Škoda Octavia G-TEC
test

Škoda Octavia G-TEC

Skutečně bombové náklady
24

Mohlo by se zdát, že jsme testovali asi nejběžnější auto v ČR. Octavií je na každém rohu tolik, kolik bylo donedávna plakátů politických stran, ale ta naše je něčím speciální. Rodilec z Mladé Boleslavi podle přídomku G-TEC poznal, že tenhle kousek je poháněn stlačeným zemním plynem čili CNG. Takové přitom ročně nepřilákají moc velké procento zájemců a v České republice mají podíl prodejů například v malém Citigo maximálně okolo deseti procent. Po těch všech hybridech a elektromobilech nás zajímalo, jestli má dnes auto na plyn ještě smysl. Poslední dobou totiž vozy na plyn začínají pronásledovat noční můry o elektrifikaci, která je pomalu vyhání z teplého místečka u plynové bomby.

Vnější design: G-RS

Každý jsme ji viděli tisíckrát a najdete na ní tisíc různých názorů, speciálně po kontroverzním faceliftu. Základní verze bez mlhovek, hlavními světly s malým LED proužkem po straně a plastovými poklicemi na kolech zlákají málokoho. Naproti tomu varianta RS v nějaké peprné barvičce umí rozproudit krev, jako se žádné Škodě nepodařilo, a také se k rozdvojeným světlům ostré nárazníky více hodí. I když se RS na plyn samozřejmě nedělá, měli jsme v názvu alespoň slovíčko Race.

Škoda Octavia G-TEC – test

Technické parametry Škoda Octavia G-TEC

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 670 × 1 814 × 1 461 mm, 1 394 kg
PohonCNG a benzín, hnaná náprava: přední
Výkon110 koní, toč. moment: 200 Nm / 1 500 ot./min
NádržPalivo: 50 l, CNG: 15 kg
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Infotainment9,2" dotykový displej, Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink
Cena460 900 Kč

To označovalo barvu Race Blue, která Octavii mimořádně sluší a z celé palety barev pro klasické modely je za mě určitě ta nejhezčí. Se 17palcovými koly jde o pohledné, skromné auto, které bez zbytečné provokace umí potěšit oko. Po RS jde o nejhezčí Octavii na trhu a i když se nám milionkrát omílaný „čtyřoký“ facelift ze začátku moc nelíbil, už jsme si zvykli. Vzadu je pak situace o mnoho lepší. Zadní světla dostala novou grafiku a lehce „tunersky“ ztmavla. O zadní části už nemusí být dohady, tady facelift skutečně pomohl a starší verze nyní vypadá opravdu starší. Co se konkrétně G-TECu týká, tak jej zepředu nemáte šanci poznat. Vzadu už se vaše šance rapidně zvýší díky plaketce G-TEC a povinné nálepce značící pohon na CNG.

Jestli stále ještě tápete, do jaké třídy „oktávku“ zařadit, tak nejste sami. Liftback s délkou 4 670 mm, šířkou 1 814 mm a výškou 1 461 mm se nachází někde mezi, i když jde oficiálně o konkurenta vozů typu Volkswagen Golf. V této třídě ale patří k velikánům a v klidu může zastávat funkci prvního auta v rodině. Hmotnost G-TECu samozřejmě vzrostla, konkrétně o 117 kilogramů na konečných 1 394.

Technika a výbava: plyn-in hybrid

Většinou hledíme kupředu a snažíme se vám ukázat to nejmodernější, co můžete v dnešním automobilovém světě dostat. I proto je ironií, že přede mnou stojí Octavie s pohonnou jednotkou na samém sklonku života. Aktuální G-TEC je se 110 koni nejslabší výkonovou variantou, i malý litrový tříválec nabídne alespoň 114 koní a navíc je o celých 169 kilogramů lehčí. Dříve se sice nabízely jednotky 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW, těm je ale už konec. Naše 1,4 TSI zůstala v paletě motorů, ale v klasické variantě na benzin produkuje lépe znějících 123 nebo dokonce 148 koníků. Konzumace plynu si ale vyžádala menší přiškrcení výkonu pro delší životnost.

Výkon 110 koní a točivý moment 200 Nm znamená zrychlení z nuly na sto za 10,9 vteřiny a maximálka by měla mít hranici 195 km/h. Takovou odvahu jsem neměl, ale o tom si povíme až v sekci jízdních vlastností. Výhodou je určitě nezmenšená nádrž na 50 litrů benzinu a k tomu ocelové tlakové nádoby, které pojmou 15 kilogramů CNG. Příští modelový rok však bude znamenat velké změny. Ze stávajících ocelových nádrží se stanou kompozitové (jedna malá ocelová nádrž však zůstane před zadní nápravou). Nová Octavia se tak bude moci pochlubit natankováním až 21 kilogramů zemního plynu. Auto by mělo dostat také více výkonu, protože starou 1,4 nahradí motor známý z Golfu s nepatrným zvětšením objemu o jednu deci.

Diskuze ke článku
Mirek
Mám ji ve výbavě Style....super! Jen nechápu proč chybí navigace!
Jaroslav
Dělá si legraci? Autorem článku je někdo,kdo napíše,že neměl odvahu vyzkoušet,jestli zvládne 195 km. Potom už může psát články opravdu každý.
Aleš Plynař
Souhlasím s Jaroslavem, kdo nemá odvahu jet alespoň tachometrových 195km/h
nemá se k autům co vyjadřovat. Navíc na fotkách infotainmentu je evidentně jen
benzínová (dieselová) verze.
Já provozuji G - TEC přes dva roky a po načipování na nějakých 97kW jsem naprosto spokojený.
Fren
Máme ji v práci a úspornou jízdou mám dlouhodobou spotřebu CNG 2,9 kg/100km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze