Otestovali jsme MINI SE: jaký má reálný dojezd, spotřebu a jak rychle se nabíjí?

Otestovali jsme MINI SE: jaký má reálný dojezd, spotřebu a jak rychle se nabíjí?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Maximální výkon nabíjení, kterého jsme dosáhli, činil 48,5 kW, přičemž papírově má MINI zvládnout rovných 50 kW
  • Nabití baterie do plné kapacity vám zabere zhruba jednu hodinu
  • Z téměř vybité baterie na 85 procent se dostanete za 45 minut

Ultimátní stylovka, nyní v čistě elektrické verzi. Takový je nový MINI Cooper SE, neboli zkráceně MINI SE, které dostalo do vínku elektrický pohon, jinak je to ale po všech stránkách klasické MINI a od svého spalovacího sourozence se prakticky neliší. Díky nižšímu těžišti a výkonnému elektromotoru s okamžitě přístupným maximálním točivým momentem je dokonce ještě zábavnější. Ale to už předbíhám. My jsme nové elektrické MINI SE podrobně otestovali a než si budete moci přečíst podrobný test, přinášíme podrobný pohled na spotřebu, reálný dojezd a rychlost nabíjení, protože to je to, co mnoho lidí při koupi elektromobilu zajímá.

MINI Cooper SE

Nové elektrické MINI má pod kapotou kompletní techniku ze sesterského BMW i3s. Avšak ne aktuální, ale té předloňské. To znamená elektromotor s výkonem 135 kW a baterii s kapacitou 32,6 kWh (využitelná kapacita 28,9 kWh), která je umístěna podlahou a pod zadními sedadly, přičemž nebyl nijak zmenšen vnitřní prostor. Škoda, že se do MINI nedostala větší baterie ze současného BMW i3 s kapacitou výrazně větších 42,2 kWh. Je to ale logické – BMW i3 je znatelně dražší a BMW musí mezi modely udržet i technologický rozdíl, aby si vzájemně nekanibalizovaly prodeje. Třeba se dočkáme za rok či dva.

Jaké je čistě elektrické Mini? Otestovali jsme ho!

Necelých 200 kilometrů ve městě

Pojďme ale ke spotřeba a dojezdu. Rovnou řeknu, že avizovaný dojezd 232 kilometrů podle metodiky WLTP se nekoná, rozhodně ne v zimě. Pokud jsem se pohyboval převážně po městě s teplotami kolem 5 až 10 stupňů Celsia, s režimem MID a topením nastaveným na 21 stupňů, měl jsem spotřebu zhruba 15 kWh na 100 kilometrů a reálný dojezd zhruba 180 kilometrů. To jsem ale jezdil vcelku klidně. Pokud si neodpustíte ostré rozjezdy a budete si i ve městě dynamiku MINI užívat (a to chcete!), počítejte spíše se 150 až 160 kilometry. Naopak pokud přepnete na režim Green+ bez topení a budete plynový pedál jen lechtat, i v zimě se dá na 200 kilometrů dostat, v létě i mírně přes. Ale na takové ježdění si kupte elektrické Citigo a ne MINI.

MINI Cooper SE

Provoz mimo město znamená dva přístupy. Buď MINI vytáhnete na okresky a serpentýny, budete s ním dovádět a zkoušet skvělou dynamiku auta, pak se ale připravte na dojezd jen někde kolem 100 kilometrů. Nebo budete jezdit normálně, to pak znamená dojezd zhruba 150 kilometrů, velmi klidnou jízdou kolem 80 kilometrů za hodinu se pak v zimě dostanete i na 180 km, v létě pak bude reálných 200 až 220 km.

Dálnice pak znamená spotřebu 19 až 23 kWh/100 km dle stylu jízdy, na cestě z Prahy do Brna tak budete muset nabít přinejlepším někde na 130. kilometru. Čísla tedy mluví jasně, MINI Coooper SE je městské auto nebo auto na každodenní příměstské dojíždění, stylový druhý vůz do rodiny a rozhodně není určen na delší cestování. Kromě menší baterie dojezd omezuje i vyšší spotřeba ve srovnání i s o třídu většími auty. Sečteno, podtrženo: MINI Cooperu by se hodila větší baterie z aktuálního BMW i3, se kterou by se dojezd zvedl skoro o třetinu.

Pochvala za 11kW nabíječku

Pochvalu si MINI, potažmo BMW, zaslouží za výkonnou palubní nabíječku. Je třífázová, s maximálním výkonem 11 kW, který často neposkytují ani mnohem dražší elektromobily. V kombinaci s relativně malou baterií to znamená, že z 16A třífázové zásuvky nebo klasické AC nabíjecí stanice auto nabijete z 0 na 100 % za zhruba 3 hodiny, což je velmi příjemné.

Samozřejmě nechybí ani rychlonabíjení standardu CCS. Konektor je tam, kde bylo předtím hrdlo nádrže, tedy vpravo vzadu. Výrobce deklaruje nabíjecí výkon 50 kW, kterého se nám téměř podařilo dosáhnout (maximální naměřený výkon ze všech nabíjení byl 48,5 kW). Auto po zapojení nabíječky s 2 % najelo poměrně rychle na výkon nad 30 kW, nad 40 kW se ale dostalo až zhruba u 30 %, nad 40 % se pak nabíjení drží na hodnotě kolem 45 kW s tím, že výkon opět začíná padat kolem 80 %. Zatímco z nuly na 85 % nabijete zhruba za 40 minut, na zbývajících 15 % je nutné vyhradit si dalších necelých 15 minut. Celkově tak nabíjení trvá zhruba hodinu, což při takto malé baterii není zrovna krátká doba. Elektrické MINI tak nemá smysl nabíjet na více než zhruba 80 %, pokud spěcháte. Detailní průběh výkonu naleznete níže v grafu.

Technické parametry MINI Cooper SE

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km
Cena od971 100 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze