Za zapůjčení vozů děkujeme společnosti Energy Cars, specializovanému prodejci ojetých elektromobilů v Praze.
Mnoho lidí si pořizuje elektromobil například k fotovoltaice, aby využili její potenciál. Stačí jim tedy malé auto, se kterým zvládnou běžné každodenní cesty, například do práce. A nemusí být ani nové, naopak je žádoucí nějaké levnější z bazaru. Udělali jsme proto srovnávací test bazarových vozů Fiat 500e a Mini Cooper SE. Který z nich je lepší?
Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm |
Baterie | 42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 680 900 Kč |
Technické parametry MINI Cooper SE
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm |
Baterie | 32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km |
Cena od | 971 100 Kč |
Obě auta si jsou velmi podobná v tom, že mají design inspirovaný svým slavným předchůdcem. Mini pak má tento prvek lépe dotažený i uvnitř, kde má některé detaily, které mají retro nádech. Celkově jsou tato auta ale úplně jiná. Zatímco Fiat je komfortnější a trochu praktičtější (zejména pak ve verzi 3+1), Mini hraje spíše na emoce. Má úžasné jízdní vlastnosti nejen tím, že má stejný pohon, tedy i stejný výkon, jako BMW i3s, ale i skvělým „motokárovým“ podvozkem. Sportovní pocit za volantem umocňuje i strmé a přesné řízení spolu s velmi nízkou polohou řidiče. Takže pokud dáte přednost praktičnosti, vede Fiat. Jestli je pro vás ale důležitá hravost, rozhodně bude lepší volbou Mini.
Ceny ojetých vozů Fiat 500e a Minic Cooper SE
Cenové rozpětí ojetých Fiatů 500e se u posledního modelu, tzn. od roku výroby 2021, pohybuje od cca 410 tisíc korun až po 800 tisíc korun vč. DPH. Vozy Mini Cooper se pohybují cca od 480 tisíc korun vč. DPH u před faceliftových verzí. Po faceliftu (2021+, podle nás hezčí verze s uhlazenější maskou a větším vkusnějším displejem) se dají pořídit od 520 tisíc korun až po 800 tisíc korun.
Mini Cooper SE netrpí vážnými problémy, jen drobnými závadami
Mini Cooper předchozí generace je velmi spolehlivé auto. Díky tomu, že používá kompletní techniku z BMW i3, kde byly klíčové prvky jako motor, baterie i řídící elektronika odladěny roky vylepšování, netrpí v tomto ohledu Mini žádnými běžnými problémy. Občas se lze setkat se špatně otevírajícími se dvířky nabíjecího portu a stejně jako jiné Mini, i zde časem degraduje rychleji těsnění kolem dveří, což je dobré si před koupí auta prohlédnout a počítat s případnou výměnou. Degradace baterie je navíc velmi malá, což ostatně potvrzuje i náš testovaný vůz, u kterého Aviloo hlásí degradaci 5 % po 30 tisících km a skóre 98 ze 100, co se celkového zdraví baterie týče.
Fiat 500e trpí na softwarové chyby a samovybíjení 12V baterie
Fiat 500e nemá žádné OTA updaty a nejčastějším problémem, který majitelé zmiňují, jsou různé softwarové chyby, spíše menšího charakteru, například samovolné přepínání jednotek v infotainmentu z kilometrů na míle a podobně. Podobné chyby byly postupně opravovány novými verzemi softwaru u novějších vozů. Ročníky 2021 a 2022 trpěly více na samovybíjení 12V baterie, to však bylo updatem také odstraněno. Takže zde platí jednoduché pravidlo, že čím novější modelový rok, tím lepší. Jinak je 500e spolehlivé auto a majitelé nehlásí žádné zásadnější problémy, na které si dát pozor. Degradace baterie bývá trochu větší než u Mini, což opět potvrzuje i náš test, kdy Aviloo hlásí degradaci 5,5 % po necelých 10 tisících kilometrech, lze ale očekávat, že poté bude již degradace pomalejší.
Auta jsme porovnali i po stránce spotřeby. V té si Mini Cooper SE vedl lépe, na kombinované trase dosáhl spotřeby 14,4 kWh/100 km i v takřka zimních podmínkách, kdy venkovní teplota byla mírně nad nulou a v autě jsme měli nastavenou teplotu 21 stupňů Celsia. Fiat má sice trochu větší baterii, ale zase měl přibližně o 1 kWh vyšší spotřebu, takže rozdíl v dojezdu se tím částečně stírá. Je ale potřeba zdůraznit, že nejvíc se auta rozcházela na dálnici, kde Mini Cooper vedl i mnohem více než o kilowattthodinu na 100 kilometrů.
Závěr tedy je takový, že ve městě budete mít s Fiatem o něco lepší dojezd a užijete si více komfortu, přičemž i prostornost je mírně lepší. Na dálnici ale budou mít oba takřka stejný dojezd a Mini Cooper zase potěší hravostí a jízdními vlastnostmi na okreskách. Který z nich byste si vybrali vy? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích.
Za zapůjčení vozů děkujeme společnosti Energy Cars, specializovanému prodejci ojetých elektromobilů v Praze.
Foto: Martin Pultzner, David Turner a Marek Tomíšek, fDrive.cz