SE má baterii o využitelné kapacitě 28,9 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 232 kilometrů. Udávaná kombinovaná spotřeba je 15 kWh/100 km. Cena startuje na 882 700 Kč včetně DPH.
Součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Mini Cooper SE ukázal úžasnou spotřebu 12,8 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba krásných 12,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 16,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h to je 18,5 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 462 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale převažovaly dálnice. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 14,1 kWh/100 km, ale celkem Mini Cooper SE odebral 71,212 kWh, takže spotřeba vyšla na 15,4 kWh/100 km. Je to ale nejméně ze všech dosavadních testů zaostřených na spotřebu, Mini Cooper SE se tak dostal na první místo pomyslného žebříčku před dosud nejúspornější Hyundai Ioniq Electric.
| Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
|---|---|---|
| Město (ujeto 92 km) | 12,41 kWh/100 km | 232 km |
| Mimo město (90 km/h) | 12,25 kWh/100 km | 235 km |
| Rychlostní silnice (110 km/h) | 16,1 kWh/100 km | 246 km |
| Dálnice (130 km/h) | 18,45 kWh/100 km | 156 km |
| Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 12,8 kWh/100 km | 225 km |
| Celý test (462,4 km) podle nabíjení | 15,4 kWh/100 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 28,9 kWh.
Komentář Marka Tomíška:
Spotřebou mě Mini Cooper SE velmi příjemně překvapil. Jelikož technicky vychází z BMW i3S, čekal jsem spotřebu na podobné úrovni. A co jsem rozhodně od Mini nečekal, bylo, že ve spotřebě porazí i Hyundai Ioniq, který považuji za etalon úspornosti. Je ale nutné dodat, že test Ioniqu probíhal v zimě, zatímco Mini Cooper SE jsem testoval v létě, a to navíc při mírnějších teplotách, kdy ani klimatizace neběžela na plný výkon. Přesto ale jde o výborný výsledek.












Na rozdíl od BMW i3S, ze kterého pohon elektrického Mini vychází, má Mini nejen pohon předních kol a motor vpředu, ale i nějaká vylepšení v podobě alespoň dvoustupňově nastavitelné základní rekuperace. Zklamáním ale bylo, že ani přes tuto volbu se nedá rekuperace vypnout úplně a po sundání nohy z plynu auto rekuperuje. Po několika desítkách kilometrů jsem ale našel alespoň pozici pedálu akcelerátoru, při které je rekuperace nulová a auto jen plachtí, což je nejefektivnější v případech, kdy nepotřebuji brzdit. Ale možnost nastavení nulové rekuperace by byla lepší a ideální by byla regulace pomocí pádel pod volantem jako u mnoha jiných elektromobilů.
Když ale pominu tento nedostatek, tak se mi s Mini Cooperem SE jezdilo velmi příjemně. Má výborné jízdní vlastnosti, i když trochu na úkor komfortu, ale v zatáčkách sedí jako přibitý. K tomu sportovní sedačky s výrazným bočním vedením, nízko uloženou sedačku řidiče a v neposlední řadě stylový interiér, který kombinuje retro prvky s moderními a k tomu má sportovní nádech. Zkrátka Mini Cooper SE je velmi povedená stylovka, která se příjemně řídí a navíc je úsporná.

Rychlostní silnice (110 km/h) 16,1 kWh/100 km 246 km
Opravdu si za tím stojíte? :-)