Design: klasika v podání A4
Designová stránka se oproti klasické variantě Audi A4 prakticky neliší. Nápis na boční straně, které měl námi testovaný kus, vy mít na autě nebudete. Prozradíte se tak především emblémem na víku zavazadlového prostoru. I tak spousta lidí bude váhat, co to vlastně je. Audi používá název g-tron pro auta, která jezdí na CNG, zatímco Audi e-tron jsou plug-in hybridní modely. To jen tak pro pořádek. Na zádi jsou dvě koncovky výfuku, což přidává na sportovnosti. Tu ale od g-tronu moc nečekejte.
Osobně se mi tvary Audi A4 libí, takže ani tady nebudu skrývat své sympatie. Decentní, ač elegantní linie, maska single frame samozřejmě s logem automobilky, a především dynamické blinkry, které já osobně mám velmi rád.
Technika a výbava: upsizing dorazil
Právě po stránce techniky se událo prakticky nejvíce změn. Zatímco koncernová auta na CNG používají 1,4litrovou jednotku, tak v Audi (Audi A3 g-tron má též čtrnáctistovku) máte pod kapotou nový 2.0litrový TFSI motor, kterému pomáhá turbodmychadlo. Výkon činí dostatečných 170 koní a točivý moment 270 Nm. Až sem by bylo vše v pořádku. Vlastně i volba mezi sedmistupňovým automatem nebo šestistupňovým manuálem je v pořádku. Bohužel vždycky dostanete jen pohon předních kol. Pohon všech kol quattro je modelům spalujícím CNG zapovězeno. Pokud tipujete, že jde především o problém nedostatku prostoru, tak máte pravdu.
Pro pohonné jednotky na CNG byly navrženy speciální písty a ventily, které zajišťují optimální kompresi. Vysoký tlak stlačeného zemního plynu (CNG) v nádrži je prostřednictvím elektronického regulátoru snižován z až 200 barů na pracovní tlak motoru v rozmezí 5 až 10 barů. Průběžné regulování tlaku probíhá dynamicky a precizně v závislosti na tom, jaký výkon řidič požaduje. Díky tomu je v plynovém potrubí a ve vstřikovacích ventilech vždy k dispozici zemní plyn o správném tlaku: při hospodárné jízdě v nízkých otáčkách je nízký a souběžně se zvyšováním požadovaného výkonu a točivého momentu se zvyšuje. No, je to celkem kus vědy, ale věřte, že za volantem prakticky nic nepoznáte.
Dobrá zpráva je, že nic neubylo ze zavazadlového prostoru, který nabízí 415 litrů. Objem nádrže na zemní plyn je 19 kg. A4 Avant g-tron s převodovkou s tronic si má papírové vzít 3,8 kilogramu zemního plynu na 100 kilometrů. K dispozici pak je ještě nádrž na benzin, která spolkne 25 litrů.
Interiér: chudší vs. bohatý
Jednu dobu bylo Audi se svými interiéry opravdu na špici. Ne že by jejich interiéry šly kvalitativně dolů, ale konkurence Audi dostihla. Pokud jste s nějakým modelem od Audi jezdili, pak to zde vše díky rozmístění ovládacích tlačítek na středovém tunelu dobře poznáte. Otočný ovladač má pod palcem infotainment a pár hardwarových tlačítek najdete pod displejem klimatizačních podmínek. V základní výbavě mnoho výbavy po vzoru vyšších modelů nečekejte, stačí aby se vaše kreditka trošku prohnula a můžete zde mít prakticky vše, co budete jen chtít.
S místem bojovat jistě nebudete, i pozici za volantem si najdete poměrně rychle. Audi A4 se tak může pasovat do role rodinného auta. Takový dobrý kombík je kolikrát větší a především praktičtější než nafouknuté SUV. Kapacita zavazadelníku je 415 litrů, ale můžete si ho zvětšit sklopením zadních sedadel. Potěší i věci, které jistě znáte od Škody Auto. Třeba takový síťový program je moc příjemná věc, pokud vezete jen pár zavazadel a nesnášíte, když se rozhodnou vám cestovat po kufru.
Audi A4 možná brzy půjde stejnou cestou displejů jako Audi A8, ale osobně musím říct, že cesta, kterou A4, potažmo další modely od Audi s výjimkou A8ky jdou, se mi líbí – minimum tlačítek a žádné velké displeje. No, za pár let to bude velká vzácnost. K dispozici je samozřejmě i multifunkční volant.
Chytré systémy a funkce: otázka vašeho rozpočtu
Jestliže milujete tak jako my virtual cockpit, pak na Audi A4 g-tron rovnou zapomeňte. Právě virtual cockpit a pohon všech kol jsou dvě funkce, které tady musíte oželet. Před volantem tedy najdete klasické budíky, i když trošku upravené. Na levé straně je stav CNG a na pravé množství benzinu.
Naštěstí ničím jiným g-tron neutrpěl. Vybavit si ho tedy můžete pestrou paletou asistenčních systémů až po příjemné věci, jako je bezklíčkový vstup, parkovací asistent, bezdrátové nabíjení vašeho telefonu nebo třeba prémiový audiosystém Bang & Olufsen 3D. Pro zajímavost: ten vás vyjde na přijatelných 32 600 Kč.
Nechybí ani infotainment MMI, který ve vrcholné variantě MMI Plus včetně MMI touch vyjde na 76 000 Kč. Každopádně i levnější řešení připojíte na internet pomocí datové SIM karty, jejíž slot se nachází v kastlíku. V tu chvíli máte k dispozici mapové podklady v reálném čase, můžete se přihlásit na Twitter, koukat jaké bude počasí nebo si nechat napsat pár řádků o zajímavých místech ve vašem okolí. Samozřejmostí je i spárování s telefonem, kde pak máte informace o tom, zda je auto zamknuté a tak podobně. Škoda, že jediný model od Audi, který jde i vzdáleně odemykat, je Q7 e-tron a nová Audi A8. Do systému je integrovaná i mapa CNG stanic.
Jízdní vlastnosti: nic nedělá špatně
Velká část populace by do Audi A4 g-tron sedla, nastartovala jej a jela. To, že zrovna spalujete CNG, poznáte podle zelené ikonky CNG v levém budíku. Jakmile vám CNG dojde, automaticky se pohon přepne na benzin. Oproti ekonomice provozu, kterou poznáte, je přepnutí prakticky nepostřehnutelné.
Po jízdní stránce nemáme prakticky co vytknout. Audi A4 g-tron dělá vše dobře a vyniká v tom, v čem má, tedy v ekonomice provozu. Ať už jedete na jakékoli palivo, vždy je A4 velmi kultivovaná. Osobně mi to lepší přišlo na CNG, ale rozdíl tam je tak minimální, že můžeme jednoduše říci, že kultivovanost Audi nechybí.
Podvozkově jde o komfortní naladění, které dává smysl. Přeci jen auto na CNG nejspíše bude jezdit napříč republikou či Evropou, a tak to jistě řidič ocení. Sedmistupňová převodovka s tronic řadí hladce. Jen počítejte s tím, že budete muset častěji do servisu. Běžný interval u auta na CNG je nastavený na dva roky nebo 30 000 kilometrů. Jenže g-trony to mají trochu jinak, a tak v servisu budete vždy po 15 tisících kilometrech, nebo jednou za rok.
Dojezd: když chcete, umí to i za pár
Na CNG se dá jezdit za 4 kg na sto. Po 342 kilometrech se nám spotřeba CNG zastavila na 4,1 kilogramech. Pokud by kilogram stál 25 Kč, pak sto kilometrů ujedete za 102,5 Kč. S CNG se tedy opravdu dá jezdit za korunu na kilometr. Auto jsme však nikterak nehonili. Do pěti kilogramů byste se však měli vejít. Ve městě spotřeba ještě vzroste, ale většina majitelů se svým autem na CNG bude jezdit napříč republikou. Naopak spotřeba benzinu se pohybuje okolo sedmi litrů, což už je pro vaší peněženku větší nálož. Po této stránce můžeme Audi A4 g-tron doporučit.
Galerie
Zhodnocení: dává smysl, jen ne všem
Jen těžko hledáme chyby. Audi A4 g-tron nedělá prakticky nic špatně. To, čím se chlubí, dokáže do puntíku splnit. V kombinaci s prostorným interiérem a zavazadelníkem, který bude stačit nejedné rodině, dává jeho volba velký smysl. Smysl se často vytrácí, jakmile dojde na finance. Audi si za A4 g-tron naúčtuje minimálně 1 130 900 Kč. Námi testovaná varianta však atakovala cenovku o 400 tisíc korun vyšší. Stačí sáhnout po pár příplatcích jako například LED světlometech a cenovka jde nahoru.
S Audi získáte prestiž, byť budete jezdit na plyn.
Audi A4 Avant s dvoulitrovým motorem TDI v kombinaci s převodovkou s tronic vyjde na 1 040 900 Kč. A základní 1,4litrový motor TFSI s šestistupňovým manuálem může být váš už za 875 900 Kč. Je potřeba si vše dobře spočítat. Za nás však Audi A4 g-tron dává smysl, jen ne každému.
Konkurence: otázka na vaše ego
Největším konkurentem jsou koncernová auta. Sáhnout můžete po SEATu Leon, Škodě Octavii G-Tec nebo Audi A5. Zatímco A5 je karosářsky zcela jiné auto, SEAT Leon zase není tak prémiovým vozem. Ve výbavě Style s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu 110 koní vyjde na 512 900 Kč. Škoda Octavia G-TEC se nám líbila. Tu můžete mít ve variantě Combi za 505 900 Kč. Za Audi A4 g-tron si prostě zaplatíte, do jisté míry zde může hrát roli i vaše ego, protože s Audi získáte největší prestiž, i když v mnoha očích klesnete kvůli pohonu na plyn.