Hyundai Ioniq Electric
test

Hyundai Ioniq Electric

Efektivita v hlavní roli!
15
  • Facelift Hyundai Ioniq Electric přinesl větší kapacitu baterie, ale bohužel i pomalejší nabíjení
  • Změna se dotkla také interiéru, kde je nový infotainment či palubní deska
  • Největším benefitem Ioniqu je jeho nízká spotřeba

Hyundai nabízí širokou paletu alternativních paliv. V repertoáru najdete nejen spalovací motory, ale také mild-hybridy, hybridy, plug-in hybridní jednotky či elektromobily. V nabídce má Hyundai i modernizovanou řadu Ioniq, kde si můžete vybrat jak hybridní, plug-in hybridní, tak i elektrický pohon. A právě na elektrický pohon se dnes podíváme.

Hyundai Ioniq Electric. Prospěla mu modernizace?

Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2019) Electric

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 880 kg
PohonElektřina
Výkon136 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie38,3 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,8 kWh / 100 km, dojezd: 311 km
Infotainment10,3" ? displej
Cena od899 990 Kč

Jak jsem se již zmiňoval, jedná se o modernizovanou řadu Ioniq. V případě elektrické verze změnou prošla například příď, nová jsou LED světla, ale nejdůležitější změnou je navýšení kapacity baterie. Ta byla konkrétně zvýšena z 28 na 38,3 kWh. Papírový dojezd je 311 kilometrů. Elektromobil je standardně vybaven výkonnější nabíječkou 7,2 kW (doposud 6,6 kW) pro nabíjení střídavým proudem. Výkon činí 136 koní a 295 Nm točivého momentu a přenáší se na přední kola. Změnou prošel také interiér, ale o tom si povíme až později. U nabíjení se zastavíme. Po dobu testu se výkon nabíjení nedostal přes 33 kW. Situaci jsme řešili přímo se zastoupením korejské automobilky, které nám poslalo následující vyjádření: „Nový Ioniq Electric má větší kapacitu baterie, přičemž rozměry se nezměnily. Kapacita se tak zvedla díky vyšší energetické hustotě. S tím však souvisí, že teplota baterie musí být daleko přesněji řízená. Díky tomu byla upravena logika nabíjení a v důsledku toho byl nabíjecí proud snížen.“ Vše můžeme potvrdit, protože každé z pěti nabíjení na rychlonabíjecí stanici od ČEZu probíhalo s jiným výkonem. Jednou šlo pouze o 18 kW. V průměru se pak jednalo o 25 kW.

Hyundai vzal už tak povedený Ioniq, přepracoval pár věcí, zvětšil kapacitu baterie a zařadil ho do nabídky. Žádný velký krasavec to není, ale v rukávu má jedno velké eso: tím je skvělá aerodynamika. S elektrickým Ioniqem se dá jezdit velmi úsporně a není problém se dostat i na hranici spotřeby 12 kWh na sto kilometrů. To je důvod, proč mi právě vozy jako Ioniq dávají s elektrickým pohonem daleko větší smysl. Ostatně, pokud se vám povede se dostat na zmíněných 12 kWh, můžete si pogratulovat. Jde totiž o 1,8 kWh nižší spotřebu, než je ta udávaná dle cyklu WLTP. Jízdu s Ioniqem jsem si nikterak neužíval. Jednoduše řečeno: je to pracant, který vás z jednoho místa do druhého odveze za pár korun, ale rozhodně nespadá do stejné kategorie jako například BMW i3, které sází také na elektrický pohon, ale jízda s ním vás může i bavit.

Ioniq Electric je hlavně praktický. Mezi jeho největší přednosti patří jednoznačně nízké náklady na provoz. Vsadím se, že úplně v klidu se dostanete pod sto korun na sto kilometrů. Chcete-li však elektromobil a nechcete řešit náklady na provoz, tak si samozřejmě můžete vybrat Mercedes EQC, Audi e-tron, Teslu a tak dále. Pokud chcete něco více finančně dostupného, tak můžete jít cestou Kony Electric nebo Kia e-Niro.

Reálný dojezd bude každému vycházet různě. Klidnou jízdou se jde dostat i na 250 kilometrů, dynamičtější způsob znamená kilometrů 200 až 220 a když váš jízdní styl nebudete řešit, tak 180 kilometrů by nemělo být nic nereálného. Osobně nejsem ten, co jezdí na spotřebu. Naopak si u elektromobilů užívám okamžitý točivý moment, i když u Ioniqu je to jiná pohádka než u větších a silnějších vozů. Po dálničních cestách, rychlostních komunikacích a městě jsem najezdil více jak 370 kilometrů a spotřeba se zastavila na rovných 18 kWh/100 kilometrů. Pokud v příští generaci Hyundai dá do Ioniqu ještě větší baterii, tak už to bude dávat skutečně smysl. Nyní je to (pro mé cestování) hraniční. O to více, když spěcháte a pak se vám stane, že nabíjíte výkonem jen 26 kW. I to se ve světě elektromobilů může stát. A že bych o tom mohl vyprávět.

Faceliftovaná verze doznala několika změn i v interiéru. Jednou takovou je například větší infotainment displej. Nyní má 10,25 palce a jeho prostředí je přepracované. K dispozici jsou informace o nabíjecích stanicích, ale nejsou spolehlivé a je lepší využívat nějakou mapu v chytrém telefonu. Třeba tu, kterou najdete u nás na fDrive.cz. Samozřejmostí je plánování nabíjení – ať už jde o váš preferovaný čas nebo to, do jaké kapacity chcete baterii nabít. Když si infotainment spárujete s vaším chytrým telefonem a nasdílíte internet, dostanete v něm informace o počasí a další internetové funkce. Není to špatné, ale Apple CarPlay nebo Android Auto jsou daleko lepší varianta.

Nejvíce negativní stránkou faceliftu je přepracovaná palubní deska. Konkrétně myslím část pod infotainmentem. Před faceliftem měl Ioniq elegantní stříbrná tlačítka, která jsou nyní pryč a ovládání klimatizačních podmínek provádíte pomocí černého dotykové panelu. Ten je však levný a pro mě nevkusný. Středový tunel je stejný. Máte si kam dát šálek kávy, peněženku a chytrý telefon si můžete nabít díky bezdrátové nabíječce. Hyundai stále zachovává klasické USB porty místo USB-C, což jistě většina z vás ocení. Zmínit bych se měl i o zavazadelníku. Na běžné cestování je 357 litrů dostatečných. Pokud je to pro vás málo, po sklopení sedaček se dostanete na 1 417 litrů.

Hyundai Ioniq Electric vystihuje asi nejpřesněji slovo efektivita. Dá se s ním jezdit skutečně levně, v interiéru máte velmi dobrou výbavu a ani infotainment není špatný. Ostatně, pokud se vám nelíbí, můžete sáhnout po Apple CarPlay nebo Android Auto. Nechtějte však po Ioniqu něco, čím není. Nenabídne velkou dynamiku, kufr na kočárek pro dvojčata nebo dechberoucí zábavu za volantem. Na všechny tyto věci má Hyundai ve své nabídce jiné vozy.

Facelift Ioniqu rozhodně prospěl. Oceňuji hlavně větší baterii. Stále bych však uvítal, kdyby Ioniq nabídl ještě větší doejzd. Kdybych si mohl vybrat, tak interiér bych si vzal z předfaceliftované verze, ale jde o vkus každého z nás. A kdybych měl vše shrnout, jde spíše o dotažení několika věcí, které Ioniq neměl. Lepší infotainment, vyšší výkon i větší dojezd. Revoluce se nekonala, však šlo také jen o facelift. Věřím, že Hyundai nás s novou generací Ioniqu překvapí a půjde ještě o plnohodnotnější elektromobil po stránce dojezdu. Na to si však budeme muset ještě chvilku počkat.

hyundai-ioniq-electric-2019
Klady
  • spotřeba
  • výbava
  • větší dojezd
Zápory
  • levnější plasty v interiéru
  • absence ovládání z chytrého telefonu
  • pomalé nabíjení
Diskuze ke článku
jura5
Netušíte proč do faceliftu nebyla zařazena třífázová nabíječka aspoň na 11kW?
Pavel
Jak říkal Björn, nejlepší je koupit si starší Ioniq jelikož to nabíjení je hrozné.
Ven EL
Ale určitě nový IONIQ dá na nabití 240-250 km v zimě a to starý nedá
Kamil
Takové auto by mělo mít baterku 60 a více kWh. Je to trochu ostuda má to stejnou baterku jak minivůz do města co stojí polovinu. O rychlosti nabíjení nemluvím. Podle mě to bude prodejně propadák na příští rok.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze