Otestovali jsme, jak úsporný je v běžném provozu Hyundai Ioniq Electric
test

Otestovali jsme, jak úsporný je v běžném provozu Hyundai Ioniq Electric

Zaostřeno na spotřebu
11

Hyundai Ioniq Electric je takřka neporazitelný elektromobil v soutěžích spotřeby. Jak si ale vede mimo eco-rally, tedy v běžném provozu? To jsme otestovali a jeho pozice nejúspornějšího elektromobilu se potvrdila.

Již v běžném testu vozu Hyundai Ioniq Electric dal kolega podtitulek efektivita v hlavní roli! a ten je skutečně výstižný. I na zmíněných soutěžích eco-rally Ioniq těžko hledá rovnocenného soupeře. Pojďme tedy zaostřit právě na spotřebu tohoto elektromobilu v různých režimech jízdy.

Hyundai Ioniq Electric. Prospěla mu modernizace?

Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2019) Electric

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 880 kg
PohonElektřina
Výkon136 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie38,3 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,8 kWh / 100 km, dojezd: 311 km
Infotainment10,3" ? displej
Cena od899 990 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Hyundai Ioniq Electric má baterii o využitelné kapacitě 38,3 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 311 kilometrů. Udávaná kombinovaná spotřeba je 13,8 kWh/100 km. Cena startuje na 949 990 Kč včetně DPH, ale současná akční cena je o 50 tisíc korun nižší. Testovaná vyšší výbava Style pak vyjde na 1 049 990 Kč včetně DPH, ale i na ni platí akční sleva, takže cena začíná deset korun pod hranicí jednoho milionu.

Palubní počítač elektromobilu Hyundai Ioniq Electric ukázal krásnou spotřebu 13,6 kWh/100 km.

Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Hyundai Ioniq Electric ukázal krásnou spotřebu 13,6 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba krásných 12,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 15,6 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby výraznější, ale pořád desetinu pod hranicí 20 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 326 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale převažovaly dálnice. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 15,1 kWh/100 km, ale celkem Ioniq odebral 55,184 kWh, takže spotřeba vyšla na 16,93 kWh/100 km. Je to ale nejméně ze všech dosavadních testů zaostřených na spotřebu.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 63,4 km) 15,99 kWh/100 km 239 km
Mimo město (90 km/h) 12,85 kWh/100 km 298 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 15,55 kWh/100 km 246 km
Dálnice (130 km/h) 19,9 kWh/100 km 192 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 13,6 kWh/100 km 281 km
Celý test (326 km) podle nabíjení 16,93 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 38,3 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Hyundai Ioniq je bezkonkurenčně nejúspornější elektromobil našeho testu.

Test probíhal, stejně jako první tři díly seriálu Zaostřeno na spotřebu, ještě v nízkých teplotách většinou mezi 0 až 10 °C (maximálně 15 °C), což ovlivnilo zejména městskou spotřebu, ale ne tak výrazně jako u prvních dvou testů. Je vidět, že Hyundai/Kia má efektivní topení pomocí tepelného čerpadla. Stejně efektivní je i celý pohon vozu, který má ve srovnání s Kiou e-Niro (ta má podobnou techniku) navíc i výrazně lepší aerodynamiku. Hyundai Ioniq je tedy bezkonkurenčně nejúspornější elektromobil našeho testu.

Nízké spotřebě velmi pomáhá i plynulá regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem.

Nízké spotřebě velmi pomáhá i plynulá regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem. Ta má tři stupně, ale funguje i tak, že když mám jako výchozí nastavené neutrální plachtění a potřebuji brzdit, stačí podržet levé pádlo pro maximální rekuperaci, se kterou i vozidlo zastaví bez šlápnutí na brzdu. Po povolení levého pádla se nastavení vrací na původní hodnotu. Toto jsem osobně používal nejčastěji.

Hyundai Ioniq Electric je tedy velmi úsporný elektromobil. Zajímavé by bylo porovnat jeho spotřebu se Škodou Citigo-e iV v létě, protože v těchto podmínkách by jej možná porazila. Ale jde o auto o dvě třídy menší a ve své třídě je Hyundai Ioniq bezkonkurenční. Kolegův nadpis „efektivita v hlavní roli“ byl tedy zcela na místě.

Diskuze ke článku
Robert Šindler
Robert Šindler
Je dobře že někdo konečně dělá test spotřeby podle dotankování elektřinou... Jediná seriózní metoda
Jiří Nový
Jiří Nový
Všechno hezký, kdo to od vás potom koupí? 5-9 let a baterky jsou hyn, a koupit auto bez pohonu? Snad kdyby bylo za korunu :-)
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Ale je to spotřeba i se ztrátou při nabíjení!! Jako by jste dolival benzín a cintal okolo. 😁
Pavel Janoušek
Pavel Janoušek
Teď v létě bych to s Citigo udělal za min to jsem si téměř jistý jednou se mi podařilo při mezimestu a městském provozu udělat 320 km..... jinak slusilo by se udat jestli se nabijelo AC nebo DC ale předpokládám že DC kde je pak ztráta nabíjení o dost nižší než u ACcka kde jsou ještě ztráty samotné nabíječky, u DC pouze v samotné baterií....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze