BMW i3s
test

BMW i3s

Jak je na tom se spotřebou a vyplatí se koupit?
3
  • Probrali jsme 4 hlavní problémy prvního sériového elektromobilu od BMW
  • Je o 85 tisíc korun dražší než dieselový ekvivalent
  • Dojezd v poslední verzi umí snadno překročit 250 km
  • Jak to je s životností baterií, není tak úplně jasné

Když byste se mě zeptali na nejlepší auto do města, stoprocentně budu mluvit o BMW i3. Je na něm totiž vidět, že se někdo konečně zamyslel a nebyl při vývoji omezován. Díky vyšší stavbě karoserie se do něj příjemně nastupuje, uvnitř je spousta místa a přitom jde o malé auto, se kterým se lehce parkuje. Elektrický motor má urputný zátah od nulových otáček a plynule tlačí do sedačky až daleko za hranici 130 km/h.

BMW i3s

Díky silné rekuperaci nemusíte v podstatě pracovat s brzdovým pedálem a řízení je extrémně jednoduché až návykové. I lidem, kterým elektromobil nic neříká, si po prvním svezení dovedou představit jezdit po městě jen s „ítrojkou“. Každý vám po prvním setkání s elektrickým BMW dá za pravdu, že byste něco lepšího do města hledali jen těžko. Pak ale obvykle přijde kňourání o ceně, výdrži baterií a hlavně dojezdu. Myslím, že přišel čas si projít pár čísel, jestli tenhle bavorský počin má business case, nebo ne.

Technické parametry BMW i3s 94 Ah

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 999 × 1 775 × 1 578 mm, 1 320 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon184 koní, toč. moment: 270 Nm
Baterie27,2 kWh, konektory: Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 300 km
Infotainment8,8" nedotykový displej
Cena1 105 000 Kč

Problém č.1: cena

Za základní BMW i3 zaplatíte 1 043 900 Kč, což opravdu není málo za malý hatchback do města. O něco rychlejší verze i3s pak stojí ještě o 100 tisíc více, konkrétně 1 144 000 Kč. Sportovnější verze umí zrychlit z nuly na stovku během 6,9 vteřiny a dosahuje výkonu 184 koní. Pohotovostní hmotnost je přitom 1 340 kg. Základní a levnější verze na tom není o tolik hůře, zrychlí totiž za 7,2 vteřiny.

Pokud se ale nad cenou zamyslíte trochu více a srovnáte ji třeba s jedničkovým BMW, které nedávno vyšlo, nebude cena tak nadsazená. BMW i3 má uvnitř místa spíš jako řada 3, takže je srovnání s BMW 1 víc než fér. Pokud budete chtít stejnou dynamiku jako má i3, musíte sáhnout po modelu 120d xDrive s výkonem 187 koní. Ten začíná zhruba na 900 tisících a pokud přidáte LED světla a Hi-Fi systém, který má i3 v základu, jste na 958 672 Kč.

BMW i3s

BMW i3 se srovnání se podobně výkonným BMW řady 1 ve stejné výbavě vyjde o 85 tisíc korun dráž. V kategorii aut kolem milionu skoro zanedbatelná částka. Pokud se bavíme o verzi i3s, je to 185 tisíc korun navíc, nejsme ale na konci počítání.

BMW i3 BMW i3s BMW 120d xDrive
Cena ve stejné výbavě 1 043 900 Kč 1 144 000 Kč 958 672 Kč
Výkon 170 koní 184 koní 187 koní
Zrychlení 0-100 km/h 7,2 s 6,9 s 7,0 s
Servisní náklady po 100 000 km cca 20 000 Kč cca 20 000 Kč cca. 90 000 Kč
Pohonné hmoty za 1 km 0,60 Kč/km 0,60 Kč/km 1,60 Kč/km
Náklady na vůz po 100 000 km cca 1 123 900 Kč cca 1 224 000 Kč cca 1 208 700 Kč

Vezměte si modelovou situaci, že s oběma auty najedete 100 tisíc kilometrů ve městě. Pokud se vám vyhnou veškeré potíže a budete u dieselového auta jen měnit olej a brzdy, můžete počítat s minimálně šesti výměnami oleje a dvěma výměnami brzd. Za výměnu oleje tak dáte minimálně 50 tisíc korun a za brzdy dejme tomu 20. Elektrická i3 díky rekuperaci brzdy používá naprosto minimálně.

BMW i3s

Co se týče pohonných hmot, pokud budeme počítat spotřebu 5 litrů nafty na 100 kilometrů a cenu 33 Kč za litr, vyjde 1,65 koruny za ujetý kilometr. Elektrická i3 spotřebuje průměrně 15 kWh/100 km a počítat můžeme 4 Kč za kWh. I když se samozřejmě dá nabíjet mnohem levněji, i v nejhorším scénáři to vychází na 0,6 koruny na kilometr. Každý kilometr tak v i3 ušetříte 1 korunu. Teoreticky tedy za prvních 100 tisíc kilometrů ušetříte 70 tisíc korun za servis a 100 tisíc korun za palivo. Vzhledem k výpočtu byste tedy na i3 vydělali po prvních 100 tisíc kilometrech 90 tisíc korun a ve verzi i3s byste byli v mínusu pouze 10 tisíc korun.

Problém č.2: dojezd a spotřeba

Ale co ten dojezd? Do Chorvatska s tím na jedno nabití nedojedete. To je pravda, toto auto je koncipované do města, ideálně jako druhé do rodiny. Ve městě je ale králem a za den jej určitě nevybijete. Pokud se podíváte do oficiálních zdrojů, BMW nabízí hned tři hodnoty dojezdu. Podle starého cyklu NEDC má i3s dojet 330 až 345 kilometrů (až 355 km v pomalejší verzi i3), ale to není reálné. Nový cyklus WLTP mluví o dojezdu 235 až 245 km, to už reálné je, pokud se však omezujete v komfortu. BMW si dojezd změřilo poctivě samo a udává 200 kilometrů s dodatkem, že se měřilo ve městě, s venkovní teplotou 20 °C, vyhříváním, klimatizací a jízdním režimem Comfort. Za tuhle upřímnost má od nás BMW palec nahoru.

Sami jsme s autem dosáhli velmi podobných hodnot a spíš lepších. Pokud 42,2kWh baterii nabijete do plna, bude vám na displeji svítit dojezd 298 km. Musíte být ale v režimu EcoPro Plus, který omezuje maximální rychlost na 90 km/h. V případě klasického režimu EcoPro bude na displeji svítit 292 km a v režimu Comfort a Sport to bude pořád slušných 278 kilometrů. Pokud zapnete topení na 23 °C, uberete si 14 km dojezdu a pokud si budete chtít udělat saunu na 28 °C, přijdete o 47 kilometrů dojezdu. Pokud nejste zimomřiví a stačí vám 20 stupňů, uberete si pouze 3 kilometry. Teplota při testování byla přitom 15 stupňů. Klimatizace v létě ubere zhruba 14 kilometrů.

BMW i3s

Co se týče reálné spotřeby, celkový průměr jsme měli 14 kWh/100 km. Při testování to byla totožná hodnota při jízdě městem za využívání všech komfortních prvků. Pokud se snažíte, můžete po městě jezdit za 11 až 12 kWh/100 km. Pokud jezdíte na plný plyn na každé křižovatce, vytápíte si sedačku a máte teplotu na 25 °C, budete se pohybovat na 16,5 kWh/100 km.

Mimo město a po okreskách jsme naměřili 12 kWh/100km klidným tempem. Dálnice je pro dojezd doslova zabijákem. Klidným tempem 120 km/h budete mít spotřebu 20,5 kWh/100 km. Maximální povolenou dálniční rychlostí s aktivovaným topením si auto vezme 23 kWh/100 km. Pokud jste zvyklí jezdit po dálnici 150 km/h a pořádně si topit, počítejte se spotřebou 26,5 kWh/100km.

Pokud auto úplně netýráte, ve městě a na okreskách ujedete na jedno nabití v klidu 230 kilometrů, pokud se budete snažit i daleko přes 250 km. Jestli se pohybujete po městě, můžu vám garantovat, že auto za den nevybijete. Situace se samozřejmě mění na dálnici, kdy vůz ujede kolem 160 km. Tento model prostě na dálnici nepatří i kvůli vysoké stavbě karoserie, ze které ve městě těží.

BMW i3s
Dojezd podle NEDC 330 až 355 km
Dojezd podle WLTP 235 až 245 km
Dojezd podle BMW 200 km
Testovaný dojezd – město, šetrný styl cca 270 km
Testovaný dojezd – město, rychle cca 230 km
Testovaný dojezd – dálnice 150 až 200 km
Dojezd při režimu EcoPro Plus 298 km
Dojezd při režimu Comfort 278 km
Topení na 23 stupňů -14 km
Topení na 20 stupňů -3 km
Topení na 28 stupňů -47 km
Zapnutá klimatizace -14 km

Problém č.3: nabíjení

Třetí strašák je samozřejmě nabíjení. Tou správnou možností je každodenní nabíjení doma nebo v práci. Nabíjení se rázem stává mnohem příjemnější záležitostí než hledání tankovací stanice. Auto píchnete do zásuvky každý den stejně jako mobilní telefon. Přes noc se bezpečně nabije i z klasické zásuvky, vždyť na 80 % kapacity se dostane za 7,5 hodiny. Jestli spíte hodně krátce a doma se jen otáčíte, můžete zvolit Wallbox, který 80 % kapacity dosáhne za tři hodiny.

BMW i3s

Nemáte možnost nabíjet doma ani v práci? Situace je pořád řešitelná, když je v blízkosti obchodní centrum nebo supermarket s rychlonabíječkou. V tom případě se jednou za tři dny zastavíte na nákup a díky použití stejnosměrné rychlonabíjecí stanice dobijete na 80 % za 39 minut. V tomto režimu jsem auto sám používal a rozhodně to nebylo nijak omezující, hlavně pokud máte o nabíjecích stanicích přehled.

Nenašli jste se ani v jednom scénáři? Důkladně jste projeli naši mapu nabíjecích stanic a nenašli jste žádnou hodící se? Tak jste spadli do kategorie, kde elektromobil ještě opravdu nedává smysl. Infrastruktura ještě není tak rozvinutá a budete si muset počkat.

Problém č.4: výdrž baterie

Na baterii dostanete bezpodmínečně záruku na 8 let v rámci prvních 100 000 km. Co se bude dít pak, to ještě nejsme schopni stoprocentně říct, protože dostatečné množství BMW i3 neujelo takovou porci kilometrů. Baterie ale zatím nevypadají jako takový problém a elektrická auta jsou mnohem spolehlivější díky extrémně jednoduchému pohonnému ústrojí o pár částech.

Ve srovnání s dieselovým autem je to opravdu nebe a dudy. Vezměte si součástky, které se na dieselovém autě mohou rozbít a v elektromobilu přitom nejsou viz: vstřiky, turbo, čerpadla, pumpy, spojka, dvouhmotový setrvačník, EGR ventil, DPF filtr a mohl bych ještě dlouho pokračovat.

U výdrže baterie se ale už bavíme hodně teoreticky a vždy bude záležet, jak budete auto nabíjet. Jak reálně baterie v autě vydrží a kdy se vyplatí případná koupě nové ukáže až čas. Cena baterií se prý u Volkswagenu nyní pohybuje kolem 100 dolarů za 1 kWh. Nová baterie by tedy v tomto případě mohla stát zhruba 90 tisíc korun. Určitě jde o velkou investici, ale nic moc jiného se na autě rozbít nemůže. K dispozici by mělo být i repasování baterií, kde by docházelo k výměně pouze vadných článků. V tomto případě by cena byla zhruba jako v případě opravy automatické převodovky spalovacího auta.

V tomto článku jsme vůbec neřešili ekologickou stránku věci, která by vydala na několik dalších článků. Pokud jsem na něco zapomněl, nebo se vám něco nezdá, nezapomeňte mi dát vědět v komentářích.

Diskuze ke článku
heksa
vybornej clanek a naprosto souhlasim se vsim, je to super auto, jen ta cena by mohla byt nizsi aby si tohle auto mohlo dovolit vice lidi
SY35
Nejvíc by mě trápily případné náklady na opravu při havárii. Ten kompozitový rám se asi moc spravit nedá? Jinak i po letech krásné a originální auto.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze