Nová Kia e-Niro s čistě elektrickým pohonem je v pořadí druhým elektromobilem jihokorejského výrobce, který představil spalovací Niro již v roce 2016. Na rozdíl od menšího sourozence e-Soul má e-Niro značně větší kapacitu baterie a tedy i podstatně delší dojezd, přitom si však zachovává poměrně rozumnou cenovku, a je tak zajímavou konkurencí pro elektrický Hyundai Kona. Otázka zní jasně – stane se Kia e-Niro oním mytickým elektromobilem pro masy, který dobude srdce českých zákazníků?
Kia e-Niro
Technické parametry Kia e-Niro 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 375 × 1 805 × 1 560 mm, 1 812 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm / 3 600 ot/min |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 455 km |
Cena od | 1 199 980 Kč |
Kia e-Niro vzbuzuje na první pohled pozitivní dojmy a výrobce sází na osvědčenou konstrukci, se kterou jsme se setkali již u spalovací i hybridní verze. Přesto však tento elektrický crossover snadno rozeznáte, a to díky modrým prvkům na karoserii, ale také podle absence masky chladiče, která u elektromobilu jaksi není potřeba. Proměnou prošla rovněž 17" kola, která se chlubí speciálním aerodynamickým designem, jenž přispívá k co nejnižší spotřebě. Na aerodynamiku se obecně hodně dbalo, což lze pozorovat i u stěračů, které mají rovněž speciální tvar, jenž snižuje odpor proudícího vzduchu.
Interiér a zpracování
Po usednutí do interiéru na místo řidiče vás nepochybně zaujme středový panel, který se opticky vznáší mezi předními sedadly a interiér působí o to vzdušněji. Najdete zde tlačítka pro třístupňové vyhřívání sedadel, vyhřívání volantu, elektrickou brzdu, ale hlavně kruhový ovladač, který nahrazuje běžné „řazení“. Kruhové ovládání se přitom výrobci opravdu povedlo a nabízí příjemnou odezvu, takže má řidič vždy jistotu, že auto udělá to, co se po něm žádá.
Interiér celkově působí velmi dobře a v podstatě se zde, až na výjimky (střed jinak podařeného volantu), nesetkáte s měkčenými plasty. Rovněž sedadla, která jsou polokožená, jsou pohodlná i na delší cesty a mají příjemné boční vedení, které však není regulovatelné.
Smartphone můžete nabíjet bezdrátově.
Co se týče odkládacích ploch, je na tom e-Niro velmi dobře. V autě se nachází spousta míst, kam si můžete odložit – místo ve dveřích je dostatečně prostorné na vměstnání i velkých PET láhví a u loketní opěrky je odkládací prostor pro dvojici kelímků. Na své si přijde i váš smartphone, který můžete nabíjet jak bezdrátově, tak drátově, a to skrze dvojici USB-A konektorů nebo 12V zásuvku na předním panelu i uvnitř přihrádky v loketní opěrce.
A jak to vypadá na zadních sedadlech? Nasednout do auta je bezproblémové díky dostatečnému úhlu rozevření zadních dveří a vedle sebe se pohodlně vlezou i tři dospělé osoby. Škoda jen, že v této části není USB konektor. Se svou výškou přibližně 180 centimetrů jsem si „za sebe“ pohodlně sedl s naprostým dostatkem prostoru před koleny i nad hlavou. Dostatek místa najdeme i v kufru s objemem pro 451 litrů nákladu v běžném stavu a pokud složíte zadní sedadla, lze získat zavazadlový prostor o objemu 1 405 litrů.
Infotainment
Infotainment vozu skýtá vše, co vás napadne. Nechybí podpora Apple CarPlay ani Android Auto a pokud byste se rozhodli použít navigaci v automobilu, najdete zde mapy od společnosti TomTom. Velmi užitečné je, že pokud se vydáte na vzdálenější cestu, kam nebudete schopní dojet se zbývající baterií, obdržíte upozornění. K pohybu infotainmentem poslouží 8palcový dotykový displej, případně tlačítka pod ním. Zde můžete také nastavit možnost předehřátí interiéru, maximální nabíjecí výkon nebo omezení maximálně nabíjené kapacity baterie. Zajímavostí je také možnost sledovat, jak moc je vaše jízda šetrná k přírodě. Na své si přijdou i milovníci hudby, neboť poslech reproduktorů JBL se subwooferem uloženým v kufru zajistí opravdu skvělý zážitek.
Na volantu jsou všechny důležité ovládací prvky, které vám umožní vypnout a zapnout různé asistenty, z nichž nemůžu opomenout asistent sledování jízdních pruhů, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, systém nouzového autonomního brzdění či automatické přepínání dálkových světel. Kia e-Niro bohužel nemá head-up displej, což je opravdu škoda, a to i vzhledem k tomu, že konkurenční Kona jej v nabídce má. Pochopitelně lze rovněž vypnout uměle generovaný (a značně futuristický) zvuk, který upozorňuje přítomné chodce na to, že se za nimi blíží automobil.
Výkon a jízdní vlastnosti
Kia e-Niro má v podvozku uložených 294 bateriových článků s celkovou kapacitou 64 kWh, které lze, jak výrobce uvádí, nabít s využitím 75kW rychlonabíjecí stanice z 0 na 80 % během 42 minut. Pokud nabíjíte v domácích podmínkách z wallboxu, můžete počítat přibližně s 9 hodinami do plného nabití. V mém případě jsem nabíjel zpravidla u nabíjecích stanic společnosti ČEZ. V případě nabíjení 63 kW v Praze v Michli trvalo nabití z 19 % na 80 % bezmála 50 minut. V případě nabíjení u 50kW nabíjecí stanice se čas prodloužil zhruba o 10 minut. Co zaslouží pochvalu, je umístění zásuvky do masky vozu, takže nemusíte nabíjecí kabel obtáčet kolem automobilu, a připojení je tak velmi komfortní. Velmi praktický je také ukazatel nabíjení na palubní desce, který indikuje pohledem zvenčí i zevnitř vozu, jak moc je baterie nabitá. Myslím, že pro většinu potenciálních zájemců bude důležitá rovněž záruka, kterou Kia dává na celý vůz včetně baterií na dobu 7 let, případně najetí 150 000 kilometrů, podle toho, co nastane dřív.
Díky velké kapacitě baterie výrobce slibuje dojezd až 455 kilometrů podle metodiky WLTP, čímž se Kia eNiro stává plně srovnatelnou s Hyundai Konou. Z testovacích jízd mi vyšla spotřeba při jízdě po městě a po okreskách na úrovni přibližně 14 kWh na 100 kilometrů, a to jsem e-Niro nijak zvlášť nešetřil. Pokud budete jezdit šetrněji, můžete tak teoreticky dosáhnout mety 400 kilometrů.
Zrychlit z 0 na 100 lze za necelých 8 sekund.
Osobně jsem si však jízdu užíval a nesnažil se nahánět spotřebu. Elektromobil se totiž chlubí výkonem 204 koní, díky němuž můžete zrychlit z 0 na 100 za necelých 8 sekund. Jízdní zážitek bude pochopitelně hodně závislý na režimu, který si zvolíte. K dispozici je eco, eco plus, normal a sport. Při aktivaci sportovního režimu vám zoranžoví ukazatel výkonu a auto reaguje na přišlápnutí pedálu značně pohotověji. Dynamika vozu tedy rozhodně nechybí a užijete si s ním i dost zábavy. Jelikož má e-Niro náhon na přední kola, občas uslyšíte při prudším sešlápnutí pedálu proklouznutí kol, což však není nic neobvyklého.
Při jízdě po dálnici zákonem stanovenou maximální rychlostí pak počítejte se spotřebou zhruba 16 až 17 kWh na 100 ujetých kilometrů. Pokud byste se ocitli na německé dálnici, může vás zajímat, že maximální rychlost na tachometru se zastaví až na hodnotě 180 kilometrů v hodině. V takovém případě je však potřeba počítat i se značně vyšší spotřebou, čímž se dostáváme k rekuperaci.
Jedním ze způsobů, jak nabíjet baterii, je totiž kromě připojení ke zdroji elektřiny rekuperace, kterou regulujete pádly pod volantem. Potěšilo mě, že základní úroveň rekuperace po nastartování vozidla není na nejvyšším stupni, jako tomu bylo například u Mercedesu, ale naopak na druhém nejnižším, takže auto až tak moc nebrzdí. Tento režim jsem si obvykle ponechal a vyhovoval mi na jízdu městem. Při delší jízdě z kopce na tachometru také uvidíte, o kolik kilometrů jste si právě prodloužili dojezd.
A jaká je Kia eNiro po jízdní stránce? Tento sympatický crossover si dokáže poměrně slušně poradit s dálnicemi i ne zcela rovnými cestami. Podvozek není přílišně tvrdý a při jízdě si budete užívat okamžitě nastupující točivý moment, který vás jen tak neomrzí. Kabina vozu je i poměrně dobře odhlučněna, přestože se k vám při vyšších rychlostech nějaký zvuk přeci jen dostane.
Zhodnocení
Kia eNiro je opravdu povedený elektromobil, který si podle mě dokáže cenovku 1,2 milionu korun v nabízené 64kWh variantě obhájit. Největší konkurencí je pochopitelně Hyundai Kona, kterou si lze pořídit již za 900 tisíc korun (spokojíte-li se se základní verzí Future, která nenabízí tolik chytrých asistentů jako e-Niro), a je tak podstatně levnější. Za cenu 1,2 milionu korun lze po oficiálním otevření Tesla prodejny v České republice zakoupit i Teslu Model 3, tento elektromobil si však podle mého názoru zvolí odlišný typ zákazníků.
Naproti tomu KIA E-Niro, palec nahoru kvalitní provedení, interiér propracovaný, pohodlný.
Největší překvapení ale u mne vzbudil koncept ŠKODA E- Vision. Je to veliké pohodlné rodinné auto, které prý bude mít dojezd 500-600 km a proslýchalo se, že by cena měla začínat někde kolem 880 000,- Kč - to by ovšem byla veliká výzva, jak pro Nissan - leaf, tak i pro Hyundai - E-Kona, KIA- E-Niro, ale především pro královnu elektromobilů Teslu. prý se Škoda má začít vyrábět již někdy v březnu, či dubnu 2020. Mooooc se těším....