BMW 320d xDrive
test

BMW 320d xDrive

Zaostřeno na technologie
  • Vůz opět povyrostl do všech stran
  • K dispozici jsme měli nejprodávanější verzi v ČR
  • Za příplatek do auta můžete dostat neskutečnou porci výbavy

Uvedení BMW řady 3 provází po celém světě velké „haló“, dlouhou dobu byl vůz etalonem své třídy a základní kámen prodejů automobilky. Situace na trhu se ale mění a minulá generace nesklízela pouze pozitivní reakce. Dnes před námi stojí v pořadí již sedmá generace mnichovského sedanu, která byla představena na podzim minulého roku.

Vnější design: vybírej, ale nepřeber

První věc, která vás napadne, je: „není tohle pětka?“ Trojka totiž opět narostla oproti svému předchůdci ve všech směrech. Na délku má více o 85 mm, na šířku o 16 mm, na výšku o 1 mm, především byl prodloužen rozvor náprav, a to o 41 mm. Zároveň narostl rozchod kol o 43 mm vpředu a o 21 mm vzadu.

Druhá věc bude určitě: „a co ty ledvinky? Nejsou moc velké?“ Ne, nejsou. U řad 7 a X7 jsou opravdu nadprůměrné, ale trojce velikost padne jako ulitá. K zadní části jsem zase slyšel připomínky, že vypadá jako Lexus. Je pravda, že je dnes asi už dost složité nakreslit auto, které někomu nepřipomíná nějaké jiné. Za sebe ale můžu říct, že při osobním setkání se nová řada 3 zdá unikátní a velmi ji to sluší.

Pokud si ale generaci G20 plánujete koupit, dobře si promyslete vzhled. Zatímco o dvě generace zpět jste se rozhodovali v podstatě jen jestli chcete M paket, dnes to bude mnohem složitější. Vedle základní verze si můžete připlatit za paket Luxury Line, Sport Line nebo M Sport. K tomu ještě můžete využít doplňků řady M Performance. Stejné auto tedy může vypadat naprosto jinak. Sami jsme si přebírali verzi Luxury Line a hned vedle stál model M Sport s doplňky M Performance v modré barvě a skutečně jde o úplně jiná auta. Minimálně po stránce vzhledu.

Technika: český sen

V testovacím autě jsme dostali pohonnou jednotku s označením 320d xDrive. Kdo se alespoň trochu v autech vyzná, ihned odhalí čtyřválcový diesel. Možná nejde o tu nejpřitažlivější kombinaci pro testování, vězte ale, že se v našich končinách prodává velmi dobře. Dieselový čtyřválec o výkonu 190 koní a točivém momentu 400 Nm je víc než dostačující. Samy za sebe hovoří údaje zrychlení z 0 na 100 km/h během 6,9 vteřiny a maximální rychlost 233 km/h.

Díky systému xDrive je na všechna kola přenášena síla přes osmistupňovou automatickou převodovku Steptronic. I díky slušné váze 1 615 kg (hmotnost mezigeneračně klesla až o 55 kg) je psaná teoretická spotřeba 4,8 litrů na sto kilometrů. Jediné, co by vás na papíře mohlo vykolejit, je pouze 40litrová nádrž. Benzinové varianty přitom mají nádrž na 59 litrů.

Interiér: nastřádané zkušenosti v praxi

Nechci mluvit o tom, jak moc se zase uvnitř trojková řada přiblížila řadě 5 a dokonce řadě 7. Pravdou je, že se uvnitř cítíte zase o velký kus luxusněji a pokud se nebojíte připlácet za výbavu, můžete dostat opravdu špičkové technologie této doby. Po usednutí je všechno jak má být, sedačka má dostatek možností nastavení a troufnu si říct, že téměř každý dokáže najít tu správnou polohu za volantem.

Dojem luxusu u našeho modelu podporovala světlá kůže a dřevěný dekor s krásným odstínem. Za sebe bych ale doporučil tmavé sedačky, už po pár tisících kilometrech najdete lehké stopy od džín. Ani dřevěný dekor není zrovna praktický, zůstávají na něm totiž otisky prstů. Pokud mě poslechnete s tmavou kůží, rovnou přihoďte i hliníkový dekor, který bude vypadat parádně i druhý týden poté, co auto vyjede z kompletního čištění interiéru.

Pokud vás podle fotografií překvapilo pár detailů jako třeba nový volič převodovky tak vězte, že stejný styl detailů nyní minimálně 5 let uvidíte ve všech nových BMW. Relativně dobře je na tom trojka uvnitř i z pohledu prostoru. Přestože si vůz pořád drží koncepci s podélně posazeným motorem, uvnitř nebude méně prostoru než u konkurence. Dobře se budete cítit i na zadních sedačkách. Špatně na tom není ani kufr, který dokáže poskytnout úkryt až pro 480 litrů vaší bagáže.

Infotainment: proč měnit dobře zaběhlé?

Krásně vykreslený 10,25 palců velký displej infotainmentu už jste určitě viděli v našich dalších testech. Ke kvalitě obrazu a odezvě se nedá říct ani popel. Kde bych si rýpnul, je BMW Operating system 7.0. Nové rozhraní menu není nelogické, neintiutivní ani špatně promyšlené, a přesto mě nepotěšilo. Nevidím totiž jediný důvod, proč opět měnit zaběhnuté dlaždice z minulé generace, které se na trhu ani moc neohřály. Nemyslím si, že si majitelé s každým dalším vozem chtějí zvykat na jinak rozvržený infotainment.

Naštěstí se však všechno naučíte velmi rychle, čemuž pomůže i ovladač iDrive. Otočné kolečko je nejlepším způsobem, jak s velkým displejem operovat. K dispozici máte i dotyk, hlas a dokonce gesta. Pokud si na všechny možnosti ovládání zvyknete, najdete si ze všeho to nejlepší. Já například většinu funkcí ovládám iDrive ovladačem, hovory zvedám pomocí tlačítka na volantu a adresu rychle zadám pomocí dotykového displeje, samozřejmě když vůz stojí.

Pokud budete už opravdu v koncích, vyzkoušejte osobního hlasového asistenta. Ten ale není tak dotažený jako kolega v Mercedesu a hlavně vám není schopný poradit v češtině.

Velké plus si ale od nás BMW získalo za bezdrátové Apple Carplay, díky kterému se cítím jako v 21. století. V infotainmentu je spousta novinek, některé určitě využijete jako vzdálené aktualizace. Některé možná méně: třeba Caring car, což je funkce, která dokáže díky hudbě a teplotě navodit odpočinkovou nebo naopak vitalizační atmosféru.

Chytré systémy a funkce: povinně připlatit digitální přístrojový štít

Pojďme se podívat na zbývající displeje, a že jich není málo. Pokud nepočítám malé displeje pro klimatizaci vpředu a vzadu, čekají nás ještě další dva. Oba jsou na míru pro řidiče. Začít můžeme digitálním přístrojovým štítem. Opět vzorná kvalita 12,3palcového displeje je pastvou pro oči. Jak jsme ale již několikrát varovali, budete trochu bojovat s malou možností nastavitelnosti. Spokojit se tedy musíte s budíky, kde je například otáčkoměr zprava doleva. Malá možnost nastavení displeje však alespoň neodtahuje oči zbytečně od silnice.

Navíc můžete sledovat plnobarevný head-up displej královských rozměrů. Ten umí zobrazovat nejen rychlost, ale také navigační pokyny nebo vás upozorní na zákaz předjíždění. Samozřejmostí je telefonní seznam nebo výběr ze skladeb. Podle režimu jízdy pak ukazuje otáčkoměr ve sportovním režimu, případně vás učí ekonomické jízdě. Při režimu ECO nejsou rady nijak otravné. Naopak vás systém umí chytře upozornit, že již nemá smysl přidávat, pokud vás například čeká kruhový objezd nebo blížící se vesnice.

Možná to bylo tím, že jsme neměli sportovní podvozek, ale k E46 má auto hodně daleko.

Jízdní vlastnosti: plující loď, která umí i zatáčet

Možná jste si i jinde přečetli, jak je nová trojka autem, které se vrací zpátky ke kořenům. Jízdní vlastnosti by se měly zase soustředit na radost z jízdy a připomínat model E46. Možná to bylo tím, že jsme neměli sportovní podvozek, ale k E46 má auto hodně daleko. Pocit z řízení není tak lehký a auto se zdá být o něco méně obratné. Naopak z něj ale máte mnohem dospělejší pocit, cítíte z něj v zatáčkách jistotu a především je o mnoho komfortnější.

Přestože je podvozek pěkně tuhý, auto je pohodlné i na větších nerovnostech a po silnici krásně pluje. Myslím, že přesně takový podvozek zákazníci, kteří si kupují nové BMW, chtějí. Vsadím se, že se sportovním M340i to bude úplně jiná jízda. K úspornému motoru 320d se podvozek hodí parádně. Z auta je dobře vidět a chválím také rozměrná zpětná zrcátka. Jediné, co vás překvapí, je dlouhá přední kapota s kolmou maskou chladiče. Za volantem si člověk připadá skoro jako v SUV.

BMW 320d xDrive

Čtyřválec o výkonu 190 koní bohatě stačí, ale pokud chcete být skutečně králem dálnic, sáhněte po dieselovém šestiválci s označením 330d. Ale i se slabším dieselem vám ujede málokterý účastník provozu. Vždyť před pár lety se zrychlením pod 7 sekund mohlo chlubit jen pár aut a dnes jej nabízí nejmenší sedan od BMW v průměrné dieselové motorizaci.

Dojezd a spotřeba: tohle umí diesel nejlépe

Věc, která mě snad nejvíc zůstala na paměti, je spotřeba. Dieselové čtyřválce umí být úsporné, stačí si poslechnout báchorky o třech litrech na sto kilometrů na fórech Octavie 1.9 TDI. Moderní auto natřískané výbavou až po střechu s automatickou převodovkou a pohonem všech kol by na tom nemuselo být tak úžasně. Pravdou je, že se dá jezdit i pod pět litrů a přes sedm se dostanete jen pokud pojedete opravdu závodním tempem. Ceny za pohonné hmoty tedy budou v autě takové kategorie naprosto nedůležitou položkou.

I když v nádrži najdete prostor pouze pro 40 litrů paliva, počítejte s dojezdem kolem 700 kilometrů. Benzinové verze pak nabídnou kapacitu nádrže 59 litrů, dojezdem na tom ale benzinové 330i bude podobně.

Hodnocení: zde se meze nekladou (pokud máte plnou peněženku)

Rozhodně se bavíme o vyspělejším autě, než byl předchůdce, a to nejen výbavou, ale i jízdně. Auto se chová, vypadá a je vybavené spíš jako pětková řada a spousta detailů doznala velkého zlepšení. V motorizaci 320d nejde o nijak sportovně naladěné auto, ale spíš i tichého, úsporného a pohodlného společníka. Počítat ovšem musíte s tím, že veškerou výbavu si budete muset zaplatit. Pokud vám stačí pouze to nejlepší, budete muset prodejci vysázet i daleko přes milion a půl korun, a to přestože se základ dá pořídit i za milion. Dnes už ale trojková řada neznamená, že nemáte na větší auto, ale že jen nevyužijete tolik prostoru ve vyšších řadách.

Celkově jde o velmi povedené auto, které opět poposkočilo o něco výš a momentálně jej vidím nejsilněji z německé řady Audi, BMW a Mercedes. Zapřemýšlejte jen nad motorem, jestli ten diesel už prostě nemá to nejlepší za sebou a není čas vyzkoušet třeba revoluční plug-in hybrid. Ten sice má menší kufr, ale to je tak všechno, co vás bude trápit. Na krátké trasy budete jezdit na elektřinu téměř zadarmo a o víkendu si užijete sportovnější benzinový motor.

Klady
  • kvalita zpracování
  • jízdní komfort
  • malá spotřeba
  • skvělá pozice za volantem
Zápory
  • malá možnost individualizace přístrojového štítu
  • cena příplatkové výbavy
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze