Jak úsporný je v běžném provozu Mini Cooper SE
test

Jak úsporný je v běžném provozu Mini Cooper SE

Zaostřeno na spotřebu
1

Mini Cooper SE dostal techniku z BMW i3S, ale upravenou pro potřeby značky Mini. Má sice stejný výkon 135 kW, ale zatímco pro BMW je typický pohon zadních kol, u Mini bývá motor vpředu a pohon předních kol. Stejně tak to má Mini Cooper SE a proti BMW i3S má i menší baterii. A jak je na tom se spotřebou? Na to se teď podíváme.

V běžném testu kolega Martin Pultzner Mini Cooper SE nazval britskou stylovkou do města. To nepochybně je, ale v testu spotřeby první elektrické Mini velmi příjemně překvapilo i úsporností. Pojďme se podívat, jakou spotřebu má v různých režimech a jaká je jeho reálná spotřeba.

Jaké je čistě elektrické Mini? Otestovali jsme ho!

Technické parametry MINI Cooper SE

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km
Cena od971 100 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mini Cooper SE má baterii o využitelné kapacitě 28,9 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 232 kilometrů. Udávaná kombinovaná spotřeba je 15 kWh/100 km. Cena startuje na 882 700 Kč včetně DPH.

Součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Mini Cooper SE ukázal úžasnou spotřebu 12,8 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba krásných 12,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 16,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h to je 18,5 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 462 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale převažovaly dálnice. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 14,1 kWh/100 km, ale celkem Mini Cooper SE odebral 71,212 kWh, takže spotřeba vyšla na 15,4 kWh/100 km. Je to ale nejméně ze všech dosavadních testů zaostřených na spotřebu, Mini Cooper SE se tak dostal na první místo pomyslného žebříčku před dosud nejúspornější Hyundai Ioniq Electric.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 92 km) 12,41 kWh/100 km 232 km
Mimo město (90 km/h) 12,25 kWh/100 km 235 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 16,1 kWh/100 km 246 km
Dálnice (130 km/h) 18,45 kWh/100 km 156 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 12,8 kWh/100 km 225 km
Celý test (462,4 km) podle nabíjení 15,4 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 28,9 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Spotřebou mě Mini Cooper SE velmi příjemně překvapil. Jelikož technicky vychází z BMW i3S, čekal jsem spotřebu na podobné úrovni. A co jsem rozhodně od Mini nečekal, bylo, že ve spotřebě porazí i Hyundai Ioniq, který považuji za etalon úspornosti. Je ale nutné dodat, že test Ioniqu probíhal v zimě, zatímco Mini Cooper SE jsem testoval v létě, a to navíc při mírnějších teplotách, kdy ani klimatizace neběžela na plný výkon. Přesto ale jde o výborný výsledek.

Na rozdíl od BMW i3S, ze kterého pohon elektrického Mini vychází, má Mini nejen pohon předních kol a motor vpředu, ale i nějaká vylepšení v podobě alespoň dvoustupňově nastavitelné základní rekuperace. Zklamáním ale bylo, že ani přes tuto volbu se nedá rekuperace vypnout úplně a po sundání nohy z plynu auto rekuperuje. Po několika desítkách kilometrů jsem ale našel alespoň pozici pedálu akcelerátoru, při které je rekuperace nulová a auto jen plachtí, což je nejefektivnější v případech, kdy nepotřebuji brzdit. Ale možnost nastavení nulové rekuperace by byla lepší a ideální by byla regulace pomocí pádel pod volantem jako u mnoha jiných elektromobilů.

Když ale pominu tento nedostatek, tak se mi s Mini Cooperem SE jezdilo velmi příjemně. Má výborné jízdní vlastnosti, i když trochu na úkor komfortu, ale v zatáčkách sedí jako přibitý. K tomu sportovní sedačky s výrazným bočním vedením, nízko uloženou sedačku řidiče a v neposlední řadě stylový interiér, který kombinuje retro prvky s moderními a k tomu má sportovní nádech. Zkrátka Mini Cooper SE je velmi povedená stylovka, která se příjemně řídí a navíc je úsporná.

Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
Mimo město (90 km/h) 12,25 kWh/100 km 235 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 16,1 kWh/100 km 246 km

Opravdu si za tím stojíte? :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze